کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاه کري به روسيه

16 ارديبهشت 1392 ساعت 21:37

مولف :


جان‌کري وزير امور خارجه آمريکا در ديداري رسمي امروز راهي روسيه مي‌شود. اين سفر در شرايطي صورت مي‌گيرد که دو کشور به رغم ادعاي پايان دوران جنگ رو به رويارويي گسترده در برابر يکديگر مي‌پردازند و روابط دو جانبه و تحولات بين‌المللي عرصه رقابت و درگيري طرفين مبدل شده است. شايد بتوان گفت که کمتر تحولي در صحنه بين‌الملل روي مي‌دهد که دو کشور در آن دخيل نباشند و يا اينکه از آن جهت رسيدن به منافع بيشتر بهره‌برداري نکنند.
با توجه به اين شرايط سفر کري به روسيه در حالي صورت مي‌گيرد که فرآيندهاي مهمي در روابط دو کشور به وجود آمده که مي‌تواند به روابط دو جانبه و عملکردهاي آنها در صحنه بين‌الملل تاثيرگذار باشد. در حوزه روابط دو جانبه در کنار کشمکشهاي سياسي و نظامي و به ويژه تلاش طرفين براي بيان برتري نظامي، اکنون مسائل حقوق بشري به يکي از ارکان تقابل‌هاي طرفين مبدل شده است آمريکا از محورهاي کاري خود را پرداختن به حقوق بشر در روسيه قرار داده و در اين عرصه نيز ‌ ورود برخي مقامات روس به آمريکا را ممنوع اعلام کرده‌ است.
در نقطه مقابل روسيه از يک سو اقدام متقابلي را با قانون «ماگنیتسکی» به کار برده و ۱۸ تن از مقامات آمريکا را به جرم جنايت کار جنگي و ناقض حقوق بشر به روسيه ممنوع الورود کرده است. در همين حال مسکو طرح ممنوعيت فرزند خواندگي کودکان روس توسط خانواده‌هاي آمريکايي را تصويب کرده در حالي که دليل اين اقدام را عدم صلاحيت آمريکايي‌ها براي عمده‌دار شدن فرزند خواندگي کودکان روس عنوان کرده است.
اما اوج جنگ روسيه و آمريکا را در انفجارهاي بوستون آمريکا و ادعاي چچني بودن عوامل آن مي‌توان مشاهده کرد. اقدامي که آمريکا به واسطه آن تلاش داشت تا به مردم آمريکا و جهان چنان القاء سازد که از يک سو احتمال نقش روسيه در انفجارهاي بوستون وجود دارد چرا که چچن از مناطق خود مختار روسيه است و از سوي ديگر با ادعاي ناتواني روسيه در مبارزه با تروريسم جايگاه جهاني آن را هدف قرار دهد.
در حوزه سياست خارجي نيز روسيه و آمريکا دوراني پرفراز و نشيب را سپري مي‌کنند هر چند که طرفين از تقابل نظامي گسترده خودداري مي‌کنند اما عملکردهاي آنها کمتر از جنگ نمي‌باشد.
اکنون دو کشور در تحولاتي مانند افغانستان، پاکستان، آسياي مرکزي و قفقاز، ايران، سوريه، لبنان، ليبي، آمريکاي لاتين و … با يکديگر درگير مي‌باشند هر چند که در مواردي طرفين با تقسيم منافع به توافقاتي دست يافته‌اند اما در نهايت تضاد منافع دو کشور چنان عميق است که در يک ظرف نمي‌نشيند و طرفين را در مسير تقابل‌هاي آشکار و پنهان قرار مي‌دهد.
با توجه به اين شرايط مي‌توان گفت که جان‌کري سفري سخت و شايد هم بي‌ثمر را به روسيه داشته باشد چرا که طرفين بارها تاکيد کرده‌اند که حاضر به عقب‌گرد از منافع خود نبوده و به مقابله با ديگري ادامه مي‌دهند چنانکه چندي پيش برخي منابع خبري به نقل از پوتين رئيس‌جمهور روسيه اعلام کردند، روسيه دست از حمايت اسد رئيس‌جمهور سوريه برنمي‌دارد و حتي اگر دامنه جنگ با آمريکا به خيابان‌هاي مسکو کشيده شود. تجاوز صهيونيست‌ها به سوريه مي‌تواند دره اختلافات ميان روسيه و آمريكا را عميق‌تر سازد.


کد مطلب: 81137

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/note/81137/نگاه-کري-روسيه

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir