کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راز پیشرفت تسلا و عقب‌ماندگی خودروسازان ایران

9 مرداد 1403 ساعت 21:08


احترام به مشتری در ارتقای کیفیت رازی است که خودروسازان بزرگی همچون تسلا را به جایگاه جهانی می‌رساند در حالی که خودروسازان در ایران همچنان برای سود بیشتر در تقابل با شورای رقابت برای قیمت گذاری هستند و حاضر نیستند که بی کیفیتی تولیداتشان را بپذیرند.
خودروسازی یکی از صنایع مهم دنیای امروز است بگونه‌ای که خودروساز نه تولید کنند صرف خودرو بلکه یک معرف برای میزان توسعه یک کشور در صحنه جهانی است. امروز فاصله‌ای طولانی میان خودروسازان ایرانی و سایر کشورها وجود دارد و دلیل آن را بیش از آنکه تکنولوژی‌ و به روز بودن دانش فنی تشکیل دهد، وجدان مدیران و مشتری مداری آنها تشکیل می‌دهد بگونه‌ای که خودروسازان بسیاری از کشورها با کوچکترین عینی، فراخوان محصولاتشان را می‌دهند در حالی که در ایران خودروسازان دولتی و خصوصی با توجیه زیان انباشته نه تنها زیر بار کیفیت پایین محصولاتشان نمی‌روند بلکه هر روز با افزایش قیمت‌های خودسرانه به دنبال افزایش یود خود هستند.  در نمونه از رفتار مشتری مدارانه ، سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه آمریکا اعلام کرد که اشکال نرم افزاری در تشخیص قفل بودن کاپوت خودروهای تسلا موجب شده تا ۱.۸ میلیون دستگاه از خودروهای تولیدی این شرکت برای رفع نقض فنی به نمایندگی‌ها فراخوانده شود.در صورتی که کاپوت به طور کامل بسته نشده باشد و حسگرهای خودرو این مسئله را به درستی تشخیص ندهند، ممکن است در حین حرکت کاپوت خودرو به طور کامل باز شده و دید راننده را کاملاً مختل کند.نکته قابل تأمل آنکه این فراخوان مشمول تقریباً تمام مدل‌های تولیدی تسلا بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ می‌شود و دارندگان همه مدل‌های S، 3، X، و Y باید به نمایندگی مراجعه کنند.
در نقطه مقابل اما در ایران در حالی که محصولات خودروسازان خصوصی و دولتی هر روز بی کیفیت تر می شوند همچنا بحث بر سر قیمت گذاری به جای کیفیت است. سخنگوی شورای رقابت گفت: انتشار جدول قیمت جدید خودرو توسط خودروسازها اشتباه است. هماهنگ نبودن شورای رقابت و خودروسازها منجر به التهاب در بازار خودرو می‌شود و دود آن به چشم مصرف کننده می‌رود.سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت  درخصوص افزایش قیمت خودرو اظهار داشت: فرایند بررسی نحوه محاسبه قیمت تمام شده خودروهای مونتاژی و تولید داخلی، مدتی است شروع شده و با جزئیات در حال پیگیری است. اگر تخلفی در این حوزه صورت گرفته باشد، خودروسازهای متخلف به شورای رقابت معرفی و مراجع ذی‌صلاح با آنها برخورد قانونی خواهد کرد.
وی تاکید کرد: خودروسازها اجازه ندارند بدون در نظر گرفتن مقررات ،وجهی از مصرف‌کنندگان مطالبه کنند.دادجوی توکلی تاکید کرد: اظهارنظرهای غیرکارشناسی همکاران بنده درخصوص قیمت خودور، منجر به ایجاد التهاب در بازار می‌شود. فرایند تغییر قیمت‌ها و تناسب عرضه و تقاضا باید طبق مصوبه شورای رقابت باشد.سخنگوی شورای رقابت گفت: انتشار جدول قیمت جدید خودرو توسط خودروسازها اشتباه است، این نقد به شورای رقابت وارد است. هماهنگ نبودن شورای رقابت و خودروسازها منجر به التهاب می‌شود و دود آن به چشم مصرف‌کننده می‌رود. در حال عبور از شرایط بحرانی هستیم و تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله داریم. تلاش می‌کنیم بازار خودرو به سمت عرضه و تقاضا حرکت کند.وی افزود: شورای رقابت اجازه قیمت‌گذاری ندارد و فقط دستورالعمل قیمت‌گذاری را تنظیم می‌کند.دادجوی توکلی تاکید کرد: پیش از انتشار جدول قیمت‌گذاری از سوی خودروسازها، این جدول توسط شورای رقابت بررسی می‌شود.
در همین حال وزیر صنعت, معدن و تجارت گفت: آمادگی داریم مدیریت در خودروسازان را واگذار کنیم اما این واگذاری باید در راستای افزایش تولید باشد.آقای علی آبادی گفت: استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی مطابق با اصل 44 قانون اساسی یک ضرورت است اما تحقق این ضرورت, مستلزم رعایت مواردی از جمله اهلیت شناسی است.  
 وزیر صنعت, معدن و تجارت افزود: در صنعت خودرو, بعد از اینکه به یک ثبات مناسب برسیم امکان اینکه واگذاری ها را انجام دهیم, وجود دارد. اکنون آماده هستیم مدیریت در خودروسازان را واگذار کنیم به شرط اینکه واگذاری به نحو صحیح انجام شود. البته خصوصی شدن به تنهایی نمی تواند خوب باشد, مدیریت خصوصی اگر چنانچه از ظرفیت های مناسب برخوردار نباشد, ممکن است به مدیریت صحیح دولتی هم نرسد.علی آبادی می گوید: بخش خصوصی از ابزارهایی استفاده می کند که اگر آن ابزارها, در راستای تولید باشد, موثر است و اگر نباشد, ممکن است بازدارنده هم باشد زیرا بخش خصوصی از ابزار منفعت استفاده می کند. وی همچنین در خصوص تولید یک میلیون و 700 هزار خودرو, گفت: امسال تلاش داریم با توجه به شعار سال, حدنصاب جدید تولید خودرو را ثبت کنیم از این رو امیدوارم تا پایان سال به تولید یک میلیون و 700 هزار خودرو برسیم. وزیر صنعت, معدن و تجارت افزود: اکنون به سمت افزایش تولید حرکت می کنیم و برنامه هایی را که از شرکت ها دریافت کرده ایم ناظر بر همین هدف است.
 
مهدی یوسفی


کد مطلب: 130235

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/130235/راز-پیشرفت-تسلا-عقب-ماندگی-خودروسازان-ایران

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir