وزیر صمت در شرایطی وعده داده است که در حال پیگیری برنامه جامعی در صنعت خودرو هستند تا امسال همزمان هم تولید خودرو و هم کیفیت خودرو افزایش یابد که سابقه رفتاری خودروسازان بیانگر ابهامات بسیاری در تحقق این وعده است.
صنعت خودرو در جهان به عنوان یکی از پیش رانهای اصلی صنعت و حتی جایگاه جهانی کشورها شناخته میشود حال آنکه در ایران این صنعت پس از چند دهه فعالیت جز هزینه تراشی برای کشور و بویژه مصرف کننده کارکرد چندانی ثبت نکرده است. مسئله گران شدن هر روزه قیمت خودرو و کیفیتهایی که به جای ارتقا از دیوار بی کیفیتی بالا میرود اصلی ترین چالشهای این صنعت را تشکیل میدهد در حالی که خلف وعدهها و البته دیرکردهای خودروسازان برای تحویل سفارش مشتریان عملا دلخوری عمومی از این صنعت را به همراه داشته است. در این میان اما در حالی که این روزها خودروسازان به دنبال گران کردن محصولات و البته بی توجه به کیفیت کارهایشان هستند، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در حال پیگیری برنامه جامعی در صنعت خودرو هستیم که در سال جهش تولید، همزمان جهش در کیفیت و کمیت خودرو را شاهد باشیم. بدین منظور در نشستی با خودروسازان به طرحی دست پیدا کردیم تا با تلاش برای فراهم سازی ملزومات به وضعیت مطلوب کمی برای رفع نیاز بازار و عبور از تراز دست یابیم.
علی آبادی با اشاره به تعیین شاخصهای کیفی برای خودروسازان با هدف رضایت مشتریان گفت: افزایش خدمات پس از فروش (گارانتی) در برخی خودروها از نتایج و تصمیمات اخذ شده در نشست با خودروسازان بوده است.وزیر صمت عمل گرایی برای رفع چالشهای صنعتی را مهمتر از صرف شنیدن و دانستن عنوان کرد و افزود: در گفتگوهایی که با اصحاب صنعت، تشکلها و به طور ویژه با صنعتگران به صورت روزانه داریم مشکلات شناسایی شده و در حال رسیدن به یک فهم مشترک هستیم. البته اقدامات خوبی انجام گرفته و یا در حال انجام است.
علی آبادی در مصاحبه افزود: به دلیل اینکه کشور انرژی را به صورت اقتصادی در سبد مردم قرار نداده، مصرف انرژی در کشور ما از مصرف جهانی بیشتر است و در نتیجه این سرمایه به سهولت اسراف و اتلاف میشود.وی فهم درست و اساسی مصرف انرژی را اقدامی عاجل عنوان کرد و گفت: اجرای فهم درست مصرف انرژی مستلزم مشوقهایی است به عنوان نمونه بازار دومی برای تأمین برق ایجاد کنیم که نفع آن به مردم برسد به طور نمونه اگر کسی برق را مصرف میکند بداند اختلاف فاحشی میان قیمت برق خانگی و برق صنایع وجود دارد و میتواند با صرفهجویی مازاد سرانه مصرف خود را بفروشد، بنابراین باید ترتیبی اتخاذ کنیم که صنایع، برق خود را از مصرف کنندهها و با کمک وزارت نیرو تأمین کنند و حتی فروشنده برق تولیدی خود باشند و این موضوع را میتوان به دیگر عوامل زیرساختی دخیل در تولیدِ صنایع همچون آب و گاز نیز تعمیم داد.وزیر صمت به فراهم آوری شرایطی برای سرمایهگذاری بخش خصوصی در بخش انرژی اشاره کرد و ادامه داد: در حال تأسیس شهرکهایی با هدف تولید انرژی هستیم که امتیازات خوبی برای صنایع فراهم میکند تا با سرمایه گذاری از مشوقهایی برای رفع ناترازیها با منفعت اقتصادی بهرهمند شوند.
وی افزایش بهرهوری را اولویت دانست و گفت: در زمینه احداث نیروگاه و ایجاد ظرفیتهای انرژی پس از انقلاب اقدامات بزرگی انجام شده، بیش از ۹۳ هزار مگاوات نیروگاه در کشور داریم و همینطور ظرفیتهای تولید بزرگی در گاز بر اساس مقیاس جمعیت و وضعیت اقتصادی کشور داریم بنابراین در دستور کار قرار دادن طرحهایی که از محل افزایش بهرهوری، انرژی مورد نیاز صنایع را تأمین میکنند از اهمیت بیشتری برخوردارند، از طرفی هم در حال فراهم آوری مشوقهایی برای سرمایه گذاری صنایع در بخش انرژیهای تجدیدپذیر هستیم.وی در پاسخ به پرسشی در خصوص چالش تأمین مواد اولیه تولیدکنندگان در بورس کالا گفت: تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته شده که به زودی نتایج آن اعلام خواهد شد.
نکته دیگر در حوزه خودرو مربوط به تایر میباشد که این روزها اعتراضهای مردمی را به همراه داشته است در حالی که عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران گفت: مشکلی در تولید و توزیع تایر نداریم و اکنون با برقراری تعادل، بازار در آرامش قرار دارد و صفی برای خرید نیست.
جمال میرزایی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: هر فردی میتواند بر اساس نیاز خود اقدام به خرید تایر در حلقههای مختلف کند و کمبودی در بازار نیست.عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران ادامه داد: بازار تولید و عرضه تایر در تعادل است و اختلاف قیمت قابل توجهی بین تایر دولتی و آزاد وجود ندارد.وی با اشاره به راهاندازی سامانه پیش ثبت نام تایر دولتی، گفت: این سامانه به خاطر مشکلاتی زیرساختی در برخی مواقع قطع و دارای مشکلاتی است.میرزایی بیان داشت: عدهای فکر میکنند اختلاف زیادی بین قیمت تایر دولتی و آزاد وجود دارد، از این رو اقدام به ثبت نام و خرید تایر دولتی و احتکار آن میکنند، بدون اینکه مصرفکننده واقعی باشند؛ همین امر منجر به بروز صفهای طولانی، مشکلات و در نهایت نارضایتی مردم میشود.وی تاکید کرد: این نوع خریداران به دنبال سود و دلالی هستند هر چند که آرامش بازار را به هم میزنند و برای مصرفکنندگان واقعی مشکلاتی را ایجاد میکنند. این حرکت دلالان باعث ایجاد فضای روانی و التهابی در بازار میشود که نشات گرفته از نرخگذاری دستوری است.
صنعت خودرو در جهان به عنوان یکی از پیش رانهای اصلی صنعت و حتی جایگاه جهانی کشورها شناخته میشود حال آنکه در ایران این صنعت پس از چند دهه فعالیت جز هزینه تراشی برای کشور و بویژه مصرف کننده کارکرد چندانی ثبت نکرده است. مسئله گران شدن هر روزه قیمت خودرو و کیفیتهایی که به جای ارتقا از دیوار بی کیفیتی بالا میرود اصلی ترین چالشهای این صنعت را تشکیل میدهد در حالی که خلف وعدهها و البته دیرکردهای خودروسازان برای تحویل سفارش مشتریان عملا دلخوری عمومی از این صنعت را به همراه داشته است. در این میان اما در حالی که این روزها خودروسازان به دنبال گران کردن محصولات و البته بی توجه به کیفیت کارهایشان هستند، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در حال پیگیری برنامه جامعی در صنعت خودرو هستیم که در سال جهش تولید، همزمان جهش در کیفیت و کمیت خودرو را شاهد باشیم. بدین منظور در نشستی با خودروسازان به طرحی دست پیدا کردیم تا با تلاش برای فراهم سازی ملزومات به وضعیت مطلوب کمی برای رفع نیاز بازار و عبور از تراز دست یابیم.
علی آبادی با اشاره به تعیین شاخصهای کیفی برای خودروسازان با هدف رضایت مشتریان گفت: افزایش خدمات پس از فروش (گارانتی) در برخی خودروها از نتایج و تصمیمات اخذ شده در نشست با خودروسازان بوده است.وزیر صمت عمل گرایی برای رفع چالشهای صنعتی را مهمتر از صرف شنیدن و دانستن عنوان کرد و افزود: در گفتگوهایی که با اصحاب صنعت، تشکلها و به طور ویژه با صنعتگران به صورت روزانه داریم مشکلات شناسایی شده و در حال رسیدن به یک فهم مشترک هستیم. البته اقدامات خوبی انجام گرفته و یا در حال انجام است.
علی آبادی در مصاحبه افزود: به دلیل اینکه کشور انرژی را به صورت اقتصادی در سبد مردم قرار نداده، مصرف انرژی در کشور ما از مصرف جهانی بیشتر است و در نتیجه این سرمایه به سهولت اسراف و اتلاف میشود.وی فهم درست و اساسی مصرف انرژی را اقدامی عاجل عنوان کرد و گفت: اجرای فهم درست مصرف انرژی مستلزم مشوقهایی است به عنوان نمونه بازار دومی برای تأمین برق ایجاد کنیم که نفع آن به مردم برسد به طور نمونه اگر کسی برق را مصرف میکند بداند اختلاف فاحشی میان قیمت برق خانگی و برق صنایع وجود دارد و میتواند با صرفهجویی مازاد سرانه مصرف خود را بفروشد، بنابراین باید ترتیبی اتخاذ کنیم که صنایع، برق خود را از مصرف کنندهها و با کمک وزارت نیرو تأمین کنند و حتی فروشنده برق تولیدی خود باشند و این موضوع را میتوان به دیگر عوامل زیرساختی دخیل در تولیدِ صنایع همچون آب و گاز نیز تعمیم داد.وزیر صمت به فراهم آوری شرایطی برای سرمایهگذاری بخش خصوصی در بخش انرژی اشاره کرد و ادامه داد: در حال تأسیس شهرکهایی با هدف تولید انرژی هستیم که امتیازات خوبی برای صنایع فراهم میکند تا با سرمایه گذاری از مشوقهایی برای رفع ناترازیها با منفعت اقتصادی بهرهمند شوند.
وی افزایش بهرهوری را اولویت دانست و گفت: در زمینه احداث نیروگاه و ایجاد ظرفیتهای انرژی پس از انقلاب اقدامات بزرگی انجام شده، بیش از ۹۳ هزار مگاوات نیروگاه در کشور داریم و همینطور ظرفیتهای تولید بزرگی در گاز بر اساس مقیاس جمعیت و وضعیت اقتصادی کشور داریم بنابراین در دستور کار قرار دادن طرحهایی که از محل افزایش بهرهوری، انرژی مورد نیاز صنایع را تأمین میکنند از اهمیت بیشتری برخوردارند، از طرفی هم در حال فراهم آوری مشوقهایی برای سرمایه گذاری صنایع در بخش انرژیهای تجدیدپذیر هستیم.وی در پاسخ به پرسشی در خصوص چالش تأمین مواد اولیه تولیدکنندگان در بورس کالا گفت: تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته شده که به زودی نتایج آن اعلام خواهد شد.
نکته دیگر در حوزه خودرو مربوط به تایر میباشد که این روزها اعتراضهای مردمی را به همراه داشته است در حالی که عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران گفت: مشکلی در تولید و توزیع تایر نداریم و اکنون با برقراری تعادل، بازار در آرامش قرار دارد و صفی برای خرید نیست.
جمال میرزایی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: هر فردی میتواند بر اساس نیاز خود اقدام به خرید تایر در حلقههای مختلف کند و کمبودی در بازار نیست.عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران ادامه داد: بازار تولید و عرضه تایر در تعادل است و اختلاف قیمت قابل توجهی بین تایر دولتی و آزاد وجود ندارد.وی با اشاره به راهاندازی سامانه پیش ثبت نام تایر دولتی، گفت: این سامانه به خاطر مشکلاتی زیرساختی در برخی مواقع قطع و دارای مشکلاتی است.میرزایی بیان داشت: عدهای فکر میکنند اختلاف زیادی بین قیمت تایر دولتی و آزاد وجود دارد، از این رو اقدام به ثبت نام و خرید تایر دولتی و احتکار آن میکنند، بدون اینکه مصرفکننده واقعی باشند؛ همین امر منجر به بروز صفهای طولانی، مشکلات و در نهایت نارضایتی مردم میشود.وی تاکید کرد: این نوع خریداران به دنبال سود و دلالی هستند هر چند که آرامش بازار را به هم میزنند و برای مصرفکنندگان واقعی مشکلاتی را ایجاد میکنند. این حرکت دلالان باعث ایجاد فضای روانی و التهابی در بازار میشود که نشات گرفته از نرخگذاری دستوری است.
سمیه ملکی