کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر امور خارجه در دیدار با مقامات غربی بر حفظ خطوط قرمز مذاکراتی ایران تاکید کرد

اتمام حجت با برجامی‌ها از وین تا مونیخ

30 بهمن 1400 ساعت 19:15


تیم مذاکراتی ایران در نشست‌های وین در حالی بر حفظ و پیگیری حقوق و خطوط قرمز ایران مبنی بر لغو تحریم‌ها، راستی ازمایی این لغو و تضمین برای تکرار نشدن بدعهدی‌های طرف مقابل تاکید دارد که همزمان وزیر امور خارجه نیز در حاشیه نشست امنیتی مونیخ در دیدار با مقامات سایر کشورها بر تغییر ناپذیر بودن این خطوط قرمز تاکید کرد.
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در حالی در نشست امنیتی مونیخ شرکت کرده است که دیروز رایزنی‌های فشرده و بسیاری با مقامات کشورهای حاضر در این نشست داشت که خود سندی بر واهی بودن ادعای انزوای ایران است. در همین حال وی در این نشست‌ها بر اصل ثابت بودن مواضع و خطوط قرمز ایران در مذاکرات تاکید و بر غیر قابل تغییر بودن آنها مهر تاییدی دیگیر زد تا مولفه‌ای باشد برای توهم زدایی از غربی‌ها که این روزها در جنگ رسانه‌ای به دنبال تحمیل زیاده‌خواهی‌ها به ایران هستند.در این چارچوب وزیر امور خارجه در دیدار با دبیرکل سازمان ملل گفت: پیشرفت‌ها در روند مذاکرات قابل توجه است، اما هنوز طرف مقابل در برخی موضوعات کلیدی باید در تامین حقوق و منافع مشروع ایران تصمیمات جدی سیاسی اتخاذ کند و اراده عملی خود را نشان بدهد.در همین حال وزیر خارجه بوسنی و هرزگوین در دیدار با همتای ایرانی در مونیخ ضمن قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در سال‌ّ‌های جنگ در این کشور، بر توسعه و گسترش بیش از پیش روابط با ایران تأکید کرد.
وزیر خارجه در دیدار همتای اتریشی نیز گفت: اگر انتخاب نهایی بین عدم توافق از یک سو و گذر کردن از منافع مردم ایران - به‌عنوان خط قرمز- از سوی دیگر باشد، انتخاب قطعی ایران احترام به منافع ملی و عدم عبور از خطوط قرمز منطقی و مشروع کشور است.
از سوی دیگر وزیر امور خارجه در دیدار با همتای هلندی در مونیخ بر ضرورت رفع همه تحریم‌های ناهمخوان با برجام و لزوم توجه به رعایت خطوط قرمز ایران در روند مذاکرات جاری در وین تأکید کرد.وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در دیدار با همتای هلندی در مورد وضعیت افغانستان و اولویت کمک‌های انسانی و رسیدگی به وضعیت آوارگان و پناهجویان افغانستانی، لزوم عمل جامعه جهانی به وظایف خود در قبال این کشور را یادآور شد. در همین حال وزیر امور خارجه در دیدار با همتای آلمانی با بیان این‌که اگر همین‌ امروز به خواسته‌های مشروع ایران توجه شود می‌توان در وین به توافق دست یافت، توصیه کرد که طرف مقابل در این گام‌های آخر اشتباه محاسباتی نکرده و مذاکرات را به فضای رسانه‌ای نکشاند.امیرعبداللهیان همچنین در این دیدار در خصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوها در وین با همتای آلمانی خود نیز بحث و تبادل نظر کرد و با تأکید بر این‌که ایران از روز اول عزم جدی برای یک توافق خوب را داشته، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد طرف‌های اروپایی و برجامی خطوط قرمز ایران را با دقت در نظر داشته و تلاش کنند پس از سال‌ها بی‌عملی، نقش موثری در تامین حقوق مشروع ایران به عنوان طرف متضرر از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا داشته باشند.امیرعبداللهیان با رد برخی اظهارات در خصوص تعیین ضرب الأجل‌های ساختگی، تأکید کرد: تهران کیفیت توافق را در کنار عنصر زمان می‌بیند و اگر همین‌ امروز به خواسته‌های مشروع ایران توجه شود می‌توان در وین به توافق دست یافت.وی تصریح کرد: ضروری است در این گام‌های آخر طرف مقابل اشتباه محاسباتی نکرده و مذاکرات را به فضای رسانه‌ای نکشاند.
خبر دیگر از مونیخ آنکه وزیر خارجه هند در دیدار با امیرعبداللهیان از آمادگی کشورش برای گشایش خط اعتباری به منظور همکاری‌های اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران خبر داد.همچنین وزیر امورخارجه در دیدار همتای سوئدی در مونیخ با اشاره به وضعیت حمید نوری تصریح کرد: قابل قبول نیست که روابط ایران و سوئد هدف دسیسه‌های گروهک تروریستی منافقین قرار گیرد.وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای سوئدی در مونیخ با اشاره به حساسیت شرایط و اوضاع در منطقه غرب آسیا و تداوم وضعیت بحرانی در دو کشور یمن و افغانستان، در خصوص اوضاع یمن تأکید کرد: نگرانی جدی نسبت به گسترش جنگ در یمن به منطقه داریم و سازمان ملل و جامعه بین‌المللی باید به وظایف خود در راستای مدیریت این وضعیت و کمک به حل و فصل بحران یمن عمل کنند.
در این میان وزیران امور خارجه ایران و قطر در مونیخ ضمن گفت‌وگو درباره مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه از جمله اوضاع افغانستان درباره سفر پیش روی آیت‌الله رئیسی به دوحه به بحث و تبادل نظر پرداختند. وزیر امور خارجه در دیدار همتای عراقی نیز در مونیخ ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تداوم گفت‌وگوها با عربستان تصریح کرد: این امر بیش از همه به اراده طرف مقابل بستگی دارد.در این میان اما در مواضعی غیر اصولی صدراعظم آلمان در اظهاراتی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت «همه عناصر» یک توافق روی میز است اما اگر خیلی زود مذاکرات وین به نتیجه نرسد، احتمال شکست وجود دارد.
«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان در اظهاراتی در کنفرانس امنیتی مونیخ در خصوص مذاکرات وین گفت «همه عناصر» یک توافق روی میز است اما اگر خیلی زود توافقی حاصل نشود، احتمال شکست مذاکرات وجود دارد. وی در ادامه مدعی شد: ایران هسته‌ای برای آلمان قابل قبول نیست، تا حدی به این دلیل که امنیت اسرائیل غیرقابل مذاکره است. خبر دیگر آنکه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار همتای بلژیکی در مونیخ درباره وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایرانی در بلژیک گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه در دیدار همتای ایتالیایی نیز گفت: اراده ما رسیدن به توافق خوب در کمترین زمان است، ولی این که چند روز و یا چند هفته طول بکشد، به رفتار و اراده آمریکا و توجه اروپا به اصول و قواعد مذاکره و حقوق مشروع ایران وابسته است.
لازم به ذکر است وزیر خارجه فرانسه از گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود درباره مذاکرات وین و بحران اوکراین در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ خبر داد. همچنین سخنگوی کاخ سفید گفت که گفت‌وگوهای غیرمستقیم هسته‌ای با ایران طی هفته گذشته با پیشرفت واقعی همراه بوده است.


کد مطلب: 121754

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/121754/اتمام-حجت-برجامی-ها-وین-مونیخ

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir