کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش لبنانی‌ها به خرید سوخت بیروت از ایران

دوره استراتژی آمریکا در غرب آسیا تمام شد

30 مرداد 1400 ساعت 20:49


خرید سوخت از ایران توسط لبنان با واکنش‌های گسترده‌ای در داخل و خارج این کشور منجر شده است در حالی که بسیاری تاکید دارند این اقدام به منزله پایان استراتژی‌های آمریکا در غرب آسیا دانسته‌اند.
دبیرکل حزب‌الله لبنان، در سخنرانی خود به مناسبت سالروز شهادت امام حسین (ع) و یارانش اعلام کرد که کشتی‌های حامل سوخت تا ساعات آینده از ایران به سمت لبنان حرکت خواهند.سید حسن نصرالله با هشدار به آمریکا ورژیم صهیونیستی در خصوص تعرض به کشتی‌های نفتی ایران، تأکید کرد که مقاومت لبنان این کشتی‌ها را به مثابه خاک کشور خود تلقی خواهد کرد. شیخ «احمد قبلان» مفتی جعفری لبنان در اظهاراتی به نظام توزیع سوخت در لبنان و نیز موضوع دریافت سوخت از ایران واکنش نشان داد.قبلان گفت: داستان توزیع (سوخت) در اینجا و ممنوعیت توزیع در آنجا یک موضوع [تبعیض‌آمیز] خطرناک است. کسانی که مانع سوخت‌رسانی به ایستگاه‌های سوخت در ضاحیه (جنوب بیروت) می‌شوند این اقدام را به دستور آمریکایی‌ها انجام می‌دهند و این اقدام ممنوع است.
وی در خصوص واکنش‌ها به خبر خرید و واردات سوخت از ایران به لبنان هم گفت: ما سرانی را نمی‌خواهیم که از کشتی تفریحی مجلل یا قصر معلق برای فقرا بیانیه دهند و امیدواریم که فرانسوی‌ها نقاب آمریکایی‌ها نباشند زیرا این کشور سقوط نکرده و نخواهد کرد و گزینه‌های قدرت در آن بسیار زیاد است.قبلان تأکید کرد: لبنان، خط قرمز است و هر آنچه باعث حمایت از آن شود، انجام می‌دهیم. زمان گزینه (استراتژی) آمریکایی به پایان رسیده زیرا ما در بطن نبرد گزینه‌های نجات برای لبنان هستیم. زین پس گزینه نجات لبنان از طرح‌های خفه‌کننده آمریکا برای کشور و مردم لبنان به دور است.در این میان پس از مخالفت شدید رهبر جریان المستقبل لبنان با خرید سوخت از ایران، سردبیر روزنامه «رأی الیوم» خطاب به رهبر جریان المستقبل گفت که چرا که آمریکا در ماه‌های گذشته برای لبنان نفت نیاورد.«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم»، در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر به مخالفت «سعد الحریری»‌ رهبر جریان المستقبل لبنان با اعلام «سید حسن نصرالله» دبیرکل جنبش حزب‌الله واکنش نشان داد. رهبر جریان المستقبل لبنان پس از سخنرانی سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله مخالفت خود را با اظهارات او در خصوص خرید سوخت از ایران اعلام کرد.عطوان با اشاره به نقض مکرر حریم هوایی لبنان توسط جنگنده‌های تل‌آویو و سکوت برخی احزاب این کشور در این خصوص، نوشت: «آقای سعد الحریری شما که کشتی حامل نفت ایران برای لبنان را نقض حاکمیت لبنان تلقی می‌کنی. باشد! این حاکمیت کجاست هنگامی که جنگنده‌های اسرائیلی دمشق را از حریم لبنان هدف قرار می‌دهند؟!»سردبیر رأی الیوم اضافه کرد: «چرا آمریکای حاکم در ماه‌های گذشته برای لبنان از خلیج [فارس] نفت نیارود؟ لطفا ابتدا به عقل ملت خودتان احترام بگذارید!»
در این میان پس از سخنرانی دبیرکل جبنش حزب‌الله لبنان درباره خرید سوخت از ایران و واکنش سریع سفیر آمریکا به این گام، اردن رسما اعلام کرد که برای صادرات برق و صادرات نفت مصر به این کشور آمادگی دارد.سعد الحریری رئیس جریان غرب گرای المسقبل بلافاصله در واکنش به سخنان نصرالله مدعی شد که کشتی‌های حمایتی ایران با خود به لبنان خطرات و تحریم‌های بیشتر به همراه خواهند داشت و تلقی کردن کشتی‌های ایران به مثابه خاک لبنان «اوج تضییع حاکمیت ملی» این کشور است.اما «وئام وهاب» رئیس حزب التوحید العربی لبنان طی اظهاراتی در شبکه‌های اجتماعی به مخالفت سعد الحریری با ورود سوخت از ایران واکنش نشان داد.
وئام وهاب گفت: سخن الحریری راه را به روی تشکیل دولت بست. آیا الحریری می‌خواهد از صفوف تحقیر و ذلت برای راضی شدن دل اربابان آمریکایی بهره ببرد؟از سوی دیگر بسیاری از کاربران لبنانی در شبکه‌های اجتماعی این کشور از اقدام ایران در ارسال کشتی حامل سوخت برای کمک به لبنان قدردانی کردند.کاربران توئیتر با استفاده از هشتگ #سفینة_الوعد_الصادق، #سید_الوعد_الصادق، #شکراً_إیران از سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله و همچنین ایران برای حمایت از ملت لبنان در شرایط سخت کنونی تشکر کردند.«ولید سکریه» عضو پارلمان لبنان هم تاکید کرد: دشمنان ملت لبنان باید فکر کنند که هر گونه تعرض به کشتی ایرانی که عازم لبنان است، با زور روبه‌رو خواهد شد.سکریه در گفت‌وگو با پایگاه خبری اسپوتنیک گفت: سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله تاکید کرد که کشتی‌هایی که از ایران به سمت لبنان حرکت می‌‌کنند، بخشی از خاک لبنان محسوب می‌شوند و هر گونه تعرض و حمله به آنها حمله به خاک لبنان تلقی می‌شود و مثل تعرض به خاک لبنان با این قضیه روبه رو می‌شویم.

خطیب اهل سنت لبنان با انتقاد شدید از مخالفان ارسال کشتی حامل سوخت از ایران، تاکید کرد که مردم لبنان خسته‌ شده‌اند و می‌خواهند زندگی کنند و اگر رهبران سیاسی سوخت ایران را نمی‌خواهند از جای دیگر آن را تامین کنند.
گزارش‌های میدانی از لبنان حاکی از استقبال خوب افکار عمومی لبنان در تمامی گرایش‌ها سیاسی و جریان‌های مختلف لبنان از این اقدام است. بویژه اینکه این موضوع می‌تواند تا میزان زیادی به بحران سوخت پایان دهد. هرچند که برخی از جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی لبنان از جمله «سعد الحریری» رئیس جریان «المستقبل» با این امر به شدت مخالفت دارند و مانند رژیم صهیونیستی در خصوص این اقدام ایران، ابراز نگرانی می‌کنند.پیش از شیخ حماده، «احمد القطان» روحانی اهل تسن و رئیس جمعیت «قولنا و العمل» (حرف ما و عمل) لبنان، به انتقادات برخی طرف‌ها از ارسال کشتی‌های حامل سوخت از ایران به لبنان، واکنش نشان داد و گفت که این افراد، به کشتی حامل سوخت ایران که عازم لبنان است، اعتراض کردند؛ آن هم «برای جلب رضایت آمریکا و دشمنان لبنان و به بهانه اینکه این کشتی، تحریمهای زیادی برای لبنان به همراه خواهد داشت».وی ادامه داد: «چه کسی از [حضور] آمریکا در لبنان استفاده کرده است و به جز محاصره، در این بحران، چه عایدی برای لبنان داشته است؟».
این روحانی اهل سنت همچنین از جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد و گفت: «همه ما شنیدیم که یک کشتی از ایران به لبنان می‌آید. از آنجایی که ما در لبنان، قدرتمند هستیم... گفتیم که کشتی، خاک لبنان است تا دشمنان پیش از هر گونه تعرضی، هزاران میلیون بار، [در اقدام خود] محاسبه کنند».روحانی اهل تسن و رئیس جمعیت «قولنا و العمل» ضمن انتقاد شدید از آمریکا تأکید کرد مزدوران ایالات متحده در لبنان، باید از مزدوران این کشور در افغانستان درس بگیرند.


کد مطلب: 119287

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/119287/دوره-استراتژی-آمریکا-غرب-آسیا-تمام

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir