کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وقتی دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در توهم قهرمان مقابله با تهران هستند

تبلیغات انتخاباتی آمریکا با چاشنی ایران هراسی هسته‌ای

30 تير 1403 ساعت 21:19


در شرایطی که دموکرات‌ها و جمهوریخواهان یکدیگر را به ناتوانی در برابر ایران متهم و سعی دارند تا خود را ابرقهرمان مقابله با ایران هسته‌ای معرفی نمایند، نماینده روسیه در وین در واکنش به ادعاهای مقامات آمریکایی علیه ایران در خصوص ساخت سلاح هسته‌ای تاکید کرد که این اظهارات در سال‌های آینده نیز مانند همیشه برای اهداف تبلیغاتی استفاده خواهد شد.
این روزها در تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا ادعاهای ضد ایرانی با محوریت مقابله با ایران هسته‌ای به یکی از محورهای کارزهای دموکرات و جمهوریخواه مبدل شده که نشانگر یکسان بودن دیدگان آنها علیه حقوق هسته‌ای ملت ایران می باشد. در واکنش به چنین رویکردهایی میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به ادعای مقامات آمریکایی درباره کاهش گریز هسته‌ای ایران به یک یا دو هفته تاکید کرد که این ادعاها برای اهداف تبلیغاتی استفاده خواهد شد.
وی در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: این ادعا «ایران یک یا دو هفته با… فاصله دارد» در 20 سال گذشته بارها مورد استفاده قرار گرفت و در سال‌های آینده نیز مانند همیشه برای اهداف تبلیغاتی استفاده خواهد شد.پیشتر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست امنیتی "آسپن" در کلرادو مدعی شده بود که در حال حاضر زمان گریز هسته‌ای ایران به یک یا 2 هفته کاهش پیدا کرده است.وی در این نشست مدعی شد که ایران ظرفیتی دارد که شاید یک یا دو هفته برای تولید مواد لازم برای تولید سلاح هسته‌ای زمان نیاز داشته باشد.وی همچنین تاکید کرد که آمریکا به جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای متعهد است.این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران بارها به صراحت اعلام کرده‌اند که در دکترین دفاعی و هسته‌ای ایران سلاح اتمی هیچ جایگاهی ندارد.پیشتر علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه ایران در مصاحبه با سی‌ان‌ان در پاسخ به سوال مجری در خصوص ممنوعیت ساخت سلاح هسته‌ای گفت: این فتوای رهبری ایران است؛ رهبری ایران هم عالی‌ترین مرجع دینی در ایران است و هم عالی‌ترین مرجع حکومت ایران است. لذا دستور و فتوایی که ایشان صادر می‌کنند برای تمامی اجزای حکومت لازم الاجراست، و هیچ‌کس نمی‌تواند از آن تخطی کند و نخواهد کرد.
در این میان مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اذعان به عدم تلاش ایران برای ساخت بمب هسته ای، مدعی شد که تهران مواضع جدیدی در این زمینه اتخاذ کرده است.خبرگزاری آسوشیتدپرس  به نقل از سخنان «جیک سالیوان» نوشت: من تصمیمی از سوی ایران برای حرکت (به سمت ساخت سلاح هسته‌ای) ندیده‌ام. اگر آنها شروع به حرکت در این مسیر کنند، یک مشکل جدی با آمریکا پیدا خواهند کرد.سالیوان در مجمع امنیتی آسپن به خبرنگاران مدعی شد: آمریکا از زمان حملات متقابل ایران و اسرائیل، متوجه افزایش اظهارنظر‌های علنی مقام‌های ایرانی در مورد احتمال (ساخت سلاح هسته‌ای)  شده است. این (سخنان) جدید بود و توجه ما را به خود جلب کرد.جمهوری اسلامی ایران پس از خروج یکجانبه ایالات متحده در سال ۱۳۹۷ سازوکار حل اختلاف را در چارچوب کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران خارجه اعضای باقیمانده در این توافق فعال کرد. در نتیجه این نشست، طرف‌های عضو برجام با صدور بیانیه‌ای، ۱۱ تعهد را برای جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از اقدام یکجانبه آمریکا مطرح کردند؛ اما اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشار‌های ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.
ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمام تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشور‌های اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند، اما با توجه به اینکه کشور‌های اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، ایران نیز در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت. در همین حال در اردوگاه جمهوریخواهان نیز مشاور سابق امنیت ملی آمریکا با پیش‌بینی خروج واشنگتن از ناتو در صورت پیروزی ترامپ، گفت او «نمی‌داند و شاید هم تا پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش نداند که چه رویکردی در قبال ایران دارد».
جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا درباره امکان کناره‌گیری «دونالد ترامپ» نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از ناتو در صورت بازگشت به کاخ سفید گفت: من فکر نمی‌کنم موضع او تغییر کرده باشد. فکر نمی‌کنم کسی در تیم او بداند که چه قصدی در مورد ناتو دارد. ترامپ در سال ۲۰۱۸ گفت که از ناتو خارج خواهد شد و او می‌تواند دوباره این کار را انجام دهد.
بولتون که در دولت ترامپ کار می‌کرد و در سال ۲۰۱۹ پس از تنش با رئیس جمهور سابق برکنار شد، خاطرنشان کرد «ترامپ ماهیت پیمان دفاع جمعی را درک نمی‌کند و معتقد است که ایالات متحده خدمات دفاعی را بر اساس قراردادی به گروهی از کشورهای ناسپاس اروپایی ارائه می‌کند که هزینه آن را نمی‌پردازند». او که با رسانه قطری «الشرق» گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت: ترامپ انتقادات دیگری هم دارد. به عنوان مثال از توافقنامه تجارت آزاد با کشورهای اروپایی و خرید گاز از سوی اتحادیه اروپا از روسیه خوشش نمی‌آید و همه اینها دلایلی برای خروج احتمالی از ناتو بوده است.ترامپ قبلا اعلام کرده بود که از اعضای ناتو که هدف هزینه‌های نظامی این پیمان را که ۲ درصد تولید ناخالص داخلی هر عضو است، محقق نکرده‌اند، در صورتی که مورد حمله نظامی قرار گیرند، دفاع نخواهد کرد. وی همچنین با میزان کمک‌های ارائه شده
به اوکراین مخالفت کرد.
بولتون درباره آینده روابط آمریکا با ایران در دوره ریاست جمهوری‌ احتمالی ترامپ گفت: ترامپ خودش نمی‌داند و شاید هم تا پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش نداند که چه رویکردی در قبال ایران دارد. چند هفته قبل از خروجش از برجام به «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان اطلاع داد که کاملا آماده مذاکره برای یک توافق بزرگتر با تهران است، نه تنها در مورد تسلیحات هسته‌ای، بلکه در مورد موشک‌های بالستیک و حمایت (ادعایی) ایران از گروه‌های مسلح در منطقه.او مدعی شد: فکر می‌کنم ایرانی‌ها احتمالا تصمیم می‌گیرند با ترامپ که قصد داشت با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی به مذاکره بنشیند، مذاکره کنند.او توضیح داد: ترامپ معتقد است که روابط بین‌الملل کاملا به روابط شخصی بین رهبران بستگی دارد. وی معتقد است که اگر روابط شخصی خوبی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه داشته باشد، به این معنی است که روابط روسیه و آمریکا خوب است.


کد مطلب: 130120

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/130120/تبلیغات-انتخاباتی-آمریکا-چاشنی-ایران-هراسی-هسته-ای

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir