کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرایی شکست یک نشست

5 شهريور 1403 ساعت 19:55


در حالی که مقامات آمریکایی مدعی شده‌اند که تمام برنامه‌ها و شرایط برای تحقق آتش بس بهتر شده است رسانه‌های صهیونیستی به نقل از منابع مصری گزارش دادند که مذاکرات در قاهره درباره آتش‌بس غزه و تبادل اسرا بدون هیچ توافق و دستاوردی به پایان رسید.
روزنامه عبری اسرائیل هیوم به نقل از مقامات مصری گزارش داد که مذاکرات در قاهره، بدون اینکه منجر به هیچ توافقی شود پایان یافت و هیچ یک از طرف‌ها امتیاز ندادند.روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت هم به نوبه خود اعلام کرد که هیچ پیشرفتی در مذاکرات قاهره حاصل نشد. عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس با تاکید بر پایبندی این جنبش به همه مواضع قبلی خود اعلام کرد که هیئت حماس بعد از دیدار با میانجی‌های مصری و قطری، قاهره را ترک کرده و نتایج دور اخیر مذاکرات را از آنها شنیده است.
حال این سوال مطرح است که چرا این مذاکرات به نتیجه نرسیده است؟ هر چند که آمریکا و صهیونیست‌ها برآنند تا این مسئله را به عملیات رابعین حزب‌الله نسبت دهند اما واقعیت آن است که این مذاکرات از ابتدا شکست خورده بوده است چرا که اولا رژیم صهیونیستی بر خلاف توافقات قبلی شروط جدیدی را از جمله استمرار اشغال نظامی مرز غزه و مصر، واگذاری بازسازی غزه به آینده، نامعلوم ماندن وضعیت اسرای فلسطینی و بازرسی از بازگشت کنندگان به شمال غزه، را مطرح کرده است که عملا به معنای نابودی غزه می‌باشد ثانیا آمریکایی‌ها نیز بر خلاف تعهدات قبلی عملا با زیاده خواهی صهیونیست‌ها کنار آمده‌اند و خواسته‌های را مطرح کرده‌اند. در چنین شرایطی حماس که خود را متعهد به پیگیری حقوق فلسطینی‌ها می‌داند از پذیرش این طرح‌ها خودداری کرده است. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که این توقف نه به منزله شکست مذاکرات بلکه از یک سو بیانگر استمرار اقتدار فلسطینی‌هاست که در برابر زیاده خواهی صهیونیست‌ها کوتاه نیامده است و از سوی دیگر نیز این مسئله نشانه‌ای بر دروغین بودن ادعاهای حقوق بشری و آتشی جویانه آمریکا می‌باشد. رفتاری که نشان می‌دهد میان هریس و ترامپ هیچ تفاوتی وجود ندارد و هر دو بر اصل حمایت از رژیم صهیونیستی و نابودی فلسطین تاکید دارند.
 
سید مهدی لنکرانی


کد مطلب: 130520

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/note/130520/چرایی-شکست-یک-نشست

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir