کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آقای وزیر چه می‌خواهد

27 مرداد 1403 ساعت 22:14


وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز شنبه به اراضی اشغالی سفر خواهد کرد. این نهمین سفر بلینکن به خاورمیانه از زمان آغاز عملیات طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر است.
این سفر در حالی صورت می‌گیرد که سران آمریکا ادعا دارند او به دنبال پیشبرد توافق آتش‌بس غزه است.در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است که بلینکن در جریان سفر خود تلاش خواهد کرد تا توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها و بازداشت‌شدگان که روز جمعه در جریان مذاکرات در دوحه توسط ایالات متحده ارائه شد، نهایی شود. وزارت امور خارجه آمریکا در این بیانیه مدعی شده که بلینکن بر نیاز حیاتی همه طرفین منطقه برای جلوگیری از تشدید تنش یا هرگونه اقدام دیگری که ممکن است باعث تضعیف توافق شود، تاکید خواهد کرد.
این ادعا از سوی آمریکایی‌ها برای بزرگ نمایی سفر بلینکن در حالی مطرح می شود که از یک سو عملا نشست دوحه به خاطر تغییر رویکرد صهیونیست‌ها و آمریکا به مذاکره شکست خورده است. توافقاتی که در گذشته صورت گرفته بود عملا در این نشست مطرح نشد و شروط جدیدی همچون ماندن نظامیان صهیونیست در مرز غزه و مصر و نیز بازرسی فلسطینی‌هایی که به شمال غزه می‌روند از سوی صهیونیست‌ها مطرح شد که عملا زمینه ساز شکست مذاکرات شد. همچنین آمریکا نیز این روزها رسما به ارسال ده ها میلیارد دلار تسلیحات به رژیم صهیونیستی پرداخته است که خود بعد دیگری از شکست مذاکرات را تشکیل می‌دهد.
با توجه به این مولفه‌ها می‌توان گفت که سفر بلینکن قطعا برای آتش بس نمی‌باشد بلکه او اهدافی ورای این ادعا را دنبال می‌کند. از یک سو در آستانه انتخابات دموکرات‌ها و شخص هریس نامزد آنها، وضعیت مطلوبی ندارند در حالی که از مطالبات مردم پایان حمایت آمریکا از نسل کشی غزه است از سوی دیگر نیز انتقام گیری مقاومت از رژیم صهیونیستی برای ترور شهید هنیه و فرماندهان حزب الله نیز موج وحشت را در سرزمین‌های اشغالی به همراه داشته است.
بلینکن با سفر به منطقه با ادعای آتش بس برآن است تا از یک سو رضایت مردم آمریکا را کسب نماید و از سوی دیگر لابی صهیونیستی را به هریس امیدوار . به عبارتی دیگر بلینکن نه برای صلح که برای مشتی رای به منطقه آمده است.
 
سید مهدی لنکرانی


کد مطلب: 130430

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/note/130430/آقای-وزیر-می-خواهد

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir