کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درس‌هاي رزمايش مشترک

22 ارديبهشت 1394 ساعت 22:46

مولف : علي تتماج


چين و روسيه از دوشنبه رزمايش مشترکي را در مديترانه آغاز کرده‌اند. حلقه تکميلي اين روابط تاکيد سران دو کشور در سفر شي‌جين پينگ رئيس‌جمهور چين به روسيه بر توسعه مناسبات سياسي و اقتصادي است که عملا دو کشور را به شرکاي استراتژيک مبدل کرده است.
نکته قابل توجه آنکه پينگ در کنار سفر به روسيه از قزاقستان و بلاروس نيز که در کنار روسيه پيمان اقتصادي، امنيتي اوراسيا را تشکيل مي‌دهند ديدار داشته که نگاه جامع مسکو و پکن به تشکيل ائتلاف‌هاي ضدغربي را آشکارتر مي‌سازد.
در کنار اين مسائل برگزاري رزمايش مشترک دو کشور در درياي مديترانه حاوي نکاتي قابل توجه است که برگرفته از دغدغه‌هاي مشترک طرفين مي‌باشد. بخشي از همگرايي امنيتي و نظامي روسيه و چين را در عرصه مقابله با تروريسم و جدايي‌طلبي مي‌توان مشاهده کرد.
چين در برخي مناطق نظير سين‌كيانگ از خطر تروريسم مي‌گويد و روسيه نيز در برخي مناطق نظير چين و اينگوش و‌... با گروه‌هاي تروريستي دست به گريبان است. تحرکات غرب در پرورش تروريسم در غرب آسيا و بهره‌گيري آنان از اين گروه‌ها براي ضربه زدن به منافع و امنيت ساير کشورها، تهديدات امنيتي در سراسر جهان از جمله در قبال روسيه و چين را شدت بخشيده است.
بر اين اساس بخشي از رزمايش مشترک چين و روسيه و همگرايي امنيتي و نظامي آنان را مي‌توان در قالب مبارزه آنها با تروريسم ارزيابي کرد. نکته ديگري که تهديدات امنيتي در حوزه پيراموني اين کشورها است. روسيه در حوزه بالکان با مسئله اوکراين و گسترش ناتو مواجه است در حالي که بايد بر رفتارهاي غرب در آسياي مرکزي و قفقاز نيز نظارت داشته باشد. پکن نيز از يک سو درگير نظامي‌گري مستقيم آمريکا در شرق و اقيانوس آرام است و از سوي ديگر کشورهايي همچون ژاپن، فيليپين، مالزي، اندونزي، ويتنام و‌... تحت القاهاي آمريکا به چالش‌آفريني امنيتي براي چين روي آورده‌اند. توافقات نظامي آنها با آمريکا و ادعاي برخي از آنان مبني بر مالکيت بر درياي چين حوزه امنيتي چين را تهديد مي‌کند.
با اين شرايط روسيه و چين با تهديدات مستقيم و غيرمستقيم غرب در حوزه پيراموني خود مواجه هستند. برگزاري رزمايش مشترک دو کشور در مديترانه اين پيام را براي کشورهاي غربي و متحدانشان دارد که عبور از خطوط قرمز امنيتي چين در روسيه پيامدهاي سنگيني به همراه خواهد داشت. اين هشدار را به خوبي در رژه گسترده نيروهاي مسلح روسيه با تجهيزات مدرن و پيشرفته در هفتادمين سالگرد جنگ دوم جهاني با حضور سران و مقامات ارشد ده‌ها کشور در مسکو مي‌توان مشاهده کرد.
رزمايش چين و روسيه اين پيام را مخابره مي‌کند که دو کشور براي امنيت و تماميت ارضي خود هيچ گذشتي نخواهد داشت و پاسخ هر تهديد‌کننده‌اي چه غرب باشد و چه حاميان غرب را خواهند داد.


کد مطلب: 92194

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/note/92194/درس-هاي-رزمايش-مشترک

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir