کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جاده چالوس دیگر خطرناک است

25 خرداد 1403 ساعت 19:11


هنوز سیل سال 1400 جاده چالوس از ذهن‌ها پاک نشده بود که یک سیل ویرانگر دیگر این جاده قدیمی و زیبا را ویران کرد.
عصر پنجشنبه و شب جمعه با بارش‌های رگباری و سیل آسایی که آغاز شده بود، رودخانه طغیان کرد و از کوه‌های اطراف نیز سیل آب جاری شد تا 4 خودرو را با خود ببرد و سه تن نیز ناپدید شوند.
در همان سیل سال 1400 برآورد شده بود که ایمن‌سازی کامل محور کرج - چالوس به بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این در حالی بود که سیل همان سال برآورد اولیه کارشناسان بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت است.
سیل در جاده چالوس در سال 1402 نیز اتفاق افتاد و خسارات زیادی ببار آورد. در این سال چندین تونل با گل و لای پر شد و ده‌ها خودرو نیز از بین رفت و حتی سیستم آبرسانی به تهران، کرج و دیگر شهرهایی که از سد امیرکبیر تغذیه می‌شوند مختل شد تا جایی که توزیع آب با تانکر در تهران و برخی شهرها انجام شد.
علاوه بر آن در سال چند بار شاهد سقوط سنگ‌های بزرگ و کوچک در جاده هستیم که بر روی خودروها می‌افتند و علاوه بر این که جان سرنشینان را می‌گیرد، خسارت زیادی هم به جاده و اموال مردم وارد می‌کند.
اما بار دیگر جاده چالوس شاهد یک سیل ویرانگر بود، در همین زمینه سخنگوی سازمان مدیریت بحران آخرین خسارات بارش‌های بهاری در استان‌های تهران، مازندران و اردبیل را تشریح کرد.
حسین ظفری، سخنگوی سازمان مدیریت بحران گفت: پیرو هشدارهای هواشناسی، بر اثر بارش رگباری عصر روز پنجشنبه در استان مازندران در محور مواصلاتی کندوان محدوده دربند و سرازیر شدن حجم زیادی از گل و لای ورودی، تعدادی خودرو دچار حادثه شدد.
وی افزود: به همین دلیل نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر و راهداری به منطقه اعزام شدند. طبق اخبار واصله با توجه به حجم رسوبات انباشت شده، محور کندوان مسدود است و عوامل راهداری در تلاش برای بازگشایی این محور می‌ باشند.
سخنگوی سازمان مدیریت بحران افزود: پیرو هشدارهای سازمان هواشناسی بارندگی در استان اردبیل همراه با تگرگ در شهرستان مشگین شهر از توابع استان اردبیل، موجب خسارت شدید به مزارع، باغات، جاده‌های بین مزارع و همچنین راه ارتباطی تعدادی از روستاهای بخش ارشق، مرادلو، مرکزی و مشکین شرقی شده است. ضمناً تعدادی خودرو نیز در حوالی روستای مشیران از توابع بخش مرادلو گرفتار سیل شده اند. .ظفری افزود: بر اثر باد و طوفان ساعات گذشته در سطح شهر تهران ۱۸ اصله درخت قطع و باعث وارد شدن آسیب به چند دستگاه خودرو نیز شده است.
با توجه به شرایط خطرناک جاده چالوس که هر آن بیم یک اتفاق و حادثه ناگوار می‌رود، علاوه بر ایمن‌سازی این چاده پر رفت و آمد، تکمیل هرچه زودتر آزاد راه تهران - شمال نیز باید انجام شود تا از تلفات سیل‌ بکاهد.
پروژه ساخت یک آزاد راه بیش از 30 سال است که ادامه دارد، اما هنوز پایان نیافته است.


کد مطلب: 129796

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/129796/جاده-چالوس-دیگر-خطرناک

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir