کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گمانه‌زنی‌ها برای تعیین وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

معرفی 8 نامزد برای هر وزارتخانه و دستگاه

8 مرداد 1403 ساعت 20:24


بحث و گمانه‌زنی بر سر معرفی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی داغ و برخی اسامی در رسانه‌ها به‌ویژه فضای مجازی منتشر و البته از سوی ظریف، رئیس شورای راهبردی دولت تکذیب می‌شود.
تعیین کابینه و آغاز کار دولت با وزرای خود نشان می‌دهد که دولت چهاردهم چه در چنته خود دارد، قاعدتاً باید اولویت دولت جدید مسائل اقتصادی و معیشتی مردم باشد و این مسئله ایجاب می‌کند تا وزرای قوی، کارآمد و با برنامه در زمینه مسائل اقتصادی وجود داشته باشد.
بر اساس گفته‌های ظریف قرار است پس از مراسم تحلیف وزرای پیشنهادی نهایی می‌شوند و به مجلس معرفی خواهند شد، در این میان دولت حق و مسئولیت دارد و مجلس نیز چنین است، هر اندازه وزرای پیشنهادی از مقبولیت و محبوبیت برخوردار باشند و از مؤلفه‌های مثبت برخوردار باشند مجلس نیز سختگیری کمتری خواهد کرد.
وزرا باید با رئیس جمهور همراه باشند نه با احزاب و گروه‌هایی که از رئیس جمهور در جریان انتخابات حمایت کرده‌اند. سهم‌خواهی و باج‌خواهی از هر سمت‌وسو که باشد دولت را ناکارآمد خواهد کرد و به این مسئله مسعود پزشکیان واقف است و امید می‌رود خروجی شورای راهبردی دولت مثبت باشد.

برای هر دستگاه ۸ نامزد تعیین شده است
رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم درباره تعیین وزرای پیشنهادی و دیگر دستگاه ها گفته؛برای هر دستگاه حداقل ۸ نامزد تعیین و به رئیس‌جمهور محترم تقدیم شده است.
«محمدجواد ظریف» رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: سلام دوستان، جز گزارش‌هایی که اینجا پیرامون شورای راهبری می‌دهم و نیز مصاحبه‌های تصویری، هیچ مصاحبه‌ای نکرده‌ام و خبر ارائه سه گزینه برای هر وزارت کاملاً نادرست است. برای هر دستگاه لااقل ۸ نامزد تعیین شده و به رئیس‌جمهور محترم تقدیم شده است. وی افزود: قرار است این گزینه‌ها را با معاون اول محترم بررسی کنیم و احتمال دارد در این مرحله تعداد کاهش یابد، پس از مراسم تحلیف، بررسی نهایی گزینه‌ها را در حضور رئیس‌جمهور محترم خواهیم داشت. به فضاسازی‌ها توجه نکنید.
در همین زمینه برخی نمایندگان  شخصیت‌های سیاسی اظهار نظر کرده‌اند. نماینده مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره ضرورت ادامه نهضت ملی مسکن در دولت چهاردهم پرداخت و گفت: ساخت یک میلیون مسکن در سال بر اساس قانون جهش تولید مسکن قطعاً در دولت چهاردهم هم ادامه پیدا خواهد کرد.
حسن نتاج نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تسنیم، درباره مهمترین اولویت دولت چهاردهم در حوزه مسکن و ضرورت ادامه نهضت ملی مسکن گفت: مسکن چالش جدی جامعه امروز ما است و اگر می‌خواهیم جوانان به ازدواج ترقیب شوند بایستی مشکل مسکن را حل کنیم چرا که امروزه تأمین هزینه‌های مسکن بخش عمده‌ای از درآمد هر خانوار را در برمی‌گیرد و استمرار این شرایط قطعاً باعث تردید و واهمه جوانان به ازدواج می‌شود. وی گفت: برای حل این مشکل نهضت ملی مسکن و قانون جهش تولید مسکن مصوب مجلس را داریم که ساخت یک میلیون مسکن در سال و اعطای زمین رایگان و 20 درصد از اعتبارات بانک‌ها برای اعطای تسهیلات به مردم را به قانون تبدیل کرده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: ما حدود 12 میلیون جوان داریم که ازدواج نکرده‌اند، این گروه اگر بخواهند تشکیل خانواده دهند به 6 میلیون خانواده تبدیل می‌شوند که این به معنی نیاز به 6 میلیون مسکن جدید است. نتاج توضیح داد: قطعاً وزیری هم به که مجلس معرفی شود در صورتی از مجلس رای اعتماد خواهد گرفت که عمل به نهضت ملی مسکن جز برنامه‌های اصلی آن باشد. چرا که هم اکنون این طرح بیش از 2 و 5 میلیون ثبت نام‌کننده دارد و اگر در اجرای آن وقفه ایجاد شود با سرنوشت و سرمایه اندک مردم بازی شده است.
وی بیان کرد: ادامه پیدا کردند نهضت ملی مسکن برای کسانی که صاحب خانه نیستند خیلی مهم است و وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم بایستی برای عمل به این مسأله قول مساعد بدهد. وی ادامه داد: حقوق کارمندان و کارگران باید ارتقا پیدا کند تا آن‌ها بتوانند اقدام به اخذ وام و تسهیلات برای خرید خانه کنند در غیر این صورت شرایط سختی پیش روی آن‌ها قرار دارد. همچنین دبیرکل حزب دفاع از ایثارگران و قانون اساسی گفت: آقای پزشکان باید مدیران کارآمدی را انتخاب کند که با انقلاب زاویه ندارند و نسبت به معیشت و سفره مردم حساسیت ویژه دارند.
علیرضا متانی دبیرکل حزب دفاع از ایثارگران و قانون اساسی در گفت‌وگو با مهر، در رابطه با مراسم تنفیذ مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان، بیان کرد: رهبری پیشتر هم اعلام کرده بودند که افرادی را برای کابینه انتخاب کنید که کوچک‌ترین زاویه‌ای با انقلاب و نظام اسلامی نداشته باشند، همچنان که کار آزموده و توانمند باشند.
وی تصریح کرد: کسی که با انقلاب زاویه داشته باشد نه تنها نمی‌تواند اثر مثبتی برای دولت داشته باشد، بلکه مانعی هم برای فعالیت‌های دولت خواهد بود. این موضوع از نظر علمی هم یک اصل ثابت شده است، زیرا کسی که در یک موضوعی دچار تردید باشد و یا با آن زاویه داشته باشد نمی‌تواند در آن مسیر کار مثبتی انجام دهد.
دبیرکل حزب دفاع از ایثارگران همچنین بیان کرد: مأموریت آقای پزشکانی این است که باید افراد و مدیران کارآمدی را انتخاب کند که هم صاحب تجربه هستند و با انقلاب هم زاویه ندارند و نسبت به معیشت و سفره مردم هم حساسیت ویژه دارند. مردم دیگر نسبت به وعده دادن مسئولین خسته شده‌اند. مدیران شکم سیر نمی‌توانند برای مردم گرسنه تصمیم بگیرند. آقای پزشکان باید به این مهم توجه کند که مدیرانش را از بطن مردم انتخاب کند.
متانی افزود: باید مدیرانی در دولت آقای پزشکیان به کار گماشته شوند که اختیار کار هم داشته باشند. رئیس جمهور باید به نظر مردم و نخبگان، احزاب و تشکل‌ها توجه کند. اگر احزاب و نخبگان اجتماعی نبودند، این‌طور هم مردم به نامزدها در انتخابات اعتماد نمی‌کردند. رئیس جمهور باید قدردان احزاب باشد چرا که آن‌ها می‌توانند کمک‌کار و حامی او باشند.
متانی حضور افرادی خاص در دولت را مناسب ندانست و گفت: چرا در همه دولت‌ها به دنبال اسامی افراد خاص هستند، آقای پزشکیان رزمنده است و خودش بچه جنگ است خودش می‌داند که اسم‌های خاص جنگ را پیش نبردند. البته برنامه‌های آقای ظریف راجع به اینکه کسانی که تجربه کار وزارت ندارند اما توانایی انجام کار دارند پیشنهاد خوبی بوده تا از چرخه معیوب اسم‌های تکراری خارج شویم.


کد مطلب: 130226

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/130226/معرفی-8-نامزد-وزارتخانه-دستگاه

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir