کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا «حسینیه معلی» پرمخاطب‌ ‌می‌شود؟

7 مرداد 1403 ساعت 18:28


تهیه‌کننده برنامه «حسینیه معلی» درباره دلیل پرمخاطب‌ترین این برنامه گفت:گروه تولید برای روی آنتن بردن «حسینیه معلی» تلاشی چندین ماهه انجام می‌دهند و شبانه روز کار می‌کنند تا این حسینیه ساخته و تقدیم مردم بشود. همه عوامل «حسینیه معلی» با خلوص نیت حضور می‌یابند به طوری هیچکدام راضی نیستند اسمی از آنها آورده شود و برنامه ما از این جهت حتی تیتراژ هم ندارد.
به گزارش فارس، «حسینیه معلی» برنامه‌ای است که فصل ششم آن مصادف با نخستین شب از شب‌های عزاداری ماه محرم با حضور مداحان، پیشکسوتان و پیرغلامان هیئت مذهبی کشور و با هدف ترویج فرهنگ روضه‌خوانی، نوحه‌خوانی و هیئت‌داری روی آنتن شبکه سه سیما رفت.«حسینیه معلی» با پخش ۱۳ قسمت از شبکه سه در ایام محرم امسال توانست به مخاطب ۴۳/۵ درصدی دست پیدا کند و پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون در دو سال اخیر باشد.حسینیه معلی، سال گذشته با ۳۶/۶ درصد مخاطب پربیننده ترین برنامه تلویزیون و همچنین پربیننده ترین برنامه معارفی تاریخ تلویزیون شده بود که فصل اخیر این برنامه توانست رکوردهای کسب شده قبلی را ارتقا دهد.به همین مناسبت در گفت‌وگو با سعید ستودگان تهیه‌کننده «حسینیه معلی» جزئیات تولید این برنامه را جویا شدیم.
«حسینیه معلی» بدنبال احیا و بازنمایی آئین‌های عزاداریسعید ستودگان تهیه‌کننده «حسینیه معلی» درباره هدف از ساخت این برنامه به خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس گفت: هدف از ساخت «حسینیه معلی» احیا و بازنمایی آئین‌های عزاداری بود.در ایران بسیاری از آئین‌های عزاداری با قدمت چندصدساله در عزای اهل بیت داریم که به هیچ عنوان دیده نمی‌شده است.به این دلیل که در شهرها و روستاهای کوچ و دورافتاده بوده که با توجه به محتوا و جلوه بصری آئین‌ها متفاوت بودند و «حسینیه معلی» تلاش دارد تا تمام این آئین‌ها را به مردم نشان داده است.وی افزود: «حسینیه معلی» بعد از پخش بسیار با استقبال مواجه شده که این استقبال خیلی هم معطوف به شهرهای بزرگ نبود همه شهر و کشورهای مختلف را شامل می‌شود. بخصوص اینکه امسال هم به چهار زبان انگلیسی،عربی،ترکی و اردو زیرنویس میشد و همزمان در کشورهای نیز روانه آنتن شد که در میزان استقبال مخاطبان بیشتر موثر بود .
تهیه‌کننده برنامه «حسینیه معلی» همچنین در خصوص روند انتخابات مداحان این برنامه اظهار داشت: ما در هر فصل در میز ذاکرین تغییراتی داریم و آن هم به این دلیل است که به لطف سیدالشهدا جامعه مداحین و ذاکرین بسیار گسترده است و ما قصد داشتیم تا جایی که ممکن است از حضور تمامی اساتید،پیشکسوتان و بزرگان این جامعه استفاده کنیم و به فراخور اعیاد شعبانیه یا ماه محرم از اساتید مختلفی دعوت می‌کنیم.
ستودگان همچنین با اشاره به نو بودن ایده و الگوی برنامه «حسینیه معلی» اظهار داشت: چنین برنامه‌ای تاکنون سابقه نداشته که یک حسینیه خود برنامه باشد. یعنی چه به لحاظ دکور و چه حال و هوای ضبط کاملا برنامه یک حسینیه است و حتی اتفاقاتی که در حین ضبط می‌افتد نیز شبیه یک حسینیه واقعی است. هم کسانی که در ضبط برنامه حضور دارند و چه کسانی که از قاب تلویزیون برنامه را می‌بینند اذعان دارند که «حسینیه معلی» حسینیه‌ای به وسعت ایران است.این تهیه‌کننده تلویزیون همچنین در خصوص چالش‌های تولید «حسینیه معلی»با این حجم عظیم تولید به فارس گفت: برنامه برای تولید چالش بسیار زیادی دارد. اما با لطف خود سیدالشهدا این چالش‌ها برطرف می‌شود. گروه تولید برای روی آنتن بردن «حسینیه معلی» تلاشی چندین ماهه انجام می‌دهند و شبانه روز کار می‌کنند تا این حسینیه ساخته و تقدیم مردم بشود. مثلا یکی از سختی‌های شیرین «حسینیه معلی» این است که بلافاصله بعد از پخش شعبان، اتاق فکر و گروه تولید نشستند و برنامه‌ریزی کردن برای نحوه تولید برنامه در ماه محرم و اینکه چه خلاقیت‌های به برنامه محرم امسال اضافه شود و بلافاصله شروع کردند به سوژه‌یابی و سفر به شهرها،روستاها و حتی کشورهای مختلف تا بتوانیم آئین‌های مختلف را از گوشه و کنار ایران جمع کنیم و به «حسینیه معلی» بیاوریم.
چرا «حسینیه معلی» تیتراژ ندارد؟ تهیه‌کننده «حسینیه معلی» همچنین در خصوص تفاوت بزرگ این برنامه با سایر برنامه‌های مناسبتی تلویزیون اظهار داشت: ضبط «حسینیه معلی» واقعا یک تفاوت بسیار بزرگ با دیگر برنامه‌ها دارد، درست است که 20 روز قبل از محرم ضبط برنامه تمام شد اما همه عوامل پشت دوربین هم سیاه‌پوش هستند و تمام عوامل حال و هوای محرمی دارند و به معنای واقعی کلمه عزادار سیدالهشدا هستند که اگر اینگونه نباشد اصلا «حسینیه معلی» اینقدر مورد استقبال قرار نمی‌گرفت. چیزی که مردم در قاب تلویزیون می‌ببینند تاثیر بسیار زیادی از پشت صحنه کار گرفته‌اند. وی تاکید کرد:همه عوامل «حسینیه معلی» با خلوص نیت حضور می‌یابند به طوری هیچکدام راضی نیستند اسمی از آنها آورده شود و برنامه ما از این جهت حتی تیتراژ هم ندارد و صرفا انتهای برنامه این عنوان نوشته می‌شود که خادمان خود در «حسینیه معلی» از دعای خود فراموش نکنید و در همین حد سهم بچه‌های «حسینیه معلی» از تیتراژ برنامه است.به همین دلیل «حسینیه معلی» چه در ضبط و چه در پخش به مثابه یک حسینیه است.ستودگان در خاتمه اظهار داشت:ما امسال 70 اجرا در 13 شب داشتیم که 50 اجرا متعلق به آئین‌های سنتی عزاداری داخلی و خارجی بود که پس از یک پژوهش مفصل گروه تولید شهر به شهر و روستا به روستا سفر کرد و منتخب آئین‌های مختلف را محرم امسال در «حسینیه معلی» شاهد بودیم.
براساس این گزارش، برنامه «حسینیه معلی» در شش فصل اخیر خود همواره به مناسبت اعیاد شعبانیه در ماه شعبان و به مناسبت ماه محرم در 13 روز نخست این ماه روی آنتن رفته است و به احتمال فراوان فصل هفتم این برنامه بهمن ماه و همزمان با اعیاد شعبانیه از شبکه سوم سیما پخش خواهد شد.
برنامه گفت:گروه تولید برای روی آنتن بردن «حسینیه معلی» تلاشی چندین ماهه انجام می‌دهند و شبانه روز کار می‌کنند تا این حسینیه ساخته و تقدیم مردم بشود. همه عوامل «حسینیه معلی» با خلوص نیت حضور می‌یابند به طوری هیچکدام راضی نیستند اسمی از آنها آورده شود و برنامه ما از این جهت حتی تیتراژ هم ندارد.
«حسینیه معلی» برنامه‌ای است که فصل ششم آن مصادف با نخستین شب از شب‌های عزاداری ماه محرم با حضور مداحان، پیشکسوتان و پیرغلامان هیئت مذهبی کشور و با هدف ترویج فرهنگ روضه‌خوانی، نوحه‌خوانی و هیئت‌داری روی آنتن شبکه سه سیما رفت.«حسینیه معلی» با پخش ۱۳ قسمت از شبکه سه در ایام محرم امسال توانست به مخاطب ۴۳/۵ درصدی دست پیدا کند و پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون در دو سال اخیر باشد.حسینیه معلی، سال گذشته با ۳۶/۶ درصد مخاطب پربیننده ترین برنامه تلویزیون و همچنین پربیننده ترین برنامه معارفی تاریخ تلویزیون شده بود که فصل اخیر این برنامه توانست رکوردهای کسب شده قبلی را ارتقا دهد.
به همین مناسبت در گفت‌وگو با سعید ستودگان تهیه‌کننده «حسینیه معلی» جزئیات تولید این برنامه را جویا شدیم.
«حسینیه معلی» بدنبال احیا و بازنمایی آئین‌های عزاداریسعید ستودگان تهیه‌کننده «حسینیه معلی» درباره هدف از ساخت این برنامه گفت: هدف از ساخت «حسینیه معلی» احیا و بازنمایی آئین‌های عزاداری بود.در ایران بسیاری از آئین‌های عزاداری با قدمت چندصدساله در عزای اهل بیت داریم که به هیچ عنوان دیده نمی‌شده است.به این دلیل که در شهرها و روستاهای کوچ و دورافتاده بوده که با توجه به محتوا و جلوه بصری آئین‌ها متفاوت بودند و «حسینیه معلی» تلاش دارد تا تمام این آئین‌ها را به مردم نشان داده است.وی افزود: «حسینیه معلی» بعد از پخش بسیار با استقبال مواجه شده که این استقبال خیلی هم معطوف به شهرهای بزرگ نبود همه شهر و کشورهای مختلف را شامل می‌شود. بخصوص اینکه امسال هم به چهار زبان انگلیسی،عربی،ترکی و اردو زیرنویس میشد و همزمان در کشورهای نیز روانه آنتن شد که در میزان استقبال مخاطبان بیشتر موثر بود .
تهیه‌کننده برنامه «حسینیه معلی» همچنین در خصوص روند انتخابات مداحان این برنامه اظهار داشت: ما در هر فصل در میز ذاکرین تغییراتی داریم و آن هم به این دلیل است که به لطف سیدالشهدا جامعه مداحین و ذاکرین بسیار گسترده است و ما قصد داشتیم تا جایی که ممکن است از حضور تمامی اساتید،پیشکسوتان و بزرگان این جامعه استفاده کنیم و به فراخور اعیاد شعبانیه یا ماه محرم از اساتید مختلفی دعوت می‌کنیم.
ستودگان همچنین با اشاره به نو بودن ایده و الگوی برنامه «حسینیه معلی» اظهار داشت: چنین برنامه‌ای تاکنون سابقه نداشته که یک حسینیه خود برنامه باشد. یعنی چه به لحاظ دکور و چه حال و هوای ضبط کاملا برنامه یک حسینیه است و حتی اتفاقاتی که در حین ضبط می‌افتد نیز شبیه یک حسینیه واقعی است. هم کسانی که در ضبط برنامه حضور دارند و چه کسانی که از قاب تلویزیون برنامه را می‌بینند اذعان دارند که «حسینیه معلی» حسینیه‌ای به وسعت ایران است.این تهیه‌کننده تلویزیون همچنین در خصوص چالش‌های تولید «حسینیه معلی»با این حجم عظیم تولید به فارس گفت: برنامه برای تولید چالش بسیار زیادی دارد. اما با لطف خود سیدالشهدا این چالش‌ها برطرف می‌شود. گروه تولید برای روی آنتن بردن «حسینیه معلی» تلاشی چندین ماهه انجام می‌دهند و شبانه روز کار می‌کنند تا این حسینیه ساخته و تقدیم مردم بشود. مثلا یکی از سختی‌های شیرین «حسینیه معلی» این است که بلافاصله بعد از پخش شعبان، اتاق فکر و گروه تولید نشستند و برنامه‌ریزی کردن برای نحوه تولید برنامه در ماه محرم و اینکه چه خلاقیت‌های به برنامه محرم امسال اضافه شود و بلافاصله شروع کردند به سوژه‌یابی و سفر به شهرها،روستاها و حتی کشورهای مختلف تا بتوانیم آئین‌های مختلف را از گوشه و کنار ایران جمع کنیم و به «حسینیه معلی»  بیاوریم.
تهیه‌کننده «حسینیه معلی» همچنین در خصوص تفاوت بزرگ این برنامه با سایر برنامه‌های مناسبتی تلویزیون اظهار داشت: ضبط «حسینیه معلی» واقعا یک تفاوت بسیار بزرگ با دیگر برنامه‌ها دارد، درست است که 20 روز قبل از محرم ضبط برنامه تمام شد اما همه عوامل پشت دوربین هم سیاه‌پوش هستند و تمام عوامل حال و هوای محرمی دارند و به معنای واقعی کلمه عزادار سیدالهشدا هستند که اگر اینگونه نباشد اصلا «حسینیه معلی» اینقدر مورد استقبال قرار نمی‌گرفت. چیزی که مردم در قاب تلویزیون می‌ببینند تاثیر بسیار زیادی از پشت صحنه کار گرفته‌اند. وی تاکید کرد:همه عوامل «حسینیه معلی» با خلوص نیت حضور می‌یابند به طوری هیچکدام راضی نیستند اسمی از آنها آورده شود و برنامه ما از این جهت حتی تیتراژ هم ندارد و صرفا انتهای برنامه این عنوان نوشته می‌شود که خادمان خود در «حسینیه معلی» از دعای خود فراموش نکنید و در همین حد سهم بچه‌های «حسینیه معلی» از تیتراژ برنامه است.به همین دلیل «حسینیه معلی» چه در ضبط و چه در پخش به مثابه یک حسینیه است.ستودگان در خاتمه اظهار داشت:ما امسال 70 اجرا در 13 شب داشتیم که 50 اجرا متعلق به آئین‌های سنتی عزاداری داخلی و خارجی بود که پس از یک پژوهش مفصل گروه تولید شهر به شهر و روستا به روستا سفر کرد و منتخب آئین‌های مختلف را محرم امسال در «حسینیه معلی»  شاهد بودیم.
براساس این گزارش، برنامه «حسینیه معلی» در شش فصل اخیر خود همواره به مناسبت اعیاد شعبانیه در ماه شعبان و به مناسبت ماه محرم در 13 روز نخست این ماه روی آنتن رفته است و به احتمال فراوان فصل هفتم این برنامه بهمن ماه و همزمان با اعیاد شعبانیه از شبکه سوم سیما پخش خواهد شد.


کد مطلب: 130207

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/130207/چرا-حسینیه-معلی-پرمخاطب-می-شود

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir