کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فاخلع نعلیک

16 شهريور 1403 ساعت 18:31


دکتر میدری وزیر تعاون، کار و‌رفاه اجتماعی پس از استقرار در وزارتخانه و در یادداشتی که در سایت وزارتخانه انتشار یافته و با عنوان «شکستن عهد آغاز سقوط است» منتشر گردیده و بصورت گاه نوشت تحریر شده و به تشریح اتفاقات اولین روز فعالیت ایشان پرداخته است و حاوی نکات مهمی است. بخش اعظم متن مزبور به تاکید بر وفای عهد اختصاص یافته است.
یادآوری وعده‌ها و عهد‌هایی که در مرحله انتخاب و انتصاب از سوی ایشان بیان شده بود، اقدامی ارزشمند و قابل تقدیر و بیانگر اراده و عزم جدی ایشان برای وفای به عهد است. چراکه معمولا افراد پس رسیدن به منصب سعی می‌کنند وعده‌ها و عهدها را فراموش کنند و یادآوری نکنند تا در اذهان به بوته فراموشی سپرده شود و تبدیل به مطالبه نشود ولی همانطور که از مشی و منش ایشان انتظار می‌رفت دکتر میدری به بازخوانی، نگارش و یادآوری معاهدات لسانی قبل از رای اعتماد مجلس پرداخته است.
در فراز دیگری از این روزنگاشت، جناب آقای دکتر میدری به موضوع باز کردن قرآن کریم در بدو ورود به وزارتخانه و آیه ای که آمده، اشاره می‌کند: «وزیر دم درب ورود قرآن را بالای سرم گرفت. قرآن را باز کردم، آیه الهام‌بخش و سنگین بود. مرتضوی گفت: به‌به، چه آیه‌ای و شأن نزول آیه را شرح داد. تسلطش مایه تعجبم شد. معنای آیه این است: «به سرزمین مقدس پای می­­‌گذاری، ما تو را انتخاب کردیم، آنچه بر تو وحی می‌­شود بشنو (فرمان را اطاعت کن)»«إِنِّی أَنَا رَبُّکَ فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ إِنَّکَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُویً، وَ أَنَا اخْتَرْتُکَ فَاسْتَمِعْ لِما یُوحی»‏ایران، این وزارتخانه­‌ها و این مسئولیت مقدس است، با خون شهید بهشتی و همراهانش و خون سایر فرزندان ایران تطهیر شده است... من راه خودم را می‌­روم. خدا این بار امانت را سبک ­گرداند تا نشکنیم وَ وَضَعْنَا عَنْکَ وِزْرَکَ، الَّذِی أَنْقَضَ ظَهْرَکَ. مظلومیت را نمی­‌شود کاری کرد، اما باید با عزت و محکم بود.عهد بستم که علی‌رغم فشارهای زیاد برای عدول از شایسته‌گزینی و بر هم زدن مسیر حرکت بر اساس اصول کارشناسی و خرد جمعی، شایسته­ گزین باشم و تن به مطالبات برخی برای تقدم بخشیدن سیاست بر تخصص‌گرایی و تجربه ندهم؛ گرچه این مطالبات از روی نیک خواهی باشد. بگذار از منجیق فلک سنگ فتنه ببارد... دو هوا نخواهم شد با همیاری پاکان و به امید خدا» نمی‌دانم وزیر سابق چه مطلبی را در شآن نزول این آیه گفته است ولی در هرحال آنچه مسلم است اینکه سید صولت مرتضوی در طول مدت وزارتش مقید و عامل به آن نبوده است.
ولی یکی از تفسیر‌هایی که در این تمسک به قرآن می‌توان مطرح نمود این است که حوزه عمل و دامنه تاثیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و توابع آن از قداست بالایی برخوردار است که باید مانع از ورود آلاینده‌ها و ناپاکی‌ها به این حوزه گردید. و به اصطلاح باید نعلین و کفش خود را از پای در آورد. حال ببینیم چرا می‌توان گفت حیطه عمل و دامنه اثر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نقش و کارکرد آن دارای قداست است: حوزه تعاون جایی است که افراد گرد هم می‌آیند و با تجمیع و تمرکز ظرفیت‌ها و داشته‌های خرد و کوچک مالی، سرمایه‌ای و... خود بدنبال رفع نیاز و کسب منافع و درآمد هستند و اگر به تاسی از قرآن به «تعاونوا علی البر والتقوی» باشند و نه «تعاونوا علی الاثم و العدوان» بی‌شک کار مقدسی است و حریم تعاون شایسته پاسداشت است. حوزه اشتغال، کارآفرینی و تنظیم روابط کار نیز از قداست بالایی برخوردار است و در آموزه‌های اسلامی و ایرانی همین که فردی برای امرار معاش و تامین مایحتاج خود و خانواده اش به کار و فعالیت بپردازد، دارای قداست و ارجمندی بالایی است به حدی که پیامبر اکرم (ص) بر آن دستان بوسه می‌زند و در برخی روایات برای فردی که در حین کار و تامین معاش از دنیا برود مقامی همعرض شهید قائل گردیده‌اند. حال اگر شما بتوانید در این حوزه اشتغال‌زایی کنید و نیز بقول داریوش پادشاه هخامنشی نگذارید که کارفرما به کارگر و کارگر به کارفرما ظلم کند و بتوانید به تنظیم روابط کار و رعایت حقوق بنیادین که توفیق یابید کار مقدسی صورت داده آید. حوزه آموزش فنی و حرفه ای و مهارت افزایی نیز به‌لحاظ دارا بودن وجه تعلیم و تربیت و بویژه تعلیماتی که منجر به اشتغال و خودکفایی و خوداتکایی افراد می‌شود دارای قداست خواهد بود حوزه بهزیستی و امداد اجتماعی و حمایت اجتماعی و یارانه‌ها نیز از آنجا که متکفل رفع حوائج آسیب دیدگان، نیازمندان، مددجویان و توان خواهان بوده و مبتلایان و یا افراد در معرض فقر و آسیب اجتماعی را از این ورطه‌ها نجات داده و به ساحل امن و آسایش رهنمون می‌سازد و عدالت اجتماعی را در سطح افراد و خانوارها محقق می‌سازد از مقدس ترین عرصه‌های کار و فعالیت در نظام اداری است.
اگر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدعی العموم فقرا، صدای بی صدایان و قدرت بی قدرتان است پس جای مقدسی است چرا که در حدیث داریم «حوائج مردم که به سوی شما می‌آید نعمت‌های خداوندی است» و وزارت مزبور که حامی اقشار فرودست و ضعیف جامعه است را می‌توان عبادتگاه دانست. چرا که «عبادت بجز خدمت خلق نیست» حوزه بیمه‌های اجتماعی نیز که در آن بیمه‌شدگان و مستمری بگیران بخشی از ماحصل دسترنج خود را برای روز مبادا ذخیره نموده اند تا در دوران بازنشستگی و ازکارافتادگی از عوائد آن بهره‌مند شوند و یا خدای نکرده در صورت فوت، بازماندگان آنها آن‌را دریافت نمایند، دارای قداست بالایی است و کار و فعالیت در این حوزه مقام امانت داری است. بویژه آنکه خدمات حوزه بیمه‌های اجتماعی با حفظ کرامت انسانی افراد به آنها ارائه می‌شود.
در حوزه بیمه ای بخش‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری که به واقع اندوخته‌ها و ذخایر بیمه شدگان و امانت و حق الناس است دارای قداست بالاتری است و نبایستی آلاینده‌ها. پلیدی‌ها و پلشتی‌ها به آن راه یابند و بطور کلی حوزه بیمه‌های اجتماعی نیازمند پاسداشت و صیانت از فساد و کژکارکردی است چرا که با امانت مردم سروکار دارد و مایه آرامش خاطر و اطمینان و امید به آینده بیمه شدگان و مستمری بگیران گردیده و مأمن و تکیه گاه آنان در مواجهه با پریشانی‌های اقتصادی و اجتماعی است. برپایه آیه ای که در تمسک به قرآن کریم در بدو ورود وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمده است و بقول شاعر: « ر درگه دوست چون رسی گو لَبَّیک کان جا نه سلام راه دارد نه عَلَیکاین وادی عشق است نگهدار قدم این ارض مقدّس است فَاخْلَع نَعْلَیْک» باید حاکمیت و دولت و همه اجزاء و عناصر نظام با جناب آقای دکتر میدری در این مسیر همکاری و همیاری نمایند.مخلص کلام اینکه فعالیت و انجام وظیفه در حوزه‌های تعاون، کار و اشتغال، فنی و حرفه ای، بهزیستی و علی الخصوص سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی از قداست بالایی برخوردار است و نیازمند پاسداشت و صیانت است و این امر در ارتباط با نهادهای بیمه گر اجتماعی بلحاظ وجه امانت داری حق الناس و ذخایر و اندوخته‌های بیمه ای که ماحصل عرق جبین نیروی کار (کارمند، کارگر و...) است از اهمیت و حساسیت دوچندانی برخوردار است.
 
کارشناس رفاه و تامین اجتماعی - علی حیدری


کد مطلب: 130580

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/note/130580/فاخلع-نعلیک

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir