کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اعضای دولت سیزدهم بی‌تمایل به نامزدی در انتخابات

9 خرداد 1403 ساعت 19:40


چهارشنبه هر هفته اعضای کابینه دولت به میان خبرنگاران می‌آیند و به پرسش‌های آنها پاسخ می‌دهند، این هفته نیز حیاط پاستور شاهد حضور اعضای دولت و خبرنگاران بود اما رئیس جمهور در جلسه دولت حضور نداشت.
پس از شهادت رئیس جمهور و همراهانش در سانحه هوایی، بحث انتخابات ریاست جمهوری و نامزدی در این انتخابات زودهنگام داغ است.
محمد مخبر سرپرست نهاد ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی در باره اینکه آیا در انتخابات ریاست جمهوری داوطلب خواهد شد یا نه، گفت: غیر از خدمت و پیگیری ماموریت‌های حضرت آیت الله رئیسی برنامه ای نداریم.
وی تاکید کرد: خداوند رهبری مقام معظم رهبری را مستدام کند، آنچه که برنامه‌های رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی بود پیگیری خواهیم کرد و هیچ برنامه دیگری نداریم.
غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور نیز با تاکید بر اینکه دولت قصدی برای معرفی نامزد در انتخابات ندارد، گفت: من هم قطعا نامزد انتخابات نمی شوم. دولت مجری انتخابات خواهد بود. امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره احتمال حضور در انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: افراد زیادی به من مراجعه کرده‌اند، اما من هنوز تصمیم نگرفته‌ام.
احمد وحیدی وزیر کشور از آغاز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از هشت صبح چهارشنبه و به مدت پنج روز خبر داد و در پاسخ به پرسشی درباره احتمال کاندیداتوری وی در انتخابات، اظهار کرد: برنامه‌ای در این زمینه ندارم.
سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز به خبرنگاران گفت: خیالتان راحت، در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی کنم.
علیرضا زاکانی شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که آیا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کند گفت: برنامه حال حاضر من رسیدگی به ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران است و برای پاسخ به این سوال باید بر سر آن پروژه بیایید تا جوابم را به شما بگویم.
محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که روسای قوا عضو شورای سران می‌توانند نامزد انتخابات شوند؟ گفت: همانطور که رئیس جمهور می‌تواند برای دور دوم ثبت نام کند، شورای سران هم می‌توانند در انتخابات طبق قانون و نظر شورای نگهبان شرکت کنند.
وی همچنین گفت که قصد حضور در انتخابات را ندارد.
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت گفت: در جلسه دولت، وزارت کشور پیشنهادی برای برگزاری انتخابات ارائه کرد که به تصویب رسید تا منابع لازم برای برگزاری انتخابت در داخل و خارج کشور فراهم شود.
وی افزود: هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت اقتصاد به رفع برخی سخت گیری ها برای صدور مجوز کسب و کار رای داد. برخی سخت گیری‌های غیر لازم برای صدور مجوز و کسب و کار وجود داشت که این موارد در مرحله اول در حوزه گردشگری شناسایی شد و هیات وزیران رای به سهل گیری برای صدور مجوز کسب و کار داد.
جواد اوجی وزیر نفت، ضمن تشریح مطالبات شهید ابراهیم رئیسی از وزارت نفت، ادامه داد: در هفته‌های آینده آمادگی بهره‌برداری ۲۳ پروژه کلان به ارزش ۴.۶ میلیارد دلار داریم. با این افتتاح‌ها، ۳ میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی‌ها افزوده می‌شود. ۴۶۰ کیلومتر خط انتقال فرآورده‌های نفتی را داریم.
علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه نیز در پاسخ به پرسشی درباره احتمال توقف چندماهه مذاکرات رفع تحریم‌ها به دلیل در پیش‌رو بودن انتخابات ایران و آمریکا، تصریح کرد: تبادل پیام‌ها هیچگاه قطع نشده و الان نیز جاری است.
علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست درباره وضعیت سدهای کشور گفت: بسیاری از سدهای کشور سرریز شده‌ و پنج استان کشور در این زمینه مشکل دارد که ان‌شاءالله این مشکل هم حل شود.
سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه بر اساس مصوبات دولت فضای باز برای ورود دانشجویان به بازار کار فراهم شده گفت؛ برای دانشجویانی که هنوز سربازی نرفتند و معافیت تحصیلی دارند مصوباتی داشتیم و  همه مجوزهای کسب و کاری که منوط به پایان خدمت بود لغو شد و فضای بازی برای ورود دانشجویان به بازار کار فراهم شد. وی افزود: برای مجوزهای راهنمای گردشگری نیز حداقل سن و سابقه حذف شد.
سید محمود حسینی‌پور معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه «آیت الله رئیسی الگوی جدیدی در حکمرانی اسلامی در ارتباط و تعامل با مردم ایجاد کردند»، اظهار کرد: مردم ما خاطرات خوبی را از شهید رجایی در مردمی بودن داشتند اما عمر دولت رجایی ۲۹ روز بود. آیت الله رئیسی طی ۳ سال ریاست جمهوری در مدل حکمرانی مردمی سازی حل مسائل کشور سبک جدید را خلق کردند و ملت ایران با حضور در مراسم تشییع پیکر شهدا به ویژه رئیس جمهور محبوب اعلام کردند که از این سبک مدل حکمرانی مردمی بسیار خوشحال شدند؛ به نظر می‌رسد که این مدل حکمرانی به عنوان مدل برتر مورد توجه روسای جمهور بعدی قرار خواهد گرفت.
امین‌حسین رحیمی وزیر دادگستری با بیان اینکه معیشت مردم برای رئیس‌جمهور شهید بسیار مهم بود، گفت: در آخرین جلسه‌ای که با شهید رئیسی داشتیم، او تاکید ویژه بر نظارت جدی روی بازار داشت و ما خود را متعهد به انجام این امر می‌دانیم.
روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به اینکه ۲۴ ساعت قبل از سانحه بالگرد رئیس جمهور، جلسه شورای عالی فضای مجازی برگزار شد که در آن جلسه من گزارشی از شرایط فعالان و نخبگان فضای مجازی به رئیس جمهور ارائه کردم، ادامه داد: رئیس جمهور بر ایجاد کارگروه ویژه ای برای کمک و حمایت از فعالین حوزه مجازی، برنامه نویسان و فعالیت حوزه آی تی تاکید کردند که امیدوارم این دستور را بتوانیم اجرایی کنیم.
محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در حاشیه جلسه هیات دولت درباره ساخت خوابگاه متاهلی گفت: برای خوابگاه‌های متاهلی دانشگاه‌ها بسیج شده و بر اساس مجوز دولت برای مولدسازی، دانشگاه‌ها اموال مازاد خود را در کمیسیون مولدسازی مطرح کرده و به فروش می‌رسانند و با بودجه آن، خوابگاه متاهلی می‌سازند.


کد مطلب: 129672

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/129672/اعضای-دولت-سیزدهم-بی-تمایل-نامزدی-انتخابات

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir