کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در واکنش به تقلای آمریکا برای سرپوش نهادن بر جنایات رژیم صهیونیستی در رفح؛

جهان بار‌دیگر فریاد حمایت از فلسطین سرداد

13 خرداد 1403 ساعت 2:21


در حالی بایدن به دنبال انحراف افکار عمومی جهان از جنایت رژیم صهیونیستی در رفح است که دیروز نیز بسیاری از کشورهای جهان صحنه تظاهرات ضد صهیونیستی در حمایت از فلسطین بود.
صدها تن از حامیان فلسطین در انگلیس در پایتخت و چندین شهر پرجمعیت این کشور دست به تظاهرات زده و ضمن محکوم کردن جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه، با مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین اعلام همبستگی کردند. از گلاسکو در شمال اسکاتلند تا لندن در جنوب شرق انگلیس، معترضان برای سی‌وسومین هفته پیاپی در خیابان‌ها سرازیر شده و خشم و انزجار خود را از کشتار مردم فلسطین به نمایش گذاشتند. شرکت‌کنندگان در شهرهای مختلف، ضمن اهتزاز پرچم‌های فلسطین خواستار توقف جنگ در این منطقه و آزادی سرزمین‌های اشغالی شدند. تحصن فعالان کارزار «غزه را نجات دهید» همچنان در قلب پایتخت پاکستان ادامه دارد و هواداران فلسطینی با فریادهای لبیک یا اقصی و مرگ بر اسرائیل، عکس‌العمل دولت پاکستان برای کمک به مردم غزه و رفح را خواستارند.
همزمان با افزایش تظاهرات حامیان فلسطین در فرانسه، فیلم های متعددی از خشونت ماموران پلیس با شهروندان و معترضان در فضای مجازی منتشر شده است.رئیس جمهوری منتخب اندونزی و وزیر دفاع فعلی اعلام کرد که این کشور در صورت نیاز و برقراری آتش‌بس، مایل به اعزام نیروی صلحبان به باریکه غزه است. دانشجویان دانشگاه کلمبیا، بار دیگر در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه با برپایی چادر، خواستار قطع ارتباط این دانشگاه با شرکت‌های مرتبط اسرائیلی شدند.معترضان حامی فلسطین در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی بخش‌هایی از موزه هنر بروکلین را در نیویورک به تصرف خود در آورده و پلاکاردی را در محکومیت نسل‌کشی در غزه از ورودی اصلی این مکان به اهتزاز درآوردند. منابع فلسطینی از افزایش شمار شهدای کودک ناشی از سوء تغذیه و گرسنگی در نوار غزه به ۳۷ نفر خبر می دهند. «عبدالقادر السرحی» کودک ۱۳ ساله فلسطینی بر اثر سوء تغذیه و عدم درمان به خاطر تعطیلی گذرگاه زمینی رفح، در بیمارستان شهدای الاقصی در دیر البلح در مرکز نوار غزه به شهادت رسید.از آغاز جنگ در غزه تاکنون ۳۷ فلسطینی بر اثر سوء تغذیه و گرسنگی به شهادت رسیده اند.
خبر دیگر آنکه اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا با استقبال از طرح جدید آتش‌بس در غزه تاکید کرد که این طرح نیاز به حمایت همه طرف‌ها را دارد.بایدن جزئیات طرح ادعایی رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس و تبادل اسرا را منتشر کرد و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز اعلام کرد که نگاهش به این طرح «مثبت» است.این طرح به شرح زیر است:
مرحله اول: آتش‌بس کامل‌، خروج نیروهای اسرائیل از نواحی پرجمعیت در غزه،آزادی برخی از گروگان‌ها و تحویل اجساد برخی گروگان‌ها، بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به منازلشان در غزه‌، افزایش کمک‌های انسانی.
مرحله دوم:پایان دائمی خصومت‌ها،تعامل برای آزادی گروگان‌های باقی‌مانده، خروج نیروهای اسرائیل از غزه.
مرحله سوم:طرح عمده برای بازسازی غزه،اجساد گروگان‌ها به خانواده‌هایشان تحویل می‌شوند. مرحله سوم:طرح عمده برای بازسازی غزه،اجساد گروگان‌ها به خانواده‌هایشان تحویل می‌شوند.
در واکنش به این طرح نتانیاهو اعلام کرده است که جنگ را متوقف نخواهد کرد. حماس اما با نگرش مثبت از این پیشنهاد استقبال کرده است.جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «ما به آنچه در سخنرانی امروز جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در فراخوانش برای آتش‌بس دائمی، یعنی خروج نیروهای اشغالگر از نوار غزه، بازسازی و تبادل اسرا مطرح شده است نگرش مثبتی داریم.»وزرای امور خارجه آمریکا و عربستان سعودی طی گفتگویی تلفنی آتش‌بس در غزه را مورد بحث وبررسی قرار دادند.مردم بوسنی در تظاهراتی گسترده ضمن اعلام حمایت از ملت مظلوم فلسطین بر لزوم توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه اهالی غزه تاکید ورزیدند.مردم اردن با برگزاری تظاهرات در حمایت از مردم غزه بسته شدن سفارت آمریکا و اخراج سفیر آمریکا را از کشور خود خواستار شدند.
دانشگاه خنت بلژیک ارتباطات خود را با تمام دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی اسرائیل قطع کرد.هلال احمر فلسطین اعلام کرد: شمار شهدای این تشکیلات در پی حملات رژیم صهیونیستی به رفح افزایش یافته است.به گزارش الجزیره، ۱۹ نفر از این افراد کسانی بودند که حین انجام وظایف بشردوستانه خود به شهادت رسیدند.یکی دیگر از مقامات دولت بایدن در اعتراض به حمایت‌های واشنگتن از حملات رژیم صهیونیستی به غزه استعفا کرد. خانواده‌های اسرای صهیونیست با صدور فراخوانی خواستار تظاهرات شهرک‌نشینان علیه کابینه نخست‌وزیر این رژیم شدند.
وزیر خارجه آلمان  در اظهاراتی گفت که پیشنهاد جدید آتش‌بس رژیم صهیونیستی که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا توضیح داد، پرتو امیدی است و می‌تواند به خروج از بن بست جنگ در غزه منجر شود.مسوولین اروپایی از آتش بس پیشنهادی در نوار غزه که توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام شد استقبال کردند.نخست وزیر کانادا اعلام کرد از پیشنهادی که رئیس جمهور آمریکا روز جمعه برای آتش‌بس در غزه و آزادی اسرائیلی‌های به اسارت گرفته شده در هفتم اکتبر ارائه کرد، حمایت می‌کند.وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به پیشنهادات اخیر جو بایدن درباره آتش‌بس در جنگ غزه گفت، جنبش حماس باید این توافق پیشنهادی را قبول کند.دولت هلند تحت فشار است تا رژیم صهیونیستی را به دلیل «جاسوسی و ارعاب» وکلا در دادگاه کیفری بین‌المللی پاسخگو کند و در عین حال نمایندگان پارلمان این کشور هم خواستار تحقیقات مستقل در این زمینه هستند.مردم مراکش بار دیگر برای اعلام حمایت از غزه و محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی به خیابان‌ها آمدند و خواستار توقف فوری جنگ علیه مردم فلسطین شدند.


کد مطلب: 129691

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/129691/جهان-بار-دیگر-فریاد-حمایت-فلسطین-سرداد

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir