فیلمنامه پایه و اساسی فیلم است، اگر وجود نداشته باشد فیلمی وجود نخواهد داشت، فیلمنامه قوی باعث ساخت فیلمی قوی میشود هر چند دیگر عوامل نیز در آن دخیل است که کارگردان پس از فیلمنامه خوب دومین مؤلفه برای ساخت یک فیلم خوب است.
فیلم مانند یک ترانه میماند، ترانه چه مؤلفههایی نیاز دارد، شعر خوب، موسیقی خوب و صدای خوب جمع این سه ویژگی یک ترانه ماندگار، زیبا و خاطره انگیز را عرضه میکند.
فیلم هم مؤلفههای خود را دارد، نویسنده خوب، داستان خوب و کارگردان خوب، وجود این سه ویژگیها قطعا تبدیل به تولید یک اثر سینمایی یا تلویزیونی خوب میشود. اما زمانهایی هم وجود دارد که داستان خوب در دسترس است اما فیلمنامه آن خوب از کار در نمیآید و یا کارگردان فیلم را خراب میکند و فیلمنامه نابود میشود و سوژه میسوزد.
فیسلمنامه خوب کارگردان، تهیه کننده و سرمایه گذار را هم به سوی حود میکشسد تا برای آن فیلمنامه و داستان اقدام کنند، اما ما همچنان از ضهف داستان و فیلمنامه خوب رنح میبریم، این در حالی است که در ایران داستان بسیار است و ادبیات داستانی ما قوی و غنی است.
در همین زمینه انسیه شاه حسینی با اشاره به اینکه ورود به حرفه فیلمنامهنویسی باید سنجیده باشد تا خروجی مناسبی داشته باشد، گفت: در حال حاضر ما فیلمنامه نویسهای خوبی داریم که درآمدهای بالایی هم دارند.
انسیه شاهحسینی از فیلمنامه نویسان و کارگردانان سینمای ایران است که کار خود را با کارگردانی و فیلمنامه نویسی فیلمهای کوتاه آغاز کرده و در ادامه با نوشتن و ساختن فیلمهای بلند، جوایز داخلی و خارجی زیادی به دست آورده است. شاهحسینی معتقد است تربیت فیلمنامه نویسان جوان و کاربلد هم میتواند یک تجربه حرفهای شخصی برای خود فرد باشد و هم یک موفقیت در سینما به حساب بیاید و از طرف دیگر فیلمنامه نویسی یک آموزش تئوری نیست.
شاه حسینی که سال گذشته با فیلم سینمایی «دست ناپیدا» در جشنواره فیلم فجر به عنوان تنها زن فیلمساز حضور داشت با اشاره به وضعیت فیلمنامه نویسی در سینمای ایران مطرح کرد: من شرایط فیلمنامه نویسی را در کشور بسیار خوب و مناسب میبینم، شرایطی که از نظر من روز به روز بهتر هم میشود. از آنجایی که اساس سینما فیلمنامه نویسی است بنابراین اگر کسی بتواند در این رشته رشد خوبی داشته باشند، به طور حتم با درآمد خوبی مواجه می شود.
وی افزود: اما شرط این درآمد خوب، کارآمدی و کاردرستی است. ورود به این حرفه باید سنجیده باشد تا خروجی مناسبی هم داشته باشد. در حال حاضر ما در کشور فیلمنامه نویسهای بسیار خوبی داریم که درآمدهای بالایی هم دارند.
کارگردان فیلم «شب بخیر فرمانده» درباره لزوم آموزش دیدن علاقه مندان به فیلمنامه نویسی گفت:: حتما کلاسهای فیلمنامه نویسی در این زمینه بسیار موثر است. اگر آموزشها قالب اصولی داشته باشد میتواند در نهایت یک فیلمنامه نویس حرفهای تربیت کند. البته اولویت بعدی پس از آموزش اصولی، علاقه و استعداد و ایدهپردازی خود فرد است. با ترکیب همه این معیارها، یک فیلمنامه نویس خوب از کلاسهای آموزشی خارج میشود. البته باید به این نکته توجه اساسی شود که آموزش نباید فقط در قالب تئوری باشد، بلکه باید به شکل عملی هم فرد را وارد جریان کند به عنوان مثال نوشتن فیلمنامههای کوتاه و بلند همه در تربیت یک هنرجوی خوب تاثیر دارد.
این کارگردان و نویسنده در پاسخ به این که رویدادهایی فیلمنامه نویسی که به شکل تخصصی برگزار می شود، تا چه اندازه میتواند به تربیت فیلمنامه نویس کمک کند؟ یادآور شد: هرچیزی که شکل مسابقهای و جشنوارهای داشته باشد میتواند خروجی خوبی هم داشته باشد. این در شرایطی است که از این استارتآپها و رقابتها حمایت هم شود تا معرفیهای حاصل از آن برای سینمای کشور مفید و مثبت هم باشند. اگر همه چیز با نظم و بر پایه اصول با حمایتهای مادی و معنوی پیش برود، سینمای کشور میتواند چهرههای خوب و جدیدی در این زمینه به خود ببیند.
فیلم مانند یک ترانه میماند، ترانه چه مؤلفههایی نیاز دارد، شعر خوب، موسیقی خوب و صدای خوب جمع این سه ویژگی یک ترانه ماندگار، زیبا و خاطره انگیز را عرضه میکند.
فیلم هم مؤلفههای خود را دارد، نویسنده خوب، داستان خوب و کارگردان خوب، وجود این سه ویژگیها قطعا تبدیل به تولید یک اثر سینمایی یا تلویزیونی خوب میشود. اما زمانهایی هم وجود دارد که داستان خوب در دسترس است اما فیلمنامه آن خوب از کار در نمیآید و یا کارگردان فیلم را خراب میکند و فیلمنامه نابود میشود و سوژه میسوزد.
فیسلمنامه خوب کارگردان، تهیه کننده و سرمایه گذار را هم به سوی حود میکشسد تا برای آن فیلمنامه و داستان اقدام کنند، اما ما همچنان از ضهف داستان و فیلمنامه خوب رنح میبریم، این در حالی است که در ایران داستان بسیار است و ادبیات داستانی ما قوی و غنی است.
در همین زمینه انسیه شاه حسینی با اشاره به اینکه ورود به حرفه فیلمنامهنویسی باید سنجیده باشد تا خروجی مناسبی داشته باشد، گفت: در حال حاضر ما فیلمنامه نویسهای خوبی داریم که درآمدهای بالایی هم دارند.
انسیه شاهحسینی از فیلمنامه نویسان و کارگردانان سینمای ایران است که کار خود را با کارگردانی و فیلمنامه نویسی فیلمهای کوتاه آغاز کرده و در ادامه با نوشتن و ساختن فیلمهای بلند، جوایز داخلی و خارجی زیادی به دست آورده است. شاهحسینی معتقد است تربیت فیلمنامه نویسان جوان و کاربلد هم میتواند یک تجربه حرفهای شخصی برای خود فرد باشد و هم یک موفقیت در سینما به حساب بیاید و از طرف دیگر فیلمنامه نویسی یک آموزش تئوری نیست.
شاه حسینی که سال گذشته با فیلم سینمایی «دست ناپیدا» در جشنواره فیلم فجر به عنوان تنها زن فیلمساز حضور داشت با اشاره به وضعیت فیلمنامه نویسی در سینمای ایران مطرح کرد: من شرایط فیلمنامه نویسی را در کشور بسیار خوب و مناسب میبینم، شرایطی که از نظر من روز به روز بهتر هم میشود. از آنجایی که اساس سینما فیلمنامه نویسی است بنابراین اگر کسی بتواند در این رشته رشد خوبی داشته باشند، به طور حتم با درآمد خوبی مواجه می شود.
وی افزود: اما شرط این درآمد خوب، کارآمدی و کاردرستی است. ورود به این حرفه باید سنجیده باشد تا خروجی مناسبی هم داشته باشد. در حال حاضر ما در کشور فیلمنامه نویسهای بسیار خوبی داریم که درآمدهای بالایی هم دارند.
کارگردان فیلم «شب بخیر فرمانده» درباره لزوم آموزش دیدن علاقه مندان به فیلمنامه نویسی گفت:: حتما کلاسهای فیلمنامه نویسی در این زمینه بسیار موثر است. اگر آموزشها قالب اصولی داشته باشد میتواند در نهایت یک فیلمنامه نویس حرفهای تربیت کند. البته اولویت بعدی پس از آموزش اصولی، علاقه و استعداد و ایدهپردازی خود فرد است. با ترکیب همه این معیارها، یک فیلمنامه نویس خوب از کلاسهای آموزشی خارج میشود. البته باید به این نکته توجه اساسی شود که آموزش نباید فقط در قالب تئوری باشد، بلکه باید به شکل عملی هم فرد را وارد جریان کند به عنوان مثال نوشتن فیلمنامههای کوتاه و بلند همه در تربیت یک هنرجوی خوب تاثیر دارد.
این کارگردان و نویسنده در پاسخ به این که رویدادهایی فیلمنامه نویسی که به شکل تخصصی برگزار می شود، تا چه اندازه میتواند به تربیت فیلمنامه نویس کمک کند؟ یادآور شد: هرچیزی که شکل مسابقهای و جشنوارهای داشته باشد میتواند خروجی خوبی هم داشته باشد. این در شرایطی است که از این استارتآپها و رقابتها حمایت هم شود تا معرفیهای حاصل از آن برای سینمای کشور مفید و مثبت هم باشند. اگر همه چیز با نظم و بر پایه اصول با حمایتهای مادی و معنوی پیش برود، سینمای کشور میتواند چهرههای خوب و جدیدی در این زمینه به خود ببیند.