کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به بهانه آغاز پخش، درباره سریال «طوبی» بیشتر بدانیم

از کودتای ۲۸ مرداد تا داعش

13 مرداد 1403 ساعت 19:13


سریال تاریخی «طوبی» که از دیشب ۱۳ مرداد به کارگردانی سعید سلطانی روانه آنتن شد، چند ویژگی کنجکاوی برانگیز دارد. سلطانی که سریال پرمخاطب «ستایش» را در کارنامه دارد، این بار هم در یک مجموعه طولانی سراغ فراز و نشیب‌های زندگی یک زن رفته است. اقتباسی بودن «طوبی» و گره خوردنش به پیاده‌روی اربعین دیگر ویژگی‌های مهم سریال است.
به گزارش ایرنا، داستان «طوبی» در آستانه پیاده روی اربعین پخش می‌شود و محتوایش نیز با این موضوع ارتباط دارد. این سریال از داستان کتاب اربعین طوبی اثر محسن امامیان اقتباس شده است.
داستان این کتاب که برگزیده «جایزه جهانی اربعین» هم شده، درباره زندگی زنی است که بخش عمده‌ای از تاریخ معاصر ایران و عراق را به چشم دیده‌ است. زمانی ‌که داعش به عراق حمله کرده، تا نزدیکی کربلا هم آمده است و مردم شمال عراق آواره شده‌اند.

پیرزنی شیعه و ایرانی الاصل و ساکن بصره
طوبی پیرزنی شیعه و ایرانی الاصل و اهل بصره، که بعد از سال‌ها بی‌خبری از فرزند مفقودالاثرش حسن، تصمیم می‌گیرد پای پیاده به کربلا برود و از امام‌حسین (ع) کسب تکلیف کند. در کتاب شخصیت طوبی داستان زندگی خود را در مسیر پیاده روی اربعین از بصره تا کربلا برای نوه هایش تعریف می کند. متن داستان این کتاب ۴۰ گام دارد و در هر گام با دستمایه قرار دادن داستان زمان حال طوبی و پیاده روی او به سمت کربلا با رجوع به گذشته، نوجوانی، جوانی و میان سالی او که در بر دارنده حال و هوای بخش هایی از تاریخ معاصر دو سرزمین ایران و عراق است روایت می‌شود. این داستان برگرفته از واقعیت است.

زنی از مبارزان انقلابی در دوران رژیم پهلوی
رمان اربعین طوبی در سال ۱۳۹۵ در ۲۹۶ صفحه منتشر شده است. حجم اتفاقات کتاب زیاد است و احتمالا کارگردان نتوانسته همه‌ رویدادها را در یک سریال ۵۳ قسمتی منعکس کند. «طوبی» داستان زنی از مبارزان انقلابی در دوران رژیم پهلوی است که برای حفظ خانواده خود تلاش می‌کند. داستان این رمان درباره طوبی دختری نوجوان است که در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ پدرش را از دست می دهد و در روزگار یتیمی به ازدواج تاجری عراقی در می آید و در بصره همسایه هوویی بداخلاق می شود. اوضاع زندگی بر وفق مراد نیست اما طوبا تصمیم می گیرد به جای فرار بماند و فرزندانی تربیت کند که افتخار همسرش عبدالله باشند.
این رمان در چندین فصل به دفاع مقدس هم می‌پردازد. در بخش‌هایی از کتاب به ماجرای حمله ارتش بعثی صدام به ایران می‌رسیم. پسران طوبا باید به ارتش ملحق شوند اما طوبا جنگیدن با ایران را برای فرزندانش حرام می کند و ...

وحدت فرهنگی ایران و عراق
سریال «طوبی» قصد دارد وحدت فرهنگی بین ایران و عراق را در بستر تاریخ نشان دهد. یکی از وجوه اشتراک دو ملت این است که ایرانی‌ها نظام سرکوبگر ساواک و عراقی‌ها حزب بعث را تجربه کرده‌اند. عوامل سریال تصمیم گرفته‌اند لوکیشن‌های عراق را در شهرک سینمایی غزالی بسازند و با این ترفند هزینه‌ها را کاهش دهند.
مهم‌ترین لوکشین سریال «عمارت عراق» است که ساخت و ساز آن در مساحتی نزدیک به ۲۷۰۰ متر مربع انجام شده است. احتمالا این سریال در آینده‌ای نزدیک از تلویزیون عراق هم پخش شود. سعید سلطانی، کارگردانی سریال طوبی را از اواخر تابستان ۱۴۰۲ شروع کرد و همزمان با پیاده روی اربعین در شهریور ماه به کربلا رفت تا بخش‌هایی از سریال خود را در آنجا تصویربرداری کند. وی یکی از کارگردانان پرکار تلویزیون در دهه ۷۰، ۸۰ و ۹۰ است که بیشتر با سریال‌های «پس از باران» و اثر چند فصلی «ستایش» در بین مخاطبان شناخته می‌شود.
فیلمنامه سریال «طوبی» را سیدحسین امیرجهانی به نگارش درآورده است که سابقه نگارش «نجلا» را در کارنامه خود دارد. این سریال به قلم سید حسین امیر جهانی، تهیه کنندگی سید حامد حسینی و کارگردانی سعید سلطانی از امشب ۱۳ مرداد هر شب ساعت ۲۲:۱۵ دقیقه از شبکه یک سیما روی آنتن می رود.
علیرضا زرین دست فیلمبردار خوشنام سینمای ایران که بیشتر در سینما فعالیت دارد و پیش از این مدیریت فیلمبرداری بخش‌هایی از سریال «در چشم باد» را بر عهده داشته است مدیریت فیلمبرداری این سریال را برعهده دارد و با این سریال به تلویزیون بازگشته است.
شبنم قربانی در این سریال نقش «طوبی» را ایفا می‌کند. او در سال ۱۴۰۲ با بازی در مجموعهٔ عشق کوفی در نقش نائله به شهرت رسید. قربانی در همین سال برای بازی در مجنون برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشنواره فیلم فجر شد.
رحیم نوروزی، فریبا متخصص، پرویز فلاحی پور، هومن برق نورد، امین زندگانی، فرهاد آییش، شبنم قربانی، رامین راستاد، مهدی سلوکی، سودابه بیضایی و … از جمله بازیگران این سریال هستند.


کد مطلب: 130268

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/130268/کودتای-۲۸-مرداد-داعش

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir