کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تاکید بر توسعه روابط با ایران از آفریقا تا شبه قاره هند و مالزی

شکست آمریکا در کارزار تحریم

27 ارديبهشت 1403 ساعت 0:45


دولتمردان آمریکا در حالی همچنان در توهم کارآمدی حربه تحریم و فشار هستند که مخالفت کشورهایی همچون نیجر، پاکستان، هند و مالزی با تحریم‌های ضد ایران شکست این دیدگاه را بیش از پیش آشکار می سازد.
آمریکایی‌ها که در حوزه نظامی در برابر ایران ناتوان هستند در کنار جنگ ترکیبی فرهنگی و اجتماعی، دلخوش به سیاست تحریم هستند تا مانع از رویکرد جهانی به ایران شوند. این در حالی است که مواضع و رفتارهای کشورهای مختلف بیانگر ناکارآمدی این سیاست آمریکاست. علی لامین زین نخست وزیر نیجر گفت که روابط نظامی با آمریکا در پی تهدید ما به دلیل همکاری با ایران و روسیه قطع شده است. زین در مصاحبه‌ای اختصاصی با واشنگتن‌پست ، اظهار کرد، روابط نظامی نیجر و آمریکایی پس از آن قطع شد که یک مقام آمریکایی در سفر به این کشور آفریقایی و مذاکره برای ما نظامیان ایالات متحده، زبان به تهدید گشود.وی آمریکا را عامل قطع این روابط معرفی کرد و گفت که مقام‌های آمریکایی تلاش کردند تا به نیجر دیکته کنند که با چه کشور‌هایی می‌تواند مشارکت کند. مقام‌های آمریکایی نتوانستند لزوم حضور نیرو‌های آن کشور در نیجر را توجیه کنند که این امر نیز یکی دیگر از دلایل قطع مناسبات سیاسی دو طرف بود.نخست وزیر نیجر تصریح کرد: وقتی تروریست‌ها مردم را کشتند و شهر‌ها را به آتش کشیدند آمریکایی‌ها در خاک ما بودند. این نشانه دوستی نیست که به خاک ما بیایید و اجازه بدهید که تروریست‌ها به ما حمله کنند. ما دیده‌ایم که آمریکا برای دفاع از متحدانش چه می‌کند، زیرا وضعیت اوکراین و اسرائیل را دیده‌ایم. زین اتهامات درباره فروش پنهانی اورانیوم به ایران را  نادرست خواند و افزود «مطلقا هیچ چیزی» با ایران امضا نشده است و اگر توافقی امضا شده بود «به طور پنهانی انجام نمی‌شد بلکه مقابل دوربین‌ها امضا می‌شد.»
از سوی دیگر وزیر دفاع پاکستان اعلام کرد آمریکا در مسیر خط لوله گاز ایران به پاکستان سنگ‌اندازی آمریکا می‌کند که دور از انتظار و غیردوستانه است. «خواجه محمد آصف» با اشاره به موضع آمریکا درباره خط لوله صلح و وضعیت غزه تصریح کرد: آیا مخالفت با خط لوله گاز ایران بیانگر دوستانه بودن روابط آمریکا با پاکستان است؟ آیا وضعیت فلسطینیان و جنگ علیه مسلمانان غزه بیانگر دوستانه بودن روابط آمریکایی‌ها است؟وزیر دفاع پاکستان خطاب به آمریکا که نسبت به تقویت همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد ابراز نگرانی کرده بود، تصریح کرد: «اگر کسی در پی سفر ابراهیم رئیسی دچار دردی شده، ما دوایی برای درد آنان نداریم».
علاوه بر این وزیر امور خارجه هند در واکنش به اظهارات آمریکایی‌ها در خصوص انعقاد قرارداد ۱۰ ساله بین ایران و هند بیان کرد که این توافق به نفع کل منطقه خواهد بود.سوبرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند در واکنش به هشدار آمریکا یک روز پس از امضای قرارداد 10 ساله هند و ایران برای بهره برداری از بندر استراتژیک چابهار ایران، تاکید کرد که این توافق به نفع کل منطقه خواهد بود.به گزارش "ایندین اکسپرس"، جایشانکار در مراسمی که در کلکته برگزار شد، گفت: «ما با بندر چابهار ارتباط طولانی‌ای داریم، اما به دلیل وجود مشکلات مختلف نمی‌توانستیم قراردادی طولانی امضا کنیم.»وی افزود: «در نهایت، ما توانستیم این موضوع را حل کنیم و توافق بلندمدت را به سرانجام برسانیم. یک توافق بلندمدت ضروری است، زیرا بدون آن، نمی‌توانید عملیات بندری را که به اعتقاد ما به نفع کل منطقه است، بهبود بخشید.»پاتل گفت: «هر نهادی که در اندیشه تعامل تجاری با ایران است لازم است از خطرهای احتمالی که دارند به روی خودشان می‌گشایند و خطرات بالقوه تحریم‌ها آگاه باشند.»
سفیر ایران در هند نیز پس از چرخش موضع آمریکا نسبت به تحریم چابهار و هشدارش درباره اینکه تمامی نهادهای دخیل در معاملات تجاری با ایران با «ریسک بالقوه تحریم» مواجه می‌شوند، تاکید کرد «اهمیت کشور هند» نخواهد گذاشت هیچ کشوری تحریم علیه آن وضع کند.ایرج الهی سفیر ایران در هند در واکنش به این موضع اتخاذ شده از سوی آمریکا روز سه‌شنبه تاکید کرد «اهمیت هند» اجازه نمی‌دهد هیچ کشوری آن را به خاطر همکاری با ایران تحریم کند.لازم به ذکر است در ادامه همگرایی کشورهای منطقه نشست شورای وزیران خارجه عضو سازمان همکاری شانگهای در ۲۱ ماه مه (اول خرداد) در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار خواهد شد.
خبر دیگر در حوزه ناکامی تحریمی آمریکا آنکه  اقدام یک هیات آمریکایی برای فشار بر دولت مالزی به‌منظور اجرای تحریم‌های نفتی در جریان سفر هفته گذشته به این کشور، با تاکید کوالالامپور بر همکاری با تهران و تکذیب ادعاهای واشنگتن در مورد انتقال نفت ایران شکست خورد.برایان نلسن معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور اطلاعات مالی و تروریسم هفته گذشته در جریان سفر چهار روزه خود به مالزی و سنگاپور سعی داشت تا با فضاسازی علیه جمهوری اسلامی تعاملات ایران با این دو کشور جنوب شرقی آسیا را به مخاطره بیاندازد.سیف‌الدین ناسوشن اسماعیل وزیر کشور مالزی از رد درخواست آمریکا برای تشدید اجرای تحریم‌ها علیه ایران خبر داد و گفت: کوالالامپور فقط از تحریم‌های سازمان ملل پیروی می‌کند و تحریم‌های اعمال شده از سوی کشورها را به رسمیت نمی‌شناسد.


کد مطلب: 129524

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/129524/شکست-آمریکا-کارزار-تحریم

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir