کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

همزمان با تحرکات ضد ایرانی تروئیکای اروپایی در شورای حکام صورت گرفت

هشدار تهران درباره صدور قطعنامه

15 خرداد 1403 ساعت 20:51


در حالی که تحرکات تروئیکای اروپایی به منظور وارد کردن فشار سیاسی بر ایران از هفته گذشته آغاز و با ارایه پیش‌نویس قطعنامه‌ به شورای حکام ادامه یافت، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: ملاک برای ما قانون اقدام راهبردی مجلس برای رفع تحریم‌ها است و در صورت صدور قطعنامه یا اعمال فشار سیاسی، قطعا عکس‌العمل نشان خواهیم داد.
 نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا در وین آغاز به‌ کار کرده است و براساس گزاشی که به رویت خبرنگاران رسیده است، سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام ارائه کرده‌اند که در آن درخواست‌هایی برای افزایش همکاری‌های ایران و آژانس تکرار شده است.گزارش شده که در این سند که به دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارسال شده از تهران خواسته شده تا برای حل و فصل مسائل ادعایی پادمانی «اقدامات ضروری و فوری» صورت دهد. همچنین گفته شده قرار است سند مذکور ظرف روزهای آینده در نشست شورای حکام به رای گذاشته شود.
در همین پیوند رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، در سفر خود به شهرکرد در جمع خبرنگاران تصریح کرد: جلسه شورای حکام هر سه ماه یکبار برگزار می‌شود و مدیرکل آژانس وظیفه دارد به موجب مصوبه شورای امنیت عملکرد قطعنامه ۲۲۳۱ که همان متن برجام است را هر سه ماه یکبار به شورای حکام و هر ۶ ماه یکبار به شورای امنیت و سازمان ملل گزارش دهد.اسلامی افزود: آژانس در ایران مستقر و بازرسی‌ها را انجام می‌دهد، طبق همان ضوابط کار ما جریان دارد که هیچ‌گاه متوقف نبوده و نخواهد ماند.وی ادامه داد: در مورد برجام طرفینی از جمله آمریکا وجود دارد که تعهداتی داشته و به تعهدات خود عمل نکرده اند.آمریکااز برجام خارج شده وهم خود تعهدات را انجام نداده و هم اجازه همکاری دیگران با ایران را نداده است، با استناد به ماده ۳۶ برجام این حق قانونی را داریم که اگر طرفین به تعهدات خود برنگشتند و عمل نکردند ما هم کاهش تعهدات را داشته باشیم و لذا در فاز کاهش تعهدات هستیم و ملاک برای ما قانون اقدام راهبردی مجلس برای رفع تحریم‌ها است.اسلامی بیان کرد: در چارچوب قانون ملی کار می‌کنیم در چارچوب پادمان و ان پی تی نیز هستیم، اگر گزارش  مغایرت می‌دهند به دلیل این است که آن‌ها در برجام به تعهدات عمل نکردند که لازم است به تعهدات خود برگردند ما هم تعهدات خود را انجام می‌دهیم، اگر قطعنامه دهند یا فشار سیاسی بیاورند قطعا عکس‌العمل نشان می‌دهیم. نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین المللی مستقر در وین در یادداشتی توجیهی فشارهای سیاسی مستمر اعمالی توسط چند کشور خاص، به مرحله‌ای رسیده است که حتی موضوعات حل و فصل ‌شده فنی متعاقباً در گزارش‌های آژانس برخلاف آنچه توافق شده است، تغییر می‌یابند.
در همین حال نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین تلاش سه کشور اروپایی برای تصویب قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام را غیر منطقی خواند. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به تلاش تروئیکای اروپایی برای تصویب قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: این کاملا غیر منطقی است.وی افزود: دیپلماسی به کلی فراموش شده و با حرکات تبلیغاتی جایگزین شده است.وی پیشتر نیز در خصوص احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: نشست ژوئن شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فردا آغاز می‌شود. نمی‌توان انتظار داشت بدون سروصدا باشد. قطعنامه ضدایرانی قابل ارائه است.وی افزود: امیدوارم که این اتفاق نیافتد. چنین قطعنامه‌ای نمی‌تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد، اما می‌تواند به طور جدی وضعیت را بدتر کند. در همین حال در ادامه رویکردهای خصمانه با محوریت تاثیرگذاری بر انتخابات ایران، آمریکا و اروپا ۴ شرکت و یک فرد ایرانی را با این ادعا که در تولید پهپاد‌های مرگبار و انتقال آنها به روسیه دست دارند، تحریم کرد. این در حالی است که «متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا اظهارات «علی باقری کنی» سرپرست وزارت امور خارجه ایران را درباره برقرار بودن روند مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا و تبادل پیام‌ها را تایید می‌کند، گفت: همیشه به صراحت اعلام کرده‌ایم که وقتی در راستای منافعمان باشد، توانمندی و امکان انتقال پیام به ایران را داریم ولی قرار نیست هیچ‌گونه مکالمه بخصوصی را تایید یا بیان کنم. لازم به ذکر است آمریکا به دلیل نگرانی از واکنش ایران به قطعنامه سه کشور اروپایی ( انگلیس، آلمان و فرانسه) خواستار مطرح نشدن این قطعنامه شده است چرا که واکنش تهران می تواند هزینه‌های انتخاباتی بایدن را بالا ببرد.


کد مطلب: 129706

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/129706/هشدار-تهران-درباره-صدور-قطعنامه

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir