کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش‌‌های جهانی به شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس

از غبطه خوردن دوستان تا تحسین دشمنان

12 دی 1400 ساعت 21:52


آمریکایی‌ها و ایادی منطقه‌ایشان به زعم خویش با ترور فرمانده‌هان مقاومت همچون سپهبد شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در حالی به دنبال حذف نام آنها از صحنه جهانی بودند که واکنش‌های جهانیان به این تروریسم دولتی شکست زودهنگام توهم آمریکایی را نشان داد. در ادامه گوشه‌هایی از این واکنش‌ها آورده می‌شود:

به سردار غبطه می‌خورم
سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای با بیان اینکه به شهادت سردار سلیمانی «غبطه» می‌خورد، گفت:‌ ماهایی که بعد از ایشان باقی مانده‌ایم، راه او را تکمیل و اهدافش را محقق و پرچشم را در همه میادین [جهاد] برافراشته خواهیم کرد». شهادت گوارای وجودش. من در این شهادت عظیم و این عاقبت خیر در مکتب حسین و زینب(ع) به او رشک می‌برم.این قاتلان آمریکایی ان‌شاءالله نخواهند توانست به هیچ کدام از اهدافشان از این جنایت عظیم دست یابند. و بالعکس، همه‌ اهداف حاج قاسم به واسطه‌ عظمت روح و خونش به دست برادران و فرزندان و شاگردان و مقاومان و مجاهدان همه‌ی ملت‌های امت محقق خواهد شد؛ ملت‌هایی که زیر بار ذلت مستکبران و زورگویان نمی‌روند و در مقابل ایشان زانو نمی‌زنند.

شهید سلیمانی چهره بارز تاریخ معاصر است
آیت‌الله عفیف نابلسی از عالمان برجسته لبنان در بیانیه‌ای، اظهار داشت: سردار شهید سلیمانی و همرزمان عراقی او، طالب شهادت بودند و قهرمانانه به آن نائل آمدند و شایسته شهادت بودند. همه آزادیخواهان جهان در انتظار شعله کشیدن زمین در زیر پای اشغالگران آمریکایی در عراق هستند و مجاهدان غیور عراقی تا خروج آخرین نظامی اشغالگر از کشورشان، از پای نخواهند نشست.

مقاومت قوی‌تر شده است
شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان گفت: پس از شهادت سپهبد سلیمانی و یاران همرزمش، قویتر شده ایم و روزها این را ثابت خواهد کرد.قاسم با اشاره به اینکه آمریکا به زودی پی خواهد برد که مرتکب حماقت بزرگی شده است و محاسباتش برای تغییر معادله اشتباه است، اظهار کرد: شهید سلیمانی تنها به ایران اختصاص نداشت بلکه به کل جهان اسلام و کل مقاومت علیه دشمن و اشغالگران اختصاص داشت. وی در ادامه گفت: مسئولیت ما به عنوان حزب الله بیشتر شده و به این راه شریف و صادقانه را ادامه خواهیم داد.

محکومیت حمله ظالمانه آمریکا
آیت‌الله سیدعلی سیستانی در پیامی که از طریق نماینده ایشان در خطبه‌های نماز جمعه کربلا قرائت شد، بیان داشت: رویدادها به سرعت در پی هم رخ می‌دهد و بحران‌ها اوج می‌گیرد و کشور در حال عبور از خطرناکترین پیچ وخم‌هاست؛ از تجاوز جنایت کارانه به پایگاههای نیروهای عراقی در شهر القائم که منجر به شهادت و مجروح شدن دهها نفر از فرزندان رزمنده ما شد گرفته تا حوادث تاسف باری که بغداد در چند روز گذشته شاهد آن بوده است و در نهایت حمله وحشیانه در نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد که منجر به شهادت شماری از قهرمانان نبردهای پیروزی بر تروریست‌های داعشی شد. این حمله نقض آشکار حاکمیت عراق و منشورهای بین المللی است. همه این وقایع و وقایع دیگر، هشداری است مبنی بر اینکه کشور در شرایط بسیار سختی قرار گرفته است.خبر شهادت سردار عالیقدر آقای حاج قاسم سلیمانی رحمت الله‌علیه موجب تأسف و تأثر فراوان شد. نقش کم نظیر آن مرحوم در طی سالیان پیکار با عناصر داعش در عراق و زحمات فراوانی را که در این راستا متحمل شدند فراموش ناشدنی است.این ترور و تجاوز بی‌رحمانه را به شدت محکوم کرده و به همه مؤمنین در عراق و ایران، از ملت تا دولت تسلیت می‌گوییم.

آمادگی برای پاسخگویی به جنایت آمریکا
‌سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق در پیامی بیان کرد: مشخص است که هدف قرار دادن قاسم سلیمانی از سوی استکبار جهانی، هدف قراردادن جهاد، معارضه و روحیه انقلابی بین المللی است. اما آنها نمی‌توانند در عزم ما و جهاد ما خللی ایجاد کنند. وی افزود: من به عنوان مسؤول مقاومت ملی عراق به مجاهدان و به ویژه جیش المهدی و تیپ‌های «الیوم الموعود» فرمان آماده باش می‌دهم. گروه‌های ملی و قانونمندی که تحت فرمان ما هستند، باید برای حمایت از عراق در آمادگی کامل باشند.

این اقدام،سراسر منطقه را ملتهب می‌کند
سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، ضمن تسلیت شهادت سردار سلیمانی، در پیامی گفت که «این دو شهید بخش اعظم حیات خویش را به جهاد و فداکاری گذراندند و در جبهه‌های جنگ با تروریسم و پیروزی بر داعش نقشی محوری داشتند».حکیم ضمن هشدار نسبت به پیامدها و تأثیرات و خطرات ناشی از این جنایت، تأکید کرد که «چنین اقدامی سراسر منطقه را ملتهب می‌کند. از دولت عراق می‌خواهیم که در این شرایط حساس اقدامات لازم برای جلوگیری از این تعرض‌ها را انجام دهد و ملت عراق را به اتحاد و انسجام و هم‌بستگی دربرابر چالش‌ها فرامی‌خوانیم».

تاوان خون شهید سلیمانی زوال اسرائیل است
‌حجت‌الاسلام شیخ «قیس الخزعلی»‌ دبیر کل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق، هم در واکنش به این جنایت، تأکید کرد «تاوان خون شهید فرمانده، قاسم سلیمانی زوال اسرائیل است و تاوان شهید فرمانده ابومهدی المهندس، زوال حضور آمریکایی‌ها در عراق است». این فرمانده مقاومت خطاب به اعضای محور مقاومت و هواداران آن گفت: «همه مجاهدان و مقاومان آماده باشند که “فتح نزدیک” در راه است».

ترور شهید سلیمانی، حماقت آمریکاست
شیخ «اکرم الکعبی» دبیر کل جنبش «النجباء» عراق هم شخصیت دیگری است که ترور سپهبد سلیمانی و المهندس را محکوم و آن را حماقت آمریکا دانست.الکعبی با بیان اینکه «آمریکای شرور بداند که حماقتی مرتکب شده است که به سبب آن پشیمان خواهد شد»، خطاب به شهید سلیمانی تأکید کرد: «برادرانت شکست نخواهند خورد و در این جنگ پیروز خواهند شد… ما بر سر عهد و پیمان خود هستیم تا در قلب هر کدام از ما یک سلیمانی متولد شود».

سلیمانی شهید قدس است
اسماعیل هنیه که سخنران مراسم تشییع پیکر شهید سردار قاسم سلیمانی در تهران بود اظهار کرد: این فرمانده شهید همه زندگی خود را در حمایت و پشتیبانی از فلسطین به سر برد و او در راس نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و من این فرمانده بزرگ را شهید قدس، شهید قدس، شهید قدس می‌نامم.هنیه ادامه داد: ما در این جا حضور داریم تا احساس صادقانه و خالصانه خود را در قبال برادر عزیزی که با فرماندهی خود برای فلسطین و مقاومت تلاش زیادی کرد و باعث پیروزی وتوانمندی این مقاومت شد نشان دهیم.

شهیدان سپهبد سلیمانی و المهندس مایه افتخار هستند
شیخ عیسی قاسم، در این بیانیه ضمن ابراز تاسف و تالم درخصوص شهادت سپهبد سلیمانی و المهندس، تأکید کرد: در عین حال به این دو شهید بزرگوار و امثال آنها عمیقا افتخار می‌کنم که چشمداشتی به این دنیا نداشته و چشم خود را به بهشت برین دوخته بودند. وی شهادت این دو شهید بزرگوار را به ملت و مراجع عظام و امام زمان(عج) تبریک و تسلیت گفت.

ترور سپهبد سلیمانی نقض قوانین بین‌المللی بود
«اگنس کالامار» گزارشگر ویژه وقت سازمان ملل در امور مربوط به اعدام‌های فراقضائی، بدون محاکمه و خودسرانه در یکی از نخستین واکنش‌ها، ترور سردار شهید سلیمانی را مغایر قوانین بین‌المللی حقوق بشر خواند و گفت: هدف قرار دادن قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به احتمال قریب به یقین غیرقانونی و ناقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر است؛ خارج از زمینه خصومت‌ و تقابل فعال، استفاده از پهپاد یا دیگر اقدامات به‌ منظور کشتن افراد هرگز قانونی نیست.

این اقدام یقیناً اثر عکس خواهد داشت
«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا که در آن زمان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ این کشور بود، با انتقاد از دستور ترامپ برای ترور سردار سلیمانی گفت: بیانیه دولت می‌گوید هدف از این اقدام جلوگیری از حملاتی آتی ایران است، اما این اقدام یقیناً اثر عکس خواهد داشت. همچنین «ریچارد هاس» رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در توییتی نوشت: اشتباه نکنید، هر جنگی با ایران شبیه جنگ سال١٩٩٠ خلیج (فارس) یا جنگ سال ٢٠٠٣ عراق نخواهد بود. جنگ در سراسر منطقه رخ خواهد داد.

ژنرال سلیمانی، دشمنی شایسته است
«دیوید پترائوس» فرمانده بازنشسته ارتش آمریکا و مدیر پیشین سیا که سابقه فرماندهی سازمان تروریستی (سنتکام) را در کارنامه دارد، درباره شهید سلیمانی گفته بود: او مهم‌ترین دشمن ایرانی ما در طول چهار سال حضورم در عراق بود، [و] قطعاً زمانی که من فرمانده فرماندهی مرکزی بودم و حتی زمانی که مدیر سیا بودم. وقتی عکس‌های او را می‌بینم چند فکر به ذهنم می‌رسد... چیزی که می‌گویم این است که او فردی بسیار توانا و مدبر، دشمنی شایسته است.

سلیمانی محور شکست داعش بود
«میک والاس» نماینده ایرلندی پارلمان اروپا هم در واکنش به پیام توییتری نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا در آستانه دومین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی تأکید کرد که هیچ‌کس به اندازه شهید سلیمانی برای شکست داعش در عراق خدمت نکرده است.

نویسنده: سید مهدی لنکرانی


کد مطلب: 121135

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/121135/غبطه-خوردن-دوستان-تحسین-دشمنان

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir