کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کی‌یف به بهانه مقابله با حمله احتمالی روسیه آتش جنگ داخلی را شعله‌ور می‌کند

چراغ سبز غرب برای کشتار در شرق اوکراین

29 بهمن 1400 ساعت 17:40


در حالی روسیه بر کاهش نیروهایش در مرزهای اوکراین تاکید دارد که همزمان غربی‌ها با تکرار ادعای نزدیک بودن جنگ مسکو و کی‌یف، زمینه را برای سرکوب‌گری دولتمردان اوکراین علیه مناطق شرقی فراهم می‌کنند.
تنش‌ها میان اوکراین و روسیه در حالی در مسیر فروکش کردن است که کی یف سعی دارد تا با حفظ وضعیت بحران به سرکوب‌گری در مناطق مورد نظرش بپردازد چنانکه نیروهای مسلح اوکراین در نقض آتش‌بس به سمت جمهوری خودخوانده خلق لوهانسک (LPR)، گلوله‌های خمپاره و نارنجک پرتاب کردند.یکی از افسران هیأت نمایندگی جمهوری خودخوانده خلق لوهانسک در مرکز مشترک کنترل و همکاری (JCCC) اعلام کرد: «واحدهای مسلح اوکراین آشکارا نظام آتش‌بس را نقض کردند و سلاح‌هایی به کار بردند که طبق توافقات مینسک باید از منطقه خارج می‌شد». در منطقه دونتسک نیز وضعیت مشابهی اعلام شده است.
همزمان بایدن رئیس‌جمهور آمریکا که مقام‌های دولت او پیش از این گفته بودند روسیه ممکن است روز چهارشنبه (۱۶ فوریه) به اوکراین حمله کند امروز گفته که معتقد است این حمله شاید «طی چند روز آینده» اتفاق بیفتد.همچنین بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت شواهد حاکی از کاهش تعداد نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین نیست و اطلاعات غربی‌ها نشان می‌دهد آن‌ها برای حمله آماده می‌شوند.همچنین یک نشریه نظامی آمریکایی نوشت که ارتش آمریکا در صدد استقرار اسکادران هواپیماهای خود در ده پایگاه هوایی خود در کشورهای مختلف است.
از سوی دیگر سرویس اطلاعات خارجی استونی با ادعای اینکه اعزام نیروهای روسی به مرز اوکراین ادامه دارد، مدعی شد مسکو احتمالا تهاجمی محدود را علیه این کشور انجام می‌دهند. وزیر دفاع آمریکا نیز گفت، نیروهای روسی در حال نزدیک‌تر شدن به مرزهای اوکراین هستند و این نشانه بازگشت آن‌ها به خانه‌هایشان نیست.در واکنش به این وضعیت لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با کذب خواندن ادعاهای غرب درباره حمله این کشور به اوکراین، کشورهای غربی را به تروریسم در زمینه اطلاع‌رسانی متهم کرد. از سوی دیگر الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس در بازدید از رزمایش نظامی مشترک این کشور و روسیه درباره احتمال استقرار سلاح‌های اتمی در بلاروس به منظور مقابله با تهدیدات غربی‌ها حرف زد.خبر دیگر آنکه سفیر رژیم صهیونیستی در اوکراین به‌خاطر تماس انجام شده میان دو دیپلمات ارشد این رژیم و روسیه درباره کمک برای خروج صهیونیست‌ها از اوکراین، احضار و توبیخ شد.
از سوی دیگر «سرگئی ورشینین» معاون وزیر امور خارجه روسیه اوکراین را به نقض توافق آتش‌بس با نواحی خودمختار متهم کرد. هم زمان با تنش‌ها پیرامون اوکراین، وزارت امور خارجه روسیه، معاون سفیر آمریکا در مسکو را از این کشور اخراج کرد. در این میان وزارت دفاع روسیه اعلام کرد پوتین رئیس‌جمهور این کشور شخصاً بر تمرینات نظامی که شامل پرتاب‌های تمرینی متعدد موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و موشک‌های کروز است، نظارت خواهد کرد. آمریکا در حالی به بحران سازی در اوکراین می‌پردازد که همزمان انتشار ویدئوی برخورد نیروهای پلیس آمریکا با نوجوان سیاه پوست در یک مرکز خرید در ایالت نیوجرسی بار دیگر اعتراض‌ها درباره تبعیض نژادی در این کشور را در پی داشت.


کد مطلب: 121738

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/121738/چراغ-سبز-غرب-کشتار-شرق-اوکراین

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir