تکنولوژی و پیشرفت مداوم آن همواره در جوامع مختلف اثرات مخربی را برجای میگذارد که بعضاً این تخریب ها درلایههای زندگی اجتماعی بحرانهایی را نیز ایجاد کرده و باعث به هم خوردن نظم و تعادل در جامعه میشود.
طی چند سال اخیر با روی کار آمدن تاکسی اینترنتی در سطح تهران و تسری آن به دیگر شهرها (اسنپ و تپسی)اتفاقات مثبت و منفی زیادی در زندگی روزانه مردم رخ داد.
اسنپ و تپسی در روند آغازین فعالیت خود سهولتهایی را برای شهروندان ایجاد کردند اما به مرور زمان نقاط و نکات منفی حضورشان نیز آشکار شد.
آمدن تاکسیهای اینترنتی بطورکلی باعث نابودی وحذف کسب و کار خدماتی مانند آژانسهای تاکسی تلفنی محلات شد و این شغل سنتی، قدیمی و مردمی خدمت رسان به یکباره از صفحه کسب و کارها حذف شد و مردم بسرعت اسنپ و تپسی را جایگزین آنها کردند. با حذف این شغل سنتی معایب و مضرات اسنپ و تپسی هم بیرون زد.
کرایههای غیرمتعارف، ناهنجاریهای اجتماعی ایجاد شده توسط برخی رانندگان و... از نقاط ضعف این سرویسهای جدید بازار الکترونیک است.
یکی دیگر از اجحافات تاکسیهای اینترنتی در حق شهروندان بخصوص تهرانیها که البته در سایه تغافل و خوابزدگی شهرداری تهران و تاکسیرانی این شهر رخ داده این است که این کسب و کار بیش از هزاران تاکسی سیار سطح شهر و سایر شهرها را جذب خود نموده و آنها را عملاً از رده خدمت کردن به شهروندان خارج کرده است.
فعالیت تاکسیهای رسمی در شهرها فقط منوط به خدمت رسانی به شهروندان است و اینها جزو وسائط نقلیه عمومی هستند که از امکانات و مزایای دولتی و عمومی بهره میبرند و صرفاً باید در سطح خیابانهای شهری به سرویس دهی به شهروندان مشغول شوند اما با خارج شدن این تاکسیها، جذب اسنپ شده و مردم شاهد کمبود تاکسی در سطح شهر هستند و عملاً مسافران باید سختیهای زیادی را تحمل کنند تا وسیله نقلیهای برای تردد و جابجایی پیدا کنند.
سکوت، غفلت و بیتوجهی شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی وابسته به آن و عدم برخورد با تاکسیهای اینترنتی و تاکسیهای متخلف باعث شده است تا اجحافات فراوانی از سوی آنها در حق شهروندان بشود.
رانندگان تاکسیهای رنگارنگ شهری نباید مجوز و امتیازی را که دارند در اختیار این تاکسیهای اینترنتی بگذارند و این شهرداری تهران است که باید با این اقدام غیرقانونی برخورد نماید. سازمان تاکسیرانی به عنوان یک سازمان کاملاً خدمت رسان به شهروندان باید در این موضوع ورود کرده و اجازه ندهد که تاکسیهای اینترنتی اینگونه امکانات و امتیازهای عمومی را به نفع خود مصادره و بهره برداری نمایند.
کمترین کار ممکن این است که شهرداری تهران از مجاری قانونی این سرویسها را مجبور به قطع همکاری با تاکسیهای سطح شهر نمایند تا تاکسیهای مذکور به چرخه خدمت رسانی به شهروندان بازگردند و از طرف دیگر با اخطار دادن به رانندگان متخلف تاکسی برای برگشت به سمت مردم امتیاز و پروانه فعالیت آن ها را ابطال نمایند.
امید است که مسئولین شهرداری بیشتر به فکرآسایش شهروندان باشند.
طی چند سال اخیر با روی کار آمدن تاکسی اینترنتی در سطح تهران و تسری آن به دیگر شهرها (اسنپ و تپسی)اتفاقات مثبت و منفی زیادی در زندگی روزانه مردم رخ داد.
اسنپ و تپسی در روند آغازین فعالیت خود سهولتهایی را برای شهروندان ایجاد کردند اما به مرور زمان نقاط و نکات منفی حضورشان نیز آشکار شد.
آمدن تاکسیهای اینترنتی بطورکلی باعث نابودی وحذف کسب و کار خدماتی مانند آژانسهای تاکسی تلفنی محلات شد و این شغل سنتی، قدیمی و مردمی خدمت رسان به یکباره از صفحه کسب و کارها حذف شد و مردم بسرعت اسنپ و تپسی را جایگزین آنها کردند. با حذف این شغل سنتی معایب و مضرات اسنپ و تپسی هم بیرون زد.
کرایههای غیرمتعارف، ناهنجاریهای اجتماعی ایجاد شده توسط برخی رانندگان و... از نقاط ضعف این سرویسهای جدید بازار الکترونیک است.
یکی دیگر از اجحافات تاکسیهای اینترنتی در حق شهروندان بخصوص تهرانیها که البته در سایه تغافل و خوابزدگی شهرداری تهران و تاکسیرانی این شهر رخ داده این است که این کسب و کار بیش از هزاران تاکسی سیار سطح شهر و سایر شهرها را جذب خود نموده و آنها را عملاً از رده خدمت کردن به شهروندان خارج کرده است.
فعالیت تاکسیهای رسمی در شهرها فقط منوط به خدمت رسانی به شهروندان است و اینها جزو وسائط نقلیه عمومی هستند که از امکانات و مزایای دولتی و عمومی بهره میبرند و صرفاً باید در سطح خیابانهای شهری به سرویس دهی به شهروندان مشغول شوند اما با خارج شدن این تاکسیها، جذب اسنپ شده و مردم شاهد کمبود تاکسی در سطح شهر هستند و عملاً مسافران باید سختیهای زیادی را تحمل کنند تا وسیله نقلیهای برای تردد و جابجایی پیدا کنند.
سکوت، غفلت و بیتوجهی شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی وابسته به آن و عدم برخورد با تاکسیهای اینترنتی و تاکسیهای متخلف باعث شده است تا اجحافات فراوانی از سوی آنها در حق شهروندان بشود.
رانندگان تاکسیهای رنگارنگ شهری نباید مجوز و امتیازی را که دارند در اختیار این تاکسیهای اینترنتی بگذارند و این شهرداری تهران است که باید با این اقدام غیرقانونی برخورد نماید. سازمان تاکسیرانی به عنوان یک سازمان کاملاً خدمت رسان به شهروندان باید در این موضوع ورود کرده و اجازه ندهد که تاکسیهای اینترنتی اینگونه امکانات و امتیازهای عمومی را به نفع خود مصادره و بهره برداری نمایند.
کمترین کار ممکن این است که شهرداری تهران از مجاری قانونی این سرویسها را مجبور به قطع همکاری با تاکسیهای سطح شهر نمایند تا تاکسیهای مذکور به چرخه خدمت رسانی به شهروندان بازگردند و از طرف دیگر با اخطار دادن به رانندگان متخلف تاکسی برای برگشت به سمت مردم امتیاز و پروانه فعالیت آن ها را ابطال نمایند.
امید است که مسئولین شهرداری بیشتر به فکرآسایش شهروندان باشند.
فرهاد خادمی