کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تظاهرات خشونت‌بار در پی اعلام رفتن لوپن و مکرون به دور دوم انتخابات

آشوب‌های انتخاباتی در خیابان‌های فرانسه

22 فروردين 1401 ساعت 22:57


مکرون و لوپن در حالی به دور دوم انتخابات فرانسه رسیدند که صدها نفر از مردم فرانسه در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری کشور خود، شهرهای بزرگی چون رن، پاریس و لیون به صحنه اعتراض، ناآرامی و خشونت تبدیل شد.
در پی اعلام نتیجه اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه و پیشتازی «امانوئل ماکرون» با اختلاف دو درصد در مقابل «مارین لوپن»، تظاهرات گسترده‌ای در شهر «رِن» فرانسه برگزار شد که در نهایت با شکستن شیشه‌های فروشگاهها و به آتش‌ زدن خودروها به خشونت کشیده شد.رسانه‌های محلی فرانسه گزارش کردند که در شهر رن بیش از ۵۰۰ نفر یکشنبه شب به وقت محلی با تجمع در خیابان‌ها، به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری اعتراض کردند و شیشه‌های مغازه‌های اطراف را درهم شکستند.
از زمان اعلام نتیجه دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در تاریخ یکشنبه ۱۰ آوریل ۲۰۲۲ که مطابق آن، ماکرون و لوپن به دور دوم رفتند، صدها نفر در مرکز شهر رن راهپیمایی کردند و خساراتی را در این بین به شهر وارد کردند.همانند سال ۲۰۱۷، ۱۰ آوریل ۲۰۲۲، فراخوانی برای تجمع در هنگام اعلام نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری در شبکه های اجتماعی راه اندازی شد. صدها تظاهرات‌کننده در میدان «سنت آن» در رن از میان خیابان‌های تاریخی این شهر تجمع و راهپیمایی کردند.
تظاهرات‌کنندگان در سراسر شهر خیابان‌ها را با موانع و سطل‌های زباله مسدود کردند و در وسط خیابان‌ها آتش‌ روشن کردند و یک ایستگاه اتوبوس را مورد آسیب قرار دادند. «ناتالی آپره» شهردار رن نیز رد پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، این تظاهرات خشونت‌بار را محکوم کرد و نوشت: «دموکراسی خشونت یا خرابکاری نیست و هرگز نخواهد بود».دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه روز یک شنبه در سراسر این کشور برگزار شد و براساس نتایج اولیه شمارش آرا امانوئل ماکرون رئیس جمهور کنونی فرانسه با ۲۸.۴ درصد آراء پیشتاز است و مارین لوپن نامزد حزب راست افراطی با ۲۳.۴ درصد در جایگاه دوم قرار دارد. طبق پیش بینیها ماکرون و لوپن به دور دوم انتخابات راه یافته‌اند. در انتخابات فرانسه هر نامزدی که بتواند ۵۰ درصد به اضافه یک رای را در مرحله اول کسب کند پیروز انتخابات تلقی خواهد شد. نتایج نظرسنجیهای پای صندوق نیز نشان داده است که ماکرون و لوپن به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور راه خواهند یافت.
تارنمای روزنامه «لو فیگارو» همزمان با انتشار نتایج دور نخست انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری فرانسه، سوالی مبنی بر اینکه «آیا از نتایج دور نخست راضی هستید؟» مطرح کرد که تاکنون ۶۵.۷۷ درصد پاسخ‌دهندگان به این سوال اعلام نارضایتی کرده‌اند.نتایج نشان می دهد که ، تنها ۳۴.۲۳ درصد شرکت‌کنندگان رضایت خود را از نتایج دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه اعلام داشته اند.یکی از رای‌دهندگان در نظرسنجی لو فیگارو، در بخش نظردهی (کامنت) آن نوشته است: نظرسنجی‌ها نقش مهمی در این کمپین ایفا و بسیاری از رای‌دهندگان جناح راست، از ظهور سریع مارین لو پن (از حزب راست افراطی مجمع ملی) و ژان لوک ملانشون (از حزب چپ افراطی فرانسه تسلیم ناپذیر) وحشت کردند و عواقب آن دامن والری پکرس (از حزب راست میانه جمهوری‌خواه) را گرفت؛ در حالی که این نامزد روز قبل از انتخابات هنوز شانس کسب هشت درصدی آرا را داشت.
لازم به ذکر است آن ایدالگو شهردار پاریس و نامزد حزب سوسیالیست نخستین فردی بود که حمایت خود را از مکرون اعلام کرد تا «علیه حزب راست افراطی رای داده شود». وی در دور نخست ۱.۷۴ درصد آرا را به دست آورد.پس از او فابیان روسل از حزب کمونیست به «مبارزه با لوپن» و «طرح‌های نژادپرستانه و دیگرهراسانه» او فراخواند. روسل در دور نخست ۲.۳۱ درصد آرا را از آن خود کرد. یانیک ژادو نامزد حزب «اروپ-اکولوژی سبزها» با ۴.۶ درصد آرا در دور اول راه مشابهی در پیش گرفت و برای «ایجاد سدی در برابر راستگرایان افراطی» از مکرون حمایت کرد.والری پکرس نامزد حزب جمهوری‌خواه بدون فراخوانی برای حامیانش اعلام کرد «برای ممانعت از به قدرت رسیدن مارین لو پن» به مکرون رای خواهد داد. وی در انتخابات ۴.۷۹ درصد آرا را از آن خود کرد.فیلیپ پوتو از حزب «نوین ضدسرمایه‌داری« با کسب ۰.۷۷درصد آرا بدون آنکه نامی از رئیس جمهوری فعلی برده و از او حمایت کند اعلام کرد: به مارین لو پن اجازه پیروزی در دور دوم را ندهیم.ژان لاسال از حزب «مقاومت کنیم»، با ۳.۱۶ درصد از کسی حمایت نکرد و «ناتالی آرتو» از حزب مبارزات کارگری با کسب ۰.۵۷ درصد آرا گفت رای سفید به صندوق خواهد انداخت.در این میان نامزد راستگرای افراطی اریک زمور که ۷.۰۵ درصد آرای دور نخست را به دست آورد از مارین لو پن حمایت کرد.
ژان لوک ملانشون نامزد حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» که شگفتی ساز انتخابات بود و با کسب ۲۱.۹۵ درصد آرا در جایگاه سوم ایستاد هنوز از نامزدی حمایت نکرده است. این در حالی است که هواداران این نامزد دیشب در اعتراض به نتیجه انتخابات فریاد «نه مکرون، نه لو پن» سردادند.نتایج دور نخست انتخابات نتیجه نظرسنجی هایی را که همه از رویارویی مکرون و لو پن در دور نخست حکایت داشت را تایید کرد. این نظرسنجی ها همچنین رئیس جمهوری فعلی را پیروز نهایی انتخابات معرفی می‌کردند.آخرین نظرسنجی مربوط به روز جمعه ۸ آوریل (۱۹ فروردین) نیز پیروزی مکرون در دور دوم را با کسب ۵۱ درصد آرا در مقابل نامزد حزب مجمع ملی (۴۹ درصد) پیش‌بینی می‌کند.


کد مطلب: 122218

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/122218/آشوب-های-انتخاباتی-خیابان-های-فرانسه

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir