کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دست درازی به اموال بازنشستگان ممنوع!!

31 شهريور 1403 ساعت 21:59


در روزهای پایانی هفته خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)خبری منتشر کرد بدین مضمون؛احمد میدری،وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در نامه‌ای به مدیرعامل شستا نوشته است؛«پیرو گزارش‌های واصله در خصوص خرید سهام کنترلی گروه اقتصاد مفید و شرکت پترومهرکیمیا توسط شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، به‌منظور بررسی کارشناسی و تطبیق موضوع با قوانین و اسناد بالادستی و سیاست‌های وزارتخانه، لازم است ضمن ارائه گزارشی جامع به ‌صورت مکتوب از ابعاد فنی، اقتصادی و قانونی به هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های تابعه، کلیه اقدامات اجرایی پیرامون موضوع تا اتخاذ تصمیم توسط هیأت امناء تعلیق گردد.»
اما ماجرا چه بوده است؟هفته گذشته خبر مشروح و مفصلی در رسانه‌ها منتشر شد با تیتر«تخلف میلیاردی درشستا»؟!
موضوع خبر این بود که عارف نوروزی سرپرست شستا، بدون اخذ مجوز نهادهای بالا دستی خود در سازمان تامین اجتماعی، قراردادی میلیارد دلاری امضا کرده است. در صورتی که سازمان تأمین اجتماعی کتباً و رسماً ضمن اعلام مخالفت خود، پیشنهاد سرمایه‌گذاری در پتروپالایش نگین لاوان است مطرح کرده است.آقای نوروزی با اهداف کاملا واضح و روشن سیاسی با محل کار قبلی خود قراردادی را امضا می‌کند که نه قیمت اصلی آن به اذعان خود شستا مشخص شده و نه سرمایه‌گذار خارجی آن قطعی شده است!
بعد سیاسی این موضوع زمانی روشن‌تر می‌شود که همگان مطلع هستیم آقای نوروزی بدون اطلاع سازمان تأمین اجتماعی با حکم مستقیم وزیر سابق کار به سرپرستی شستا رسیده است.
در همان بدو افشای این اقدام غلط این سوالات مطرح شد با چه مجوزی؟ آیا نهادهای تصمیم گیرنده سازمان همچون هیئت امنا و هیئت مدیره و... موافقت کرده‌اند؟ در اخبار منتشره به صراحت به مخالفت کتبی و رسمی سازمان تأمین اجتماعی اشاره شده است. یعنی مالک ۹۰ درصدی شستا با این معامله مخالفت کرده اما نماینده حقیقی مالک که همچنان سرپرست است خودسرانه این کار را انجام داده است.
مهمترین نکته این معامله پرداخت مبلغ حدود ۱۰۰۰میلیارد تومان بوده است. چرا سازمان تأمین اجتماعی به دلایل کارشناسی مخالف این خرید بوده؟ اینکه تاکنون نهادهای نظارتی به این مفسده آشکار و علنی ورود نکرده‌اند جای تعجب و سوال دارد.
توقع کارگران و بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی این است که شخص وزیر کار این موضوع را بطور جدی بررسی نماید و ضمن برخورد قانونی با مسببین جلوی تضییع حقوق بازنشستگان را بگیرد و اجازه ندهد که سرمایه‌های بازنشستگان و بیمه شدگان به تاراج برود.
آنچه که در اینجا باعث حیرت و عصبانیت ذینفعان شستا و سازمان تأمین اجتماعی شده این است که سرپرست فعلی شستا، سود سال‌های آتی خود را که قرار بود تحت عنوان همسان سازی حداقل حقوق بگیران باشد در پروژه‌ای به نام گروه اقتصادی مفید که برای کارگران و بازنشستگان هیچ منفعتی ندارد، پیش خورکرده است!
آقای میدری باید بداند که سرپرست شستا، بدون اخذ مجوز از متولیان  سازمان تأمین اجتماعی چنین معامله‌ای را منعقد کرده و از بابت آن هم طبق اعلام خود در سامانه‌ بورسی حدود ۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت انجام داده است و لذا باید مراقب باشد.
جناب آقای میدری، اگر واقعا وضعیت معیشتی ما کارگران و بازنشستگان در اولویت شماست، جلوی این معامله سر تا پا مشکل‌دار را بگیرید، امثال این افراد سیاسی که همچنان منفعت و مصلحت کارگران و بازنشستگان در تصمیماتشان هیچ جایگاهی ندارد عزل کنید نگذارید تلاش ها در همسان سازی حقوق در حکم کوبیدن به طبل تو خالی باشد.
 
فرهاد خادمی


کد مطلب: 130738

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/note/130738/دست-درازی-اموال-بازنشستگان-ممنوع

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir