کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس سازمان برنامه نامه و بودجه در پاسخ به سیاست روز

رویکرد دولت به پرداخت‌ها، انضباطی است

13 خرداد 1403 ساعت 2:21


رئیس سازمان برنامه نامه و بودجه درباره پرداخت‌های دولت و بودجه‌ها به دستگاه‌های دولتی بر رویکرد انضباطی دولت در پرداخت‌ها تاکید و هزینه کردها را نه هزینه بلکه اقدامی برای خدمت رسانی عنوان کرد.
داود منظور در پاسخ به سوال سیاست روز درباره اینکه در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد، دولت برنامه ای برای کاهش هزینه‌ها در دستور کار خودش داده است آیا خیر؟  آیا میشه بودجه برخی از موسسات و نهادها قطع یا کاهش پیدا کرده و  یا از برگزاری برخی برنامه ها همایش‌ها کمتر گردد؟ رویکرد دولت را انضباطی عنوان کرده و گفت: در جذب نیروی جدید حتی نیروی شرکتی جدید سخت گیری داریم در معاملات دولتی سامانه ستاد و پرداخت ذینفع نهایی و منع خرید خودروی خارجی دستگاه‌های دولتی تحت مقررات سخت گیرانه است.
وی در مورد طرحهای عمرانی گفت: ۲۰۰۰ طرح به بهره برداری رسید که ۱۰۰۰ طرح درسفر رئیس جمهور راه افتاد.به گفته منظور سال ۱۴۰۰ حدود ۱۴۰ همت، سال ۱۴۰۱ حدود ۲۸۸ همت و سال قبل ۳۰۹ همت به، طرحهای عمرانی اختصاص یافت.وی گفت: سهم اوراق از تامین مالی دولت از ۱۴ درصد به ۵.۵ درصد رسید.به گفته وی ۵۵۰ همت ارزش روز دارایی طرحهای افتتاح شده است.در هفته قبل ۵ مصوبه برای حمایت از بورس در دولت تصویب کردیم که به زودی اعلام می شود.وی گفت: سال قبل ۷۰۰ نقطه حادثه خیز در جاده ها رفع شد، نباید جاده ها باعث مرگ افراد شود.منظور گفت: امروز کسی پشت نوبتی کمیته امداد نداریم.دغدغه رئیس جمهور این بود که فقر مطلق باید رفع شود و پرداخت معیشتی در سال ۱۴۰۱حدود ۶ تا ۸ برابر شد.منظور در مورد قانون هدفمندی یارانه ها و تبصره ۱۴ گفت: با مراقبت غیر قیمتی مانند سوخت بر اساس پیمایش و همکاری با دستگاهای است.برای امسال با توجه به قیمت نفت ۵۸۰ همت در بودجه پیش بینی  کردیم که نسبت به بودجه معنادار نیست ۲۰ درصد  است و کاهش دادیم.وی گفت: قانون بودجه تازه ابلاغ شده است ،جداول بودجه تازه ابلاغ شده و از خرداد بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۳ عمل می شود،  قبل آن بر اساس بودجه سال قبل است. به گفته وی، بودجه بدون کسری است، بودجه بخش نفت را به جای ۶۲۰ همت به ۵۸۰ همت کاهش دادیم یا درآمد واگذاری را کم کردیم تا با منابع بیش براوردی بود.به بیان رئیس سازمان برنامه، رشد اقتصادی در دولت ۱۳ بی نظیر بود.رئیس سازمان برنامه گفت: رشد بودجه عمومی امسال ۲۳ درصد است،  سال‌های قبل ۳۵ درصد و حتی ۵۰ درصد بود لذا بیش برآورد منابع نداریم.به گفته منظور، منابع جدول ۸ هدفمندی یارانه سال قبل ۹۰ درصد محق شد و این را از محل فروش فرآورده نفت و گاز و صادرات درنظر گرفتیم، تخصیص گازوئيل براساس میزان پیمایش است که به کاهش قاچاق و مصرف واقعی کمک می کند.منظور همچنين گفت: برای شرکت‌های دانش‌بنیان ۷ همت دردنظر گرفتیم.
وی در پاسخ به سیاست روز نیز عنوان داشت که رویکرد دولت را انضباطی عنوان کرد و گفت: در جذب نیروی جدید حتی نیروی شرکتی جدید سخت گیری داریم در معاملات دولتی سامانه ستاد و پرداخت ذینفع نهایی و منع خرید خودروی خارجی دستگاه‌های دولتی تحت مقررات سخت گیرانه استبه گفته منظور ، خرید دولت به معنای ارائه خدمات به مردم است، ولی تحت نظم و انضباط است ، هزینه دولت در آموزش پرورش و بهداشت‌ یعنی خدمت به مردم است.رئیس سازمان برنامه و بودجه سقف پرداخت به کارکنان دولت تعیین می شود، حتی در شرکت‌های دولتی از یک سقف بیشتر نیست. در بودجه عمومی دولت اگر منابع باشد، جا دارد خدمات بشتر بدهیم .در همین حال وی تاکید کرد که آنچه در دولت صورت می گیرد هزینه نیست بلکه اقدامی برای ارائه خدمات است. دولت مثلا در حوزه آموزش خود را مکلف می‌داند آموزش را در سراسر کشور اجرایی سازد. کلا خود را از یک سو موظف به ارائه خدمات می‌داند و از سوی دیگر نظارت کامل بر هزینه کردهای دولت دارد. در دولت سقف پرداخت‌ها مشخص شده و این یعنی انضباط و تدوین صحیح بودجه. وی در ادامه تاکید کرد که با بودجه ریزی و منابع بیشتر می‌توان خدمات بهتری به مردم اراه کرد.
وی منابع بودجه عمومی به کل اقتصاد داخلی در سال‌های مختلف سال ۹1 به ۱۲.۱درصد بود، در سال ۱۴۰۲ به ۹.۸ درصد رسید در کشورهای رفاه سهم دولت در تولید ناخالص داخلی بالای ۲۵ درصد است. وی به منابع مطمئن برای دولت اشاره کرد که خدمات به مردم بدهد. عدالت اجتماعی محقق می شود.در زمان‌های که دولت خدمات ارائه نمی‌کند آنکه پول دارد می‌تواند بهترین خدمات درمانی و تحصیلی و... را داشته باشد لذا باید دولت خدمات بدهد تا عدالت اجتماعی محقق شود. با گفته وی رشد اقتصاد را از سرمایه انسانی دانست و گفت: باید بازمانده از تحصیل به صفر برسد و هیچ کودکی برای تحصیل مشکل نداشته باشد. خدمات بهداشت هزینه مردم به کمترین رقم در برنامه هفتم باید سهم مردم از درمان به ۲۵ درصد برسد.
 
مهدی یوسفی


کد مطلب: 129693

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/129693/رویکرد-دولت-پرداخت-ها-انضباطی

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir