همین ربع قرن پیش بود که یک قاتل تمام عیار توانست بخشی ازحاشیه جنوبی پایتخت را تحت سیطره نگرانی قرار دهد و زنان بی گناه فراوانی را فریب داده وبه قتل برساند تا موج وحشت دراین منطقه حکم فرما شود!
اگر چه نیروی انتظامی با تمام توان درحال پی گیر این ماجرا بود که ظرف کمتر از شش ماه بتواند فرد مذ کور را شناسایی و دستگیرکند تا قانون او را به جزای اعمالش برساند اما ماجرا به همین جا ختم نمیشود زیرا قتالههای سرگردان دیگری هم هستند که به روشهای متفاوت سالهاست با چراغ خاموش به ترورهای ناجوانمردانه کسانی دست میزنند که برای خرید این ابزار بهای هنگفتی پرداخت کردهاند! پیش ثبت نام خودرو و خلف وعدههای خودرو سازان طی سه دهه گذشته در تحویل ندادن به موقع و گران شدن مضاعف و جایگزین کردن مدلهای دیگر یا حذف پیش ثبت نام در دقیقههای 90 که همگی به نوعی غش در معامله به حساب میآید چالشهایی است که اکثریت قریب به اتفاق جامعه از آن خبر دارند و بلای آن به سرشان آمده و یا به نحوی از انحاء با آن دست و پنجه نرم کردهاند که در نهایت هیچ راهی بجز اینکه با این همه روش های ناعادلانه ؛ بازهم به سراغ خودروی داخلی بروند چارهای نداشتهاند؛ هر چند این وسیله ارابه آتش باشد! دی ماه سال گذشته به یکباره ایران خودرو از تعطیلی خط تولید پژو پارس خود خبر داد تا در اولین ماه زمستان؛ قیمت بازار آن سیر صعودی را طی کند! این اقدام باعث شده که پژو LX مدل 1402 در بازار با رشدی حدود 100 میلیون تومان روبرو شود و قیمتی معادل 735 میلیون تومان پیدا کند و بلافاصله مدل 1401 این خودرو 110 میلیون تومان گران تر شود و به قیمت 725 میلیون تومان برسد که اوج اختلاف فی مابین سازمان استاندارد و ایران خودرو بود که با افکار عمومی وحواله دادن های پژو پارس بیشتر بازی کنند در حالی که هیچ نهاد متولی پیدا نشد تا از حقوق حقه مصرف کننده نهایی دفاع نماید و در نهایت این سازمان استاندارد بود که ناچار می شد از مواضع قانونی خود پیرامون تعطیل کردن خط تولید پژو پارس عقب نشینی نماید تا شاید بازار آرام شودو خودرو ساز هم بتواند حواله های داده شده را باافزایش 200 میلیون تومانی تحویل دهد که با عقب نشینی سازمان استاندارد از مواضع خود؛ ایران خودرو تولید پژو پارس را همچنان ادامه دهد و به این روش جواب داده بازی موش وگربه ای در عالم تجارت اعتماد پیدا کند وبه سراغ پروژه تازه ای بنام ساینا SDA بروند تا به عنوان طرح فروش فوق العاده از شرکت سایپا با تعهد تحویل در زمستان 1402 ثبت نام شود!
اما با گذشت تنها سه ماه ازشروع این ثبت نام طرح مذکور لغوگردد که این امر مخالف با روش ها ی قراردادی در معاملات رایج یک جامعه وکشوراست! اگر چه سایپا نیز همانند ایران خودرو پاشنه آشیل های زیادی دارد که یکی از بارز ترین آن ها نقص های آشکار در تولید خودرو های خطر آفرین یا همان ارابههای آتش است تا داستان قتالههای سرگردان قدیمی به گونهای تازه همچنان ادامه داشته باشد.
حقیقتاً باید اذعان نمود «بازار خودرو صاحب ندارد» و این شایع ترین جواب برای نقدها در بازار خودرو است؛ زیرا همگی به آن اذعان دارند. ویدئوهای رد و بدل شده در شبکههای اجتماعی شاهد این مدعاست که افزایش ناگهانی قیمت 200 میلیون تومانی پژو پارس چگونه توانست اشک خریداران حواله را در مقابل ساختمان شورای رقابت در آورد و امروز باز نوبت تجمع دیگری از حواله داران پژو پارس است تا به عنوان اعتراض به قیمت هفتصد میلیونی سال 1403 دست به سوگواری بزنند!ماجرای این ارابههای آتش فقط به عهد شکنی تولید کنندگان و گرانیهای لحظهای و آبشنهای متنوع و بیخاصیت ختم نمیشود زیرا این روزها نگرانیهای تازهای از راه رسیدهاند تا کمتر کسی جرئت کند پشت فرمان پژوهای لاکچری 206و207 جوان پسند بنشیند زیرا موارد متعددی از انفجار رادیاتورها پیش پای راننده در اتاق خودرو گزارش شده تا آب گرم و سوزان آن قسمتهای تحتانی بدن راننده و کسی که در کنار او نشسته را به آتش بکشد! مسئولان و متولیان صنعت خودروسازی در بدنه دولت؛ بخصوص وزارت صمت این روزها اگر در میدان سیاست بازیهای سهم خواهی فرصت کردند سری به بیمارستانهای سوانح و سوختگی سراسر کشور بزنند و به عیادت بیماران سوخته از پژو 206 بروند تا شاهد فجایع ایجاد شده بر اثر سهل انگاری و زیاده خواهی خودروسازان و بیاعتنایی سازمان استاندارد با میدان دادنهای مشکوک بخصوص به شرکت سایپا باشند!
اگر چه نیروی انتظامی با تمام توان درحال پی گیر این ماجرا بود که ظرف کمتر از شش ماه بتواند فرد مذ کور را شناسایی و دستگیرکند تا قانون او را به جزای اعمالش برساند اما ماجرا به همین جا ختم نمیشود زیرا قتالههای سرگردان دیگری هم هستند که به روشهای متفاوت سالهاست با چراغ خاموش به ترورهای ناجوانمردانه کسانی دست میزنند که برای خرید این ابزار بهای هنگفتی پرداخت کردهاند! پیش ثبت نام خودرو و خلف وعدههای خودرو سازان طی سه دهه گذشته در تحویل ندادن به موقع و گران شدن مضاعف و جایگزین کردن مدلهای دیگر یا حذف پیش ثبت نام در دقیقههای 90 که همگی به نوعی غش در معامله به حساب میآید چالشهایی است که اکثریت قریب به اتفاق جامعه از آن خبر دارند و بلای آن به سرشان آمده و یا به نحوی از انحاء با آن دست و پنجه نرم کردهاند که در نهایت هیچ راهی بجز اینکه با این همه روش های ناعادلانه ؛ بازهم به سراغ خودروی داخلی بروند چارهای نداشتهاند؛ هر چند این وسیله ارابه آتش باشد! دی ماه سال گذشته به یکباره ایران خودرو از تعطیلی خط تولید پژو پارس خود خبر داد تا در اولین ماه زمستان؛ قیمت بازار آن سیر صعودی را طی کند! این اقدام باعث شده که پژو LX مدل 1402 در بازار با رشدی حدود 100 میلیون تومان روبرو شود و قیمتی معادل 735 میلیون تومان پیدا کند و بلافاصله مدل 1401 این خودرو 110 میلیون تومان گران تر شود و به قیمت 725 میلیون تومان برسد که اوج اختلاف فی مابین سازمان استاندارد و ایران خودرو بود که با افکار عمومی وحواله دادن های پژو پارس بیشتر بازی کنند در حالی که هیچ نهاد متولی پیدا نشد تا از حقوق حقه مصرف کننده نهایی دفاع نماید و در نهایت این سازمان استاندارد بود که ناچار می شد از مواضع قانونی خود پیرامون تعطیل کردن خط تولید پژو پارس عقب نشینی نماید تا شاید بازار آرام شودو خودرو ساز هم بتواند حواله های داده شده را باافزایش 200 میلیون تومانی تحویل دهد که با عقب نشینی سازمان استاندارد از مواضع خود؛ ایران خودرو تولید پژو پارس را همچنان ادامه دهد و به این روش جواب داده بازی موش وگربه ای در عالم تجارت اعتماد پیدا کند وبه سراغ پروژه تازه ای بنام ساینا SDA بروند تا به عنوان طرح فروش فوق العاده از شرکت سایپا با تعهد تحویل در زمستان 1402 ثبت نام شود!
اما با گذشت تنها سه ماه ازشروع این ثبت نام طرح مذکور لغوگردد که این امر مخالف با روش ها ی قراردادی در معاملات رایج یک جامعه وکشوراست! اگر چه سایپا نیز همانند ایران خودرو پاشنه آشیل های زیادی دارد که یکی از بارز ترین آن ها نقص های آشکار در تولید خودرو های خطر آفرین یا همان ارابههای آتش است تا داستان قتالههای سرگردان قدیمی به گونهای تازه همچنان ادامه داشته باشد.
حقیقتاً باید اذعان نمود «بازار خودرو صاحب ندارد» و این شایع ترین جواب برای نقدها در بازار خودرو است؛ زیرا همگی به آن اذعان دارند. ویدئوهای رد و بدل شده در شبکههای اجتماعی شاهد این مدعاست که افزایش ناگهانی قیمت 200 میلیون تومانی پژو پارس چگونه توانست اشک خریداران حواله را در مقابل ساختمان شورای رقابت در آورد و امروز باز نوبت تجمع دیگری از حواله داران پژو پارس است تا به عنوان اعتراض به قیمت هفتصد میلیونی سال 1403 دست به سوگواری بزنند!ماجرای این ارابههای آتش فقط به عهد شکنی تولید کنندگان و گرانیهای لحظهای و آبشنهای متنوع و بیخاصیت ختم نمیشود زیرا این روزها نگرانیهای تازهای از راه رسیدهاند تا کمتر کسی جرئت کند پشت فرمان پژوهای لاکچری 206و207 جوان پسند بنشیند زیرا موارد متعددی از انفجار رادیاتورها پیش پای راننده در اتاق خودرو گزارش شده تا آب گرم و سوزان آن قسمتهای تحتانی بدن راننده و کسی که در کنار او نشسته را به آتش بکشد! مسئولان و متولیان صنعت خودروسازی در بدنه دولت؛ بخصوص وزارت صمت این روزها اگر در میدان سیاست بازیهای سهم خواهی فرصت کردند سری به بیمارستانهای سوانح و سوختگی سراسر کشور بزنند و به عیادت بیماران سوخته از پژو 206 بروند تا شاهد فجایع ایجاد شده بر اثر سهل انگاری و زیاده خواهی خودروسازان و بیاعتنایی سازمان استاندارد با میدان دادنهای مشکوک بخصوص به شرکت سایپا باشند!
حسن روانشید - روزنامهنگار پیشکسوت