کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تفاوت در چیست؟

30 مرداد 1403 ساعت 22:06


در روزهای اخیر صحبت‌های بسیاری درباره برقراری آتش بس درغزه مطرح شده است. آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که رژیم صهیونیستی با آتش بس موافقت کرده چنانکه  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در تل آویو به خبرنگاران درباره مذاکرات جاری آتش بس غزه گفت که اسرائیل پیشنهاد رفع اختلاف مورد حمایت آمریکا برای آتش بس را پذیرفته است و حماس نیز موظف است که همین کار را انجام دهد. پیش از این نیز حماس عنوان کرده بود که با طرح بایدن موافق است. حال این سوال مطرح است که چگونه می‌شود که طرفین جنگ از یک سو بر پذیرش طرح آمریکا تاکید دارند و از سوی دیگر نیز آن را رد می‌کنند؟ پاسخ به این پرسش را در عملکرد دوگانه آمریکا می‌توان جستجو کرد.
نکته کلیدی آن است که طرح‌های ارائه شده دو طرح می‌باشند در طرح گذشته قرار بر خروج نیروهای اشغالگر از غزه، تعیین وضعیت آوارگان، بازسازی غزه و آتش بس دائم است که حماس نیز با آن موافقت کرد اما در پیشنهاد جدید آمریکا با پیشنهادات مورد توافق قبلی طرفین، کاملا متفاوت است و پیشنهاد جدید آمریکا، براساس طرح ماه می‌استوار و با شروط و خواسته‌های جدید رژیم اسرائیل متناسب است.در این پیشنهاد، آتش بس دائمی و همیشگی در نوار غزه، گنجانده نشده است در حالی که صهیونیست‌ها در فیلادلفیا نیز باقی می‌مانند که عملا مرز مصر و غزه را در بر می‌گیرد.
 براساس طرح پیشنهادی آمریکا، آتش بس دائم در نوار غزه در مرحله دوم و در چارچوب یک سقف مشخصی مورد مذاکره قرار خواهد گرفت و در صورتی که حماس با خواسته‌های اسرائیل موافقت نکند، این رژیم مرحله دوم جنگ را از سر خواهد گرفت.در پیشنهاد آمریکا، خروج فراگیر اسرائیل از نوار غزه، پیش‌بینی نشده است. همچنین، محور فیلادلفیا، همچنان در اشغال اسرائیل خواهد بود و فقط از شمار نیرو‌های این رژیم در این منطقه کاسته خواهد شد. براساس طرح واشنگتن، تقاطع نتساریم، همچنان تحت اشغال اسرائیل خواهد بود و این رژیم، ضمن در اختیار داشتن کنترل آن، اقدام به رصد حرکت فلسطینی‌ها از طریق آن خواهد کرد. با توجه به این وضعیت است که صهیونیست‌ها با طرح اخیر آمریکا موافقت می‌کنند و حماس بر رد آن تاکید دارند. در اصل می‌توان گفت که آمریکا رسما در حال کلاه‌برداری از فلسطین و جامعه جهانی در لوای آتش بس است که نتیجه آن نیز استمرار کشتارها خواهد بود بر این اساس است که حماس با طرح جدید مخالف با طرح قبلی اعلام موافقت کرده است.

علی تتماج


کد مطلب: 130471

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/note/130471/تفاوت-چیست

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir