کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ارتش روسیه در واکنش به تهدیدات غرب به کی‌یف رسید

ناتو خفه شد

6 اسفند 1400 ساعت 23:22


ارتش روسیه در کوتاه ترین زمان ممکن در حالی خود را کی یف رساند که اروپا و آمریکا در قالب ناتو پس از ماه‌های ادعای مقابله با مسکو در برابر این ورود اقدامی صورت نداده چنانکه رئیس‌جمهور اوکراین با اعلام فرمان بسیج عمومی در سراسر این کشور، از کمک نکردن کشورهای غربی به کی‌یف در مقابله با عملیات نظامی روسیه انتقاد کرد.
اوکراین دیروز به صحنه نبردی مبدل شد که نه تنها بر آینده این کشور که بر کل ساختار نظام بین الملل تاثیر خواهد گذاشت. این امر بیش از آنکه ناشی از حضور نظامیان روس در اوکراین باشد برگرفته از نوع رفتار ناتو است که بزدلانه ادعاهای حمایتی از اوکراین را کنار نهاده و به نظاره گر این جنگ مبدل شد و صرفا با شعار تحریم تلاش نموده تا این سکوت و خیانت را توجیه نماید. «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با انتقاد تلویحی از کشورهای غربی، گفت: ما را در نبرد با روسیه تنها گذاشتند.زلنسک در صفحه توئیتر خود نوشت: «اوکراین در حفاظت از خود تنها ماند. غرب فقط از حمایت آن صحبت می کند و فاش می کند که او کیف را ترک نکرده است».در این میان در ژستی ظاهری و بی فایده مکرون رئیس جمهور فرانسه از اختصاص کمک ۳۰۰ میلیون یورویی به اوکراین خبر داد. در این میان روسیه در واکنش به تحریم‌های غرب اعلام کرد: هواپیما‌های انگلیسی از پرواز به روسیه یا عبور از حریم هوایی این کشور منع خواهند شد که این امر می‌تواند بر پرواز‌های لندن به آسیا تأثیر بگذارد.مرکل که در دوران تصدی خود طرفدار روابط مستحکم با روسیه بود، اعلام کرد که به طور کامل از تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو برای پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین حمایت می‌کند. در همین حال رئیس جمهور چین در یک تماس تلفنی با رئیس جمهور روسیه خواستار مذاکره درباره مساله اوکراین شد.
همزمان با اشکار شدن بدعهدی طرف‌های غربی، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی ویدئویی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، از «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود دعوت کرد تا به گفت‌و‌گو بنشینند. در این میان «ماریو دراگی» نخست‌وزیر ایتالیا ظهر جمعه با ابراز نگرانی درباره وضعیت «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین گفت، قادر به برقراری تماس تلفنی از پیش برنامه‌ریزی شده با او نبوده است.این در حالی است که رسانه‌های رسمی سوریه، خبر دادند که «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود تلفنی گفت‌و‌گو کرده است. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مسکو نیز گفت: کشورهای غربی از اوکراین دفاع می‌کنند و چشمان خود را به روی جنایت این رژیم بسته‌اند. در این میان در اقدامی رسانه‌ای رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد بسته تحریمی جدید، هفتاد درصد بانک‌ها و شرکت‌های دولتی روسیه را در بر می‌گیرد. وزیر امور خارجه فرانسه نیز گفت این کشور آماده کمک به رئیس‌جمهور اوکراین در صورت تهدید جانی علیه اوست. ناتو با درخواست از روسیه برای متوقف کردن «حمله بی‌دلیل به اوکراین»، گفت اقدامات روسیه امنیت اروپا را تهدید می‌کند و پیامدهای استراتژیک خواهد داشت. سران گروه هفت و نمایندگان اتحادیه اروپا و ناتو نیز در بیانیه‌ای مشترک عملیات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم کردند. بایدن رئیس‌جمهور آمریکا از همتای روسیه‌ای خود به عنوان «متجاوز» یاد کرد و با بیان اینکه او راه جنگ را برگزیده گفت که روسیه هزینه‌های این مسیر را پرداخت خواهد کرد. وزیر دفاع انگلیس می‌گوید که ارتش روسیه در روز اول حمله به اوکراین نتوانسته به اهدافش برسد.
اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه اروپا و غرب هیچ موضع قاطعی در قبال اوکراین اتخاذ نکرد، گفت ناتو هم باید واکنش محکم‌تری نشان می‌داد و محکوم کردن کافی نیست.اردوغان در گفتگو با رسانه‌ها بعد از نماز جمعه در استانبول، گفت: «هیچ موضع قاطعی در قبال اوکراین از سوی اتحادیه اروپا و غرب ظاهر نشده است».
این در حالی است که رئیس‌جمهور روسیه در اظهاراتی درباره تصمیمش برای صدور مجوز عملیات نظامی ویژه در منطقه «دونباس» در شرق اوکراین گفت روسیه چاره‌ای جز این برای دفاع از خود نداشت.«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درباره تصمیمش برای صدور مجوز عملیات ویژه در شرق اوکراین گفت خطرات امنیتی به‌گونه‌ای ایجاد شد که پاسخگویی با ابزارهای دیگر غیرممکن بود.وی با بیان این که کرملین خطرات ژئوپلیتیک تحریم‌های جدید غرب را تحلیل کرده، اما نمی‌تواند همه اثرات احتمالی را پیش‌بینی کند، افزود: همه ما و شما دنیایی را که در آن زندگی می‌کنیم درک می‌کنیم و به نوعی برای آنچه که اکنون در حال رخ دادن است از نظر محدودیت‌ها و سیاست تحریم‌ها آماده شده‌ایم.
خبر دیگر آنکه برخی منابع خبری گزارش داده اند که اوکراین به طور رسمی از دولت ترکیه درخواست کرده است که عبور کشتیهای جنگی روسیه از تنگه بُسفر و داردانل را محدود کند.دبیرکل سازمان ملل نیز عملیات روسیه در اوکراین را مغایر منشور این سازمان دانست و بازگشت نیروهای روس به کشور خود را خواستار شد.یک مقام وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرد هفت هزار نیروی آمریکایی ظرف چند روز آینده به آلمان اعزام خواهند شد.
پس از آنکه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، جنگ علیه اوکراین را اعلام کرد، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی یک اتاق فوق‌العاده به منظور «بررسی تحولات اوکراین در شرایط حضور ۸۰۰۰ اسرائیلی در آنجا» تشکیل داد و در عین حال اعلام کرد که ۲۰۰ هزار یهودی در اوکراین سکونت دارند.جالب توجه آنکه وزارت خارجه‌ طالبان طی بیانیه‌ای از روسیه و اوکراین درخواست کرد که بحران کنونی را از راه گفت‌وگو و مسیر مسالمت‌آمیز حل کنند. لازم به ذکر است اتحادیه اروپا لیستی از افراد و سازمان‌های روسی را که به دلیل به‌رسمیت شناختن استقلال دو منطقه شرق اوکراین تحریم کرده منتشر نمود که در آن نام وزیر دفاع و سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز دیده می‌شود.
در این میان در اقدامی تلافی جویانه در برابر رفتارهای ضد روسی صهیونیست‌ها در اوکراین معاون سفیر روسیه در سازمان ملل در سخنانی بلندی‌های اشغالی جولان را جزو جدایی‌ناپذیر سوریه توصیف کرد. دمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل در سخنانی در جریان نشست ماهانه شورای امنیت درباره منازعه فلسطین و رژیم صهیونیستی به شدت از این رژیم انتقاد کرد.وی اظهار کرد که روسیه حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های اشغالی جولان را به رسمیت نمی‌شناسد و این منطقه بخش جدایی‌ناپذیر از خاک سوریه است.به گفته سخنگوی وزارت دفاع روسیه، تمامی وظایف محوله به نیروهای مسلح در روز نخست عملیات ویژه در دونباس با موفقیت انجام شده و ۸۳ تأسیسات زیرساختاری نظامی اوکراین از کار افتاده و چهار فروند جنگنده و چهار پهپاد نیروی هوایی اوکراین منهدم شده‌اند.


کد مطلب: 121828

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/121828/ناتو-خفه

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir