کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

همه تمهیدات پلیس برای برگزاری اربعین بی‌حادثه

9 مرداد 1403 ساعت 21:08


از هشدار به زائرین تا توصیه به سفر با خودروی شخصی به مرزها و اجرای طرح ترافیکی اربعین از 16 مرداد ماه، بخشی از اقداماتی است که برای جلوگیری از هر گونه اتفاق و سانحه برنامه ریزی شده است.
در همین زمینه رئیس پلیس راهور فراجا از آماده‌ باش ۱۲ هزار مامور پلیس برای ماموریت اربعین در داخل کشور خبر داد و گفت: از آنجایی که ناوگان حمل و نقل عمومی ما توانایی این حجم از تردد را ندارد به زائران توصیه می‌کنم از خودروی شخصی استفاده کنند.
سردار سید تیمور حسینی در هشتمین جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی که با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف در شهرک آزمایش برگزار شد، گفت: سال گذشته ماموریت خوبی را پشت سر گذاشتیم و در کمال نظم و امنیت مراسم اربعین برگزار شد به طوریکه حضرت آقا نیز از اقدامات همه دستگاه‌ها قدردانی کردند. ان‌شاءالله امسال هم با یک برنامه ریزی دقیق و پیش بینی‌های لازم بتوانیم عملیات اربعین را مدیریت کنیم و مشکل خاصی ایجاد نشود.
رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: عمده هدف ما ایمنی ترد زائران است و ما امیدواریم همه زائرانی که از مرزهای شش گانه عبور می‌کنند در مسیر رفت و برگشت هیچ مشکلی نداشته باشند و برنامه ریزی دقیقی باید انجام شود تا به هدفمان برسیم.
حسینی گفت: در همین راستا ۸۰ هزار نفر در قالب دستگاه‌های مختلف و ۱۲هزار نیروی پلیس در ماموریت اربعین آماده باش هستند و به شکل شبانه روزی در طول تمام محورها مستقر هستد. بر اساس آمار، مرز مهران و شلمچه هنوز جزو پرترددترین مرزها هستند و امسال احتمالا خسروی نیز پرتردد می شود.
وی خطاب به استانداران استان‌های مرزی گفت: تمهیدات لازم در استان‌های ایلام و خوزستان که مرز‌های مهران وشلمچه در آنها واقع هستند؛ باید انجام شود. اگر وضعیت پارکینگ‌ها مناسب نباشد ما با آشفتگی مواجه می‌شویم بنابراین باید ساماندهی انجام شود. من به مردم توصیه می‌کنیم با وسایل نقلیه شخصی خود به مرزها مراجعه کنند زیرا ناوگان عمومی ما توانایی جابه‌جایی  این حجم از زائران را ندارد اما باید قوانین به صورت دقیق رعایت شود تا شاهد افزایش تصادفات نباشیم.
وی تاکید کرد: خط قرمز پلیس، تخلفات حادثه ساز به یژه سبقت غیرمجاز است که هم سرعت لحظه و هم سرعت متوسط بررسی می‌شود و نظارت و اعمال قانون حتما انجام می شود.

مجازات سنگین در انتظار کسانی که مواد مخدر داشته باشند
رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا نیز از اعمال مجازات‌های سنگین در عراق برای آن دسته از زائرانی که در هنگام سفر به این کشور در ایام اربعین حسینی(ع) اقدام به حمل و نگهداری مواد مخدر و داروهای ممنوعه کرده باشند، خبر داد.
سرهنگ علیرضا داسارگر با اشاره به نزدیک شدن به ایام راهپیمایی اربعین حسینی گفت: عراق، نسبت به حمل مواد مخدر توسط افراد، حتی به مقدار کمتر از یک گرم حساسیت بالایی داشته و در صورت مشاهده با چنین مواردی برابر قانون و با قاطعیت با مجرمین برخورد می‌کند. وی در ادامه به حبس‌های طولانی مدت و جریمه‌های سنگین نقدی حمل کنندگان داروهای ممنوعه و غیر مجاز توسط زائران به مقصد عراق اشاره کرد و گفت: حمل دارو در اشکالی نظیر قرص، شربت و آمپول که حاوی کدئین و یا مواد مخدر از جمله دیازپام، فلورازپام، کلونازپام اگزاز پام، لورازپام، شربت تریاک، دیفن اکسیلا، استامینوفن کدئین، متادون، ترامادول، ریتالین، بوپونورفین( b۲ )، داروهای بیماری صرع و سرطان و ... که به نوعی حاوی مقادیری مواد مخدر بوده، بر اساس قوانین عراق جرم محسوب شده و در صورت کشف، ضمن ممانعت از ادامه سفر زائر، برای وی پرونده قضایی تشکیل و برا تحمل حبس و جزای نقدی به مراجع قضایی معرفی می‌شود. بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی پلیس، داسارگر اظهار کرد: امیدواریم با مطالعه و به کار بستن تذکرات، شاهد دستگیری و بازداشت احتمالی زائران به دلیل حمل مواد مخدر چه در ایران و چه در عراق نباشیم.

اجرای طرح ترافیکی اربعین از ۱۶ مرداد
رئیس پلیس راه کشور نیز از اجرای طرح ترافیکی اربعین از ۱۶ مرداد خبر داد.
سردار حسن مومنی در هشتمین کمیته هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه ترافیکی گفت: دو طرح ترافیکی اربعین ۱۴۰۳ و مدیریت سفرهای شهریور ماه در دستور کار ما قرار دارد. وی با اشاره به اهمیت مراسم اربعین حسینی و تامین امنیت ترافیکی این مراسم در داخل کشور افزود: سال گذشته شاهد کاهش جانباختگان تصادفات در استان‌های هدف سفر اربعین بودیم و تنها در استان آذربایجان غربی و مرکزی افزایش داشتیم اما در مجموع در سایر استان‌ها ۱۹ درصد کاهش جانباختگان داشتیم. امیدواریم امسال هم همه دستگاه‌ها تلاش کنند که همچنان شاهد کاهش این تصادفات باشیم.
مومنی اظهارکرد: طرح ترافیکی اربعین از ۱۶ مرداد تا ۸ شهریور اجرا می‌شود و تیم‌های عملیاتی و امدادی و همه دستگاه‌ها در این بازه زمانی در مراکز مختلف آماده‌باش خواهند بود. همچنین تمام عملیات‌های عمرانی از ۲۰ مرداد در استان‌های هدف شامل ایلام، خوزستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، کردستان، همدان، مرکزی و لرستان لغو  می‌شود.
رئیس پلیس راه با اشاره به اینکه بیشترین تصادفات رانندگی در شهریور ماه رخ می‌دهد؛گفت: در شهویور ماه سال گذشته نیز بیشترین تصادفات به علت عدم توجه به جلو با آمار ۴۲ درصدی از کل دلایل وقوع تصادفات بود. همچنین از ساعت ۱۶ تا ۲۰ نیز بیشترین تصادفات رخ داده بود. مومنی همچنین با اشاره به فعالیت پایانه برکت در مرز مهران گفت: همه اتوبوس‌ها فقط باید از کمربندی غربی وارد پایانه برکت شوند و این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرد.


کد مطلب: 130231

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/130231/همه-تمهیدات-پلیس-برگزاری-اربعین-بی-حادثه

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir