کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سران کشورها ضمن تبریک به رئیس جمهور منتخب بر همگرایی با ایران تاکید کردند

توسعه روابط جهانی با الگوی رئیس جمهور شهید

16 تير 1403 ساعت 20:41


سران اکثر کشورهای جهان در حالی به رئیس جمهور منتخب تبریک گفتند که این رویکرد جهانی به ایران میراث دیپلماسی فعال رئیس جمهور شهید است که الگو و چراغ راهی برای دیپلماسی دولت چهاردهم می‌تواند باشد.
دیپلماسی فعال رئیس جمهور شهید و امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه شهید کشورمان، زمینه ساز رویکرد جهانی به ایران شد که نتیجه آن را در حضور اکثر کشورها در مراسم بدرقه شهدای خدمت می توان مشاهده کرد که حقله تکمیلی آن را نیز پیام های تبریک سران کشورها به رئیس جمهور چهاردهم و تاکید بر توسعه روابط با ایران تشکیل می‌دهد. سران، روسای جمهور، مقامات و مسئولان کشورها در پیامی پیروزی مسعود پزشکیان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفتند.محمد بن زاید  حاکم امارات  با تبریک به دکتر مسعود پزشکیان در انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور ایران گفت: من برای او در نقش خود آرزوی موفقیت می کنم و مشتاق همکاری برای تقویت بیشتر روابط بین امارات و ایران برای نفع دو ملت هستم.امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان ضمن آرزوی موفقیت برای مسعود پزشکیان رئیس جمهوری منتخب ایران از وی برای سفر به کشورش دعوت به عمل آورد.هیثم بن طارق آل سعید، پادشاه عمان؛ انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت.
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با صدور پیامی پیروزی مسعود پزشکیان در چهاردهمین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران را به وی تبریک و تهنیت گفت.شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین در پیامی انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران را تبریک گفت.پادشاه و ولی‌عهد عربستان سعودی در پیام‌های جداگانه پیروزی «مسعود پزشکیان» در انتخابات ریاست جمهوری ایران را به وی تبریک گفتند.
در پیام «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» پادشاه عربستان به مسعود پزشکیان آمده است: به مناسبت پیروزی جنابعالی در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، صمیمانه تبریک و آرزوی موفقیت برای شما داریم.طبق گزارش خبرگزاری «واس»، پادشاه عربستان تاکید کرد: ما مشتاق ادامه توسعه روابط میان ۲ کشور و ملت برادرمان و ادامه هماهنگی‌ها و مشورت‌ها به منظور ارتقای امنیت و صلح منطقه‌ای و بین المللی هستیم.او افزود: برای جنابعالی آرزوی سلامتی و شادکامی و برای ملت برادر جمهوری اسلامی ایران پیشرفت و بهروزی روز افزون داریم.«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان نیز در پیامی خطاب به پزشکیان نوشت: بدینوسیله به مناسبت پیروزی جنابعالی در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران صمیمانه تبریک و آرزوی توفیق و موفقیت و پیشرفت و ترقی بیشتر برای کشور و ملت برادر را به جنابعالی اعلام می‌دارم.او گفت: ما بر تمایل خود به توسعه و تعمیق روابط میان ۲ کشور تاکید می‌کنیم.
«عبداللطیف جمال رشید» رئیس‌جمهور عراق طی پیامی موفقیت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را به ایران و انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور جدید را به وی تبریک گفت و ضمن ارزوی موفقیت در منصب جدید، از تمایل کشورش برای تقویت روابط دو جانبه با ایران در راستای منافع دو کشور و دو ملت همسایه خبر داد.
شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، ریاست‌جمهوری «مسعود پزشکیان را تبریک گفت.ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران را تبریک گفت.کاخ کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه انتخاب مسعود پزشکیان را به عنوان رئیس جمهور ایران تبریک گفت.پوتین ابراز امیدواری کرد که  همکاری‌ها با ایران در همه زمینه‌ها، ازجمله «به نفع بهبود امنیت منطقه» افزایش یابد.
رئیس جمهور سوریه در پیامی پیروزی مسعود پزشکیان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت.در پیام «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه خطاب به مسعود پزشکیان آمده است: من اعتماد ملت عزیز ایران را به شما و موفقیت در روند برگزاری انتخابات را به رهبری و ملت جمهوری اسلامی ایران تبریک می‌گویم و برای شما آرزوی موفقیت در هر کاری که امنیت و ثبات ایران را حفظ می کند، دارم.رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان با ارسال پیامی به مسعود پزشکیان پیروزی او را در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران تبریک گفت.«الهام علی‌اف»، رئیس‌جمهور آذربایجان در پیام خود آورده است: جناب آقای پزشکیان، انتخاب جنابعالی را به‌عنوان رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران صمیمانه تبریک می‌گویم.در ادامه این پیام آمده است: ما اهمیت زیادی برای روابط جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران که بر پایه‌های محکمی مانند ریشه‌های مشترک مذهبی و فرهنگی، دوستی و برادری بنا شده است، قائل هستیم. ما خرسندیم که همکاری ۲ جانبه سودمند ما در دهه‌های گذشته به‌طور پویا در تمامی زمینه‌ها، به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی، حمل و نقل، انرژی و بشردوستانه توسعه یافته، به سطح فعلی ارتقا یافته و محتوای جدیدی به دست آورده است.ایوان گیل، وزیر امورخارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای که در حساب کاربری رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده است، برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهعوری ایران را تبریک گفت.رئیس مجلس ملی پاکستان در پیامی با تبریک پیروزی «مسعود پزشکیان» در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: انتخاب پزشکیان مظهر اعتماد قوی ملت ایران به وی است.سردار ایاز صادق با صدور بیانیه‌ای پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت و برای وی آرزوی موفقیت و سربلندی کرد.
صفحه اینستاگرام سفارت ازبکستان در ایران روز شنبه اعلام کرد که شوکت میرضیایف در پیامی انتخاب پزشکیان را به عنوان رئیس جمهوری منتخب ایران تبریک گفته است.رئیس جمهوری ازبکستان ابراز اطمینان کرده است که در دوره ریاست جمهوری پزشکیان همکاری چند چانبه و بلند مدت بین تهران و تاشکند در همه زمینه‌های دارای اولویت به سطح بالاتری خواهد رسید.
نخست‌وزیر ارمنستان در پیامی به مناسبت پیروزی «مسعود پزشکیان» در انتخابات ریاست جمهوری ایران، خواهان دستاوردهای روزافزون و موفقیت‌های جدید برای وی شد. تارنمای خبرگزاری آرمن پرس به نقل از پیام منتشر شده از سوی نیکول پاشینیان نوشت: روابط برادرانه با جمهوری اسلامی ایران برای دولت و مردم جمهوری ارمنستان که از زمان اعلام استقلال پیوسته در حال توسعه بوده، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تعمیق مداوم روابط گرم بین ارمنستان و ایران در زمینه همکاری‌های دوجانبه و ثبات و رفاه منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رئیس‌جمهوری صربستان در پیام تبریکی خطاب به رئیس جمهوری منتخب ایران نوشت: ریاست جمهوری مسعود پزشکیان برای ایران سعادت و رفاه به ارمغان می‌آورد. «الکساندر ووچیچ» در شبکه اجتماعی ایکس ضمن تبریک صمیمیانه به پزشکیان، نوشت: پیروزی شما نشان دهنده اعتماد شهروندان به چشم انداز شما برای آینده، تعهدتان به صلح و تمایل‌تان به پیشرفت کشور شما است. من مطمئنم که هدایت شما برای مردم شما سعادت و رفاه به ارمغان خواهد آورد.


کد مطلب: 130006

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/130006/توسعه-روابط-جهانی-الگوی-رئیس-جمهور-شهید

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir