کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سقف اجاره بها در تهران مشخص شد

آیا صاحب‌خانه‌ها و املاک تمکین می‌کنند؟

25 خرداد 1403 ساعت 19:11


در حالی نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفته است که با توجه به قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن و تعیین نرخ تورم سقف اجاره بها در تهران ۲۶درصد تعیین شده است همچنان این سوال مطرح است که ایا صاحب خانه ها و املاکی‌ها این درصد را رعایت می‌کنند.
بازار مسکن بویژه مسئله اجرا بها از مهمترین دغدغه‌ها سبد خانوار است که بخش قابل توجهی از هزینه‌های یک خانوار را تشکیل می‌دهد. در سالهای اخیر سیاست‌های اقتصادی نادرست دولت یازدهم و دوازدهم و افرادی همچون عباس آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی این دولت‌ها در توقف ساخت مسکن مهر، انفجار قیمت‌ها در بخش مسکن را رقم زد که نتیجه آن در افزایش سرسام آور قیمت خرید و اجاره بها نمایان شده است. افرادی همچون آخوندی که این روزها داعیه دار نجات کشور شده‌اند و درحمایت از یکی از نامزدهای انتخاباتی وارد صحنه شده‌اند در طول دو دوره دولت روحانی مسکن را به چنان خاک سیاهی نشانده که تا سالها اثرات آن باقی خواهد ماند. این وضعیت موجب شده تا دولت سیزدهم که از یک سو به دنبال تحقق نهضت ملی مسکن می‌باشد اجبارا برای حمایت از مستاجران تعیین نرخ اجاره برای کلان شهرها را در پیش گیرد. اکنون پس از گذشت سه ماه از آغاز سال جدید و افزایش میزان جابه جایی مستاجران، داود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه تعیین سقف اجاره در استان تهران  برابر با نرخ تورم است گفت: در جلسۀ شورای مسکن استان میزان افزایش اجاره‌بهای مسکن در سال ۱۴۰۳ برای شهر تهران ۲۶ و برای شهرهای استان ۲۴ درصد نسبت به سال گذشته تعیین شد. وی ادامه داد: در برخی آمارها ، تورم را حدود ۴۰ درصد اعلام کرده اند.او بیان کرد: افزایش تولید مسکن و تکمیل پروژه های نهضت ملی مسکن خود نقش بسیار موثری در بهبود و تولید بازار مسکن دارد.او تاکید کرد: در بازار  اجاره مسکن  کنترل و نظارت بر بازار و جلوگیری از فعالیت مشاوران املاک متخلف و غیر مجاز می تواند زمینه را برای کنترل بازار اجاره مسکن فراهم کند. این اقدام هر چند که گامی موثربرای نظارت بر بازار مسکن است اما این سوال مطرح است که از یک سو وضعیت آنانی که از ابتدای سال قرارداد بسته اند و یا تمدید کرده اند چه می شود و از سوی دیگر آیا صاحب خانه‌ها و املاک این سقف را رعایت می‌کنند و دندان طمع را می کشند.؟ ایا نظارتی بر عملکرد صاحبخانه‌ها و املاک خواهد بود؟
نکته قابل توجه آنکه مسئله تعیین سقف اجاره بها در حالی است که همزمان مسئله ساخت مسکن نیز با جدیت باید پیگیری شود. در همین راستا مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: از ۱۰ هزار واحد مسکن بافت فرسوده در کشور ۴هزار واحد تکمیل و به بهره‌برداری رسید است.
محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:  ۴هزار واحد نوسازی شده مسکن در بافت‌های فرسوده در نواحی شرقی کشور  به بهره برداری رسید. همچنین  واگذاری ۱۹۷۸۰ قطعه زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن به صورت انفرادی و گروهی در  نواحی شرقی کشور آغاز شد.مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه در دوران رئیس جمهور شهید قریب به ۱۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده و ناپایدار برچیده شد، گفت: در این مدت ۲۸۵ هزار پروانه جدید صادر شد که از این تعداد تا کنون ۱۰۲ هزار واحد به بهره برداری رسیده است و ۲۵ هزار واحد نیز به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.آیینی بیان کرد:سرعت نوسازی مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری با توجه به وجود امکانات زیربنایی و روبنایی در این محدوده‌ها، از سرعت بالایی برخوردار است و بازآفرینی شهری به بازگشایی معابر در این محدوده‌ها با کمترین هزینه به شهرداری‌ها کمک می‌کند.دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به اینکه برای اجرای نهضت ملی مسکن به احیای بافت‌های فرسوده باید توجه کرد، بیان کرد: وزیر راه و شهرسازی مکررا بر اهمیت نوسازی در بافت‌های فرسوده تاکید دارند و از نظر وی نوسازی بنا‌های ناپایدار در بافت‌های فرسوده به اندازه ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن مهم است، بلکه مهم‌تر، زود بازده‌تر، اثربخش‌تر و مفیدتر است.
از سوی دیگر معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: ۳۰ هکتار زمین در قالب طرح جوانی جمعیت برای ۴۸ هزار متقاضی تامین شده است ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از تامین و واگذاری ۷۶۴ قطعه زمین به مشمولان طرح جوانی جمعیت در نواحی غرب کشور خبر داد گفت: ایجاد شهرهای جدید در استان های غربی کشور از جمله  غرب یکی از این ظرفیت‌ها بود که در همین راستا شهر جدید اکباتان به مساحت یک هزار و ۲۳۰ هکتار و ظرفیت ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی تشکیل شد. وی بیان کرد: بیش از ۴۸ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن واجد شرایط شناخته شده‌اند و تاکنون برای حدود ۳۰ هزار واحد زمین تامین شده است.وی به  تامین زمین ۴۸ هزار واحد روستایی و ۳۰ هزار واحد مسکن حمایتی اشاره کرد و ادامه داد:  بیش از ۱۳ هزار گروه ساخت انجام شده و سه هزار و ۸۰۰ واحد مسکن خودمالک نیز در حال ساخت است. مالکی  بیان کرد: در کل کشور حدود ۷۰ هزار قطعه زمین به خانواده های مشمول طرح جوانی جمعیت اختصاص پیدا کرده است.
 
مهدی یوسفی


کد مطلب: 129795

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/129795/آیا-صاحب-خانه-ها-املاک-تمکین-می-کنند

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir