کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با میانجیگری عمان تبادل زندانیان میان ایران وسوئد انجام شد

بازگشت حمید نوری به وطن

26 خرداد 1403 ساعت 21:48


همزمان با انتشار خبر آزادی حمید نوری که سالهاست به ناحق در زندان‌های سوئد در شرایط نامطلوب به سر می‌برده، وزارت خارجه عمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که تلاش‌های این کشور منجر به توافق میان ایران و سوئد و مبادله زندانیان شده است.
وزارت خارجه عمان بیانیه ای درباره میانجیگری میان ایران و سوئد درباره مبادله زندانیان صادر کرد.بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عمان، این وزارت در بیانیه خود از میانجیگری عمان میان جمهوری اسلامی ایران و سوئد درباره مبادله زندانیان  خبر داد و افزود این تلاشها منجر به توافق دو طرف درباره آزادی زندانیان شده است.متن بیانیه وزارت خارجه سلطان نشین عمان به این شرح است: در راستای اجرای دستورات جناب سلطان هیثم بن طارق و پاسخ به درخواست دولتهای ایران و سوئد برای کمک به حل مسئله اتباع بازداشتی در دو کشور، تلاشهای عمان منجر به توافق دو کشور درباره مبادله شد.
این بیانیه افزود بر اساس این توافق، زندانیانی از دو طرف در تهران و استکهلم آزاد و به مسقط منتقل شدند تا مقدمات بازگشت آنها به کشورهایشان فراهم شود.این بیانیه آورده است سلطان نشین عمان از روح عالی و مثبت حاکم بر مذاکرات میان طرفین ایرانی و سوئدی در مسقط و تمایل آنها برای حل و فصل این پرونده انسانی تقدیر می‌کند. اولف کریسترسون در این پیام همچنین از آزادی دو محکوم سوئدی در ایران به نام‌های یوهان فلودروس و سعید عزیزی خبر داد و افزود که این دو نفر در راه بازگشت به سوئد هستند.
عطیه نوری فرزند حمید نوری در پیامی در شبکه مجازی ایکس با اشاره به آزادی پدرش نوشت: الحمدلله پدرم بعد از ۱۶۸۰ روز اسارت در حال برگشت به میهن است. امروز جای شهیدان عزیزمان امیرعبداللهیان و رئیسی خالی است تا نتیجه دیپلماسی قدرتمندشان را ببینند.کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه دیروز در پیامی در شبکه ایکس نوشت: خرسندم به اطلاع ملت عزیز ایران برسانم آقای حمید نوری که از سال ۹۸ در سوئد در بازداشت غیر قانونی به سر می برد، آزاد و تا ساعاتی دیگر به کشور بازخواهد گشت. این موفقیت مرهون تلاش همکارانم در قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، وزارت خارجه، به خصوص برادرم شهید دکتر امیر عبداللهیان، می باشد.
پیش از این فرزند حمیدی نوری، تبعه ایرانی زندانی در سوئد با کاظم غریب‌آبادی؛ معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. فرزند آقای نوری (مجید نوری) در ابتدای این دیدار ضمن تشریح وضعیت بد روحی و جسمانی پدرش در زندان سوئد و رفتارهای غیرانسانی با وی در طول نزدیک به 5 سال گذشته، گفت: پدرم تمام این مدت ـ به جز چند ماه اخیر - را در انفرادی به سر برد و طی 6 ماه گذشته نیز تنها یک بار توانستیم با پدر به مدت 4 دقیقه ارتباط بگیریم. برای یک تماس تلفنی ساده از من گواهی عدم سوء پیشینه می خواهند.وی افزود: در فروردین سال جاری بعد از کلی پیگیری، نهم فروردین به ما وقت ملاقات دادند و وقتی به زندان مراجعه کردیم، گفتند اسم شما در فهرست ملاقات نیست. وقتی اعتراض کردم موبایل من را گرفتند و هنوز هم پس ندادند، من را زندانی کردند و لباس زندان پوشانیدند.مجید نوری ادامه داد: در ماه رمضان طی یک روز مرا دادگاهی کردند و اصلاً عجله‌ای برای آزادی‌ من نداشتند، با وجود اینکه بی‌گناهی من برای آنها اثبات شده بود. خاطرم هست که شهید امیرعبداللهیان شخصاً با من تماس گرفتند و به من دلداری دادند؛ من با پیگیری ایشان و سایر دستگاه‌ها از جمله ستاد حقوق بشر آزاد شدم.دبیر ستاد حقوق بشر افزود: دولت و دستگاه قضایی سوئد از همان ابتدای بازداشت حمید نوری تا محاکمه و صدور رأی علیه وی، به دفعات حقوق اولیه و انسانی آقای نوری را نقض کرده‌اند، در حالی که خود را مدعی حقوق بشر معرفی می‌کنند. لازم به ذکر است در اسفند ماه دادگاه عالی سوئد درخواست فرجام خواهی حمید نوری که در بهمن ماه توسط خانواده‌اش تنظیم شده بود، را نپذیرفت.یک دادگاه منطقه‌ای در سوئد در ژوئیه 2022 نوری 62 ساله را با ادعای «نقش حقوق بشر» به حبس ابد محکوم کرد.دادگاه عالی در بیانیه‌ای نوشت که این دادگاه اکنون تصمیم گرفته تا فرجام خواهی را نپذیرد و این معنی این است که حکم دادگاه تجدید نظر اجرا می‌شود.
لازم به ذکر است آزادی حمید نوری دستاوری بزرگ برای دستگاه دیپلماسی کشور می باشد بویژه اینکه برخی کشورهای غربی و معاندین خارج نشسن فشارهای بسیاری به سوئد برای اجرا نشدن آزادی وی وارد کرده بودند.


کد مطلب: 129815

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/129815/بازگشت-حمید-نوری-وطن

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir