کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سیاسی کاری آژانس علیه برنامه هسته ای ایران:

فشار حداکثری برای نشاندن تهران پای میز مذاکره

14 اسفند 1398 ساعت 22:17


آژانس بین المللی اتمی درحالی با ادعاهایی غیر واقعی و متاثر از سیاست های مغرضانه آمریکا گزارشی جدید خود علیه برنامه صلح آمیزهسته ای ایران را منتشر کرده است؛ که از نگاه ناظران سیاسی؛ مدیرکل آژانس بین المللی اتمی نیز برای فشار حداکثری علیه ایران همراه شده است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا در گزارش جدید خود درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۵ برابر محدودیت تعیین شده در برجام شده است.
نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد مدعی شده که ایران همچنان محدودیت‌های کلیدی که در توافق هسته‌ای وجود داشته از جمله سطح غنی‌سازی اورانیوم را نقض کرده است.
جمهوری اسلامی ایران بارها ادعاهای کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی درباره داشتن فعالیت‌های پنهان هسته‌ای را رد و تأکید کرده است برنامه هسته‌ای این کشور برای مصارف صلح‌آمیز است.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت وگو با خبرگزاری رویترز گفته چنانچه ایران از پاسخگویی به آژانس درباره فعالیت‌های گذشته اتمی در سه سایت خود توضیح ندهد وارد بحران جدیدی خواهد شد.
مدیرکل آژانس اتمی گفت: ما از ایران قدری اطلاعات و دسترسی خواسته‌ایم، اما به اطلاعاتی که درخواست کرده‌ایم دست پیدا نکرده‌ایم.
وی افزود: اصرار کرده‌ایم و علی‌رغم همه تلاش‌هایمان نتوانسته‌ایم به آن اطلاعات دست پیدا کنیم... معنای این موضوع این است که ایران دارد در توانایی آژانس برای انجام کارش مانع‌تراشی می‌کند.
پیرو این ادعا نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: طرح هرگونه درخواست روشنگری یا دسترسی تکمیلی از سوی آژانس مبتنی بر مطالب جعلی، هیچ تعهدی را برای ایران جهت اجابت این درخواست‌ها ایجاد نمی‌کند.
کاظم غریب‌آبادی در واکنش به گزارش آژانس در زمینه مسائل پادمانی در ایران اظهار داشت: متأسفانه یک بار دیگر، آمریکا و رژیم اسرائیل در تلاش هستند تا روابط و همکاری‌های فعال و سازنده بین آژانس و ایران را با اعمال فشار به آژانس برای خروج از وظایف اساسنامه‌ای خود، با اخلال مواجه کنند.
نماینده دائم ایران با اشاره به اینکه ایران در حال جلوگیری از ایجاد یک بدعت غیر اصولی و خطرناک در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که می‌خواهد به مطالب جعلی سرویس‌های جاسوسی اعتباربخشی کند، افزود: طرح هرگونه درخواست روشنگری یا دسترسی تکمیلی از سوی آژانس مبتنی بر مطالب جعلی سرویس‌های جاسوسی از جمله رژیم صهیونیستی نه تنها در مغایرت با اسناد تاسیسی آژانس و نظام راستی آزمایی قرار دارد، بلکه هیچ تعهدی را نیز برای ایران در جهت اجابت این درخواست‌ها ایجاد نمی‌کند.
غریب‌آبادی تاکید کرد: چنانچه کشورها در مقابل اینگونه توطئه‌ها اقدامات بنیادین صورت ندهند، حاکمیت ملی آنها مخدوش خواهد شد.
همچنین،میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توئیتر به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران واکنش نشان داده است.
وی نظراتش را در پاسخ به لاورنس نورمن خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال نوشته است. این خبرنگار مدعی شده مدیر کل آژانس از ایران به دلیل منع دسترسی به سه سایت و امتناع از پاسخگویی به سوالات این نهاد بین‌المللی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای در گذشته انتقاد کرده است.
اولیانوف در پاسخ به نورمن نوشته است: «مسئله دسترسی در بردارنده هیچ معنای عملیاتی نیست. در واقع، هیچ نگرانی از اشاعه مطرح نیست. مسئله صرفاً درباره اجرای مناسب رویه‌های پیش‌بینی‌شده در پروتکل الحاقی است.
او در پیامی دیگر نوشته است: مسئله هیچ ربطی به خطرات اشاعه‌ای ندارد زیرا سایت‌های مورد اشاره ۲۰ سال است که ارتباطی با برنامه هسته‌ای ایران نداشته‌اند. این یک واقعیت است. برای اینکه بتوانیم وضعیت را به همان‌گونه که هست ارزیابی کنیم باید این را بدانیم و درک کنیم.
دیپلمات روسیه‌ای در پیامی دیگر از لاورنس نورمن خواسته یک بار دیگر گزارش آژانس را بخواند. او نوشته است: من ماهیت واقعی مسئله را برای شما بازگو کردم.متن گزارش را دقیق بخوانید. مسئله این است که دبیرخانه، مسئله را از نگاه پروتکل الحاقی چطور می‌بینید.من اطمینان دارم که مشکل با رضایت دو طرفه حل و فصل می‌شود.
اولیانوف همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال که ایران را به عدم پایبندی به تعهداتش در برجام متهم کرده هم نوشته است: در بحث عدم پایبندی ایران به برجام این مسئله حاصل سیاست آمریکا است. اگر واشنگتن در آن تجدید نظر کند، پایبندی کامل ایران ظرف چند ساعت و روز و حداکثر چندین هفته محقق می‌شود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی سیاسی کاری می کند
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید دارد آژانس بین المللی انرژی اتمی به سیاست فشار حداکثری به ایران از سوی آمریکا پیوسته است.
سیدحسین نقوی حسینی با اشاره به آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: به نظر می رسد این گزارش تحت تاثیر مداخلات سیاسی و فشار آمریکا و صهیونیست به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شده است.
نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس اظهار داشت: تا کنون۱۶ بیانیه از آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص ایران داریم که به صراحت گفته شده است جمهوری اسلامی ایران همه نوع همکاری را آژانس داشته و همه بازرسی ها مطابق قانون انجام شده است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: از سوی دیگر ایران به طور داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا می کند در حالی که می توانیم به دلیل عدم پایبندی غربی ها به برجام این پروتکل را اجرا نکنیم.
سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی در مجلس با تاکید بر اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون گزارش منفی علیه ایران نداشته است، بیان داشت: تا کنون آژانس از عدم همکاری ایران صحبت نکرده بود، ایران عضو ان.پی.تی است و تمام رفتارهای هسته ای خودرا در چارچوب این معاهده انجام می دهد و آژانس نیز مطالب آن می تواند به بازرسی های خود ادامه دهد
نقوی حسینی گفت: جمهوری اسلامی ایران پیش از این صریح و روشن اعلام کرده است که به تعهدات خود عمل کرده و می کند و مشکلی با ادامه بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی نداریم.
وی تاکید کرد: اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی به دنبال سیاسی کاری است، تحت تاثیرآمریکایی ها قرار گرفته و می خواهد به سیاست فشار حداکثری به ایران از سوی آمریکایی ها بپیونده حرف دیگری است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی متاثر از آمریکا گزارش داده است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید دارد که آژانس بین المللی انرژی اتمی برخلاف همیشه و تحت تاثیر آمریکا گزارشی خلاف واقع از عملکرد هسته ای ایران ارائه کرده است
علاءالدین بروجردی با اشاره به آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی از عملکرد هسته ای ایران، گفت: تاکنون آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش های خود از عملکرد جمهوری اسلامی مثبت ارزیابی کرده بود که نشان دهنده تعهدات ایران در چارچوب مقررات و ضوابط آژانس بوده است. نماینده مردم بروجرد در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: اینکه در این نوبت آژانس گزارشی متفاوت ارائه کرده است متاثر از فشار آمریکا بوده و گزارش غیر واقعی است.
وی تاکید کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام و عدم اجرای تعهدات اروپایی ها، ایران سیاست های گام به گام کاهش تعهدات را در پیش گرفت اما در آخرین گام نیز تاکید داشت که در مورد همکاری با آژانس با سیاست رسمی این مرجع بین المللی همراهی می کند.
این نماینده مجلس اظهار داشت: گزارش آخر آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان دهنده تاثیر پذیری آژانس از آمریکا و صهیونیست ها است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:ایران همچنان در همکاری ها با آژانس متعهد است و انتظار می رفت گزارش اخیر آژانس همانند ۱۶ گزارش قبلی نیز مثبت می بود.


کد مطلب: 113099

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/113099/فشار-حداکثری-نشاندن-تهران-پای-میز-مذاکره

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir