کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی بر سفر ناگهانی وزیر خارجه اردن به تهران

انتقام شهید هنیه میانجی‌بردار نیست

14 مرداد 1403 ساعت 19:11


وزیر امورخارجه اردن برای نخستین بار در حالی در سفر به تهران با علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات منطقه دیدار و رایزنی کرد که تهران ضمن احترام به دغدغه‌های اردن، بر غیر قابل گذشت بودن انتقام خون شهید هنیه تاکید کرد.
همزمان با اوج گرفتن واکنش مقاومت بویژه ایران به ترور شهید هنیه و فرماندهان مقاومت، اردن که روابطی نزدیک با رژیم صهیونیستی و آمریکا دارد تلاش نموده تا در قامت یک میانجی وارد میدان شود حال آنکه جبهه مقاومت تاکید دارد حاضر به کوتاه آمدن از پاسخگو کردن رژیم صهیونیستی و‌آمریکا نمی‌باشد و هر کشوری که با آنها همراهی کند نیز باید پاسخگو باشد.
ایمن صفدی وزیر خارجه اردن دیروز  وارد تهران شده و با علی باقری دیدار کرد. این دیدار در حالی  انجام شد که طی ۴۸ ساعته وزیر امور خارجه اردن و علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی دوبار به صورت تلفنی در مورد آخرین تحولات منطقه به خصوص جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی از جمله ترور اسماعیل هنیه در تهران رایزنی و گفتگو کرده‌اند.وزارت خارجه اردن اعلام کرد وزیر خارجه این کشور در سفر به تهران حامل پیامی از جانب پادشاه این کشور برای رئیس جمهوری اسلامی ایران است.سفر وزیر خارجه اردن به تهران در سایه افزایش تنش در منطقه در پی ادامه جنایت های رژیم صهیونیستی در غزه ، ترور اسماعیل هنیه در تهران و حمله این رژیم به جتئب بیروت  انجام شده است.
 «عزم ایران برای پاسخگو کردن رژیم اسرائیل جدی است»، این گفته سرپرست وزارت امور خارجه ایران علی باقری است.او که برای دومین بار و در پاسخ به تماس تلفنی وزرای خارجه مصر و اردن با آنها طی ۴۸ ساعت گذشته گفت‌وگو کرد، گفت که درباره روند تحولات منطقه تبادل نظر و هر سه بر استمرار رایزنی بین کشورهای منطقه تأکید داشتیم.سرپرست وزارت خارجه ایران همچنین با بیان اینکه وضعیت منطقه غرب آسیا به جهت تداوم جنایات و ماجراجویی‌های خطرناک باند جنایتکار حاکم در تل‌آویو، از حساسیت خاصی برخوردار است، گفت که کشورهای مسلمان منطقه باید با اتخاذ موضعی واحد و قاطع و اقداماتی هماهنگ، مانع تداوم نسل‌کشی در غزه و گسترش تجاوزگری رژیم صهیونیستی در منطقه شوند.یک مقام مسئول ایرانی با اشاره به سفر وزیر خارجه اردن به تهران به جزئیات بیشتری از این سفر پرداخت. یک مقام ایرانی به الجزیره گفت: تهران در سفر ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن به ایران، دو پیام تحویل او خواهد داد که یکی برای پادشاه این کشور است و دیگری برای آمریکا و رژیم صهیونیستی است.این مقام ایرانی بیان کرد: اینکه تهران عدم واکنش با واکنش نمادین را بپذیرد مطرح نیست و هر واکنشی شدید و دردناک خواهد بود. اسرائیل حاکمیت ما را به شکل گسترده نقض کرده و هم اکنون میانجی می فرستد و این موضوع منتفی است.این مقام مسئول ایرانی افزود: اسرائیل هم اکنون تلاش می کند که تهران را به سمت عدم واکنش سوق دهد و هدفش این است که ما را به شکل یک کشور ضعیف و بدون بازدارندگی نشان دهد.وی تصریح کرد: اسرائیل همه تابوها را زیر پا گذاشته است و باید بهای آن را بپردازد و ما شک نداریم که این بها برای آن سنگین تمام خواهد شد.
در این میان اکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی و اسرائیلی اعلام کرد انتظار می رود که ایران اسرائیل را در اوایل روز دوشنبه هدف قرار دهد. این رسانه همچنین به نقل از مقامات مورد اشاره نوشت: ما نمی‌دانیم که آیا ایران و حزب‌الله به صورت هماهنگ یا جداگانه حمله خواهند کرد.این مقامات گفته اند: ما معتقدیم که ایران و حزب الله هنوز در حال کار بر روی برنامه های نظامی خود هستند.در همین حال ژنرال مایکل کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده، شنبه ۱۳ مرداد، در یک سفر برنامه‌ریزی شده، وارد خاورمیانه شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی گفت: جامعه بین‌المللی باید بر اساس وظیفه انسانی خود، به مصونیت غیرقابل قبول رژیم صهیونیستی که به هیچ یک از اصول اولیه حقوق بشر اعتقاد و التزامی ندارد، پایان داده تا از امتداد لگدمال شدن کرامت انسانی جلوگیری شود.‏
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه به مناسبت «روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» در یادداشتی نوشت: در «روز حقوق بشر اسلامى و کرامت انسانی»، توجه همه دولت‌ها و ملت‌های اسلامی را به حمایت عملی‌تر و مؤثرتر از حقوق طبیعی و انسانى میلیون‌ها انسان فلسطینی تحت محاصره، بمباران، آواره و یا در بند که دهه‌هاست مصداق بارز و مثال زدنی تضییع فاحش حقوق بشر هستند، فرا می‌خوانیم. ملتی که بدیهی‌ترین حقوق اولیه و انسانی آنها توسط رژیمی اشغالگر نقض شده و اکنون نیز با شدیدترین و شنیع‌ترین رفتارها و اقدامات ضدبشری و ضدانسانی که در تاریخ معاصر سابقه نداشته است، در آستانه نسل‌کُشی توسط همان رژیم قرار گرفته‌اند.
در این میان ایالات متحده در بحبوحه افزایش درگیری‌ها در منطقه غرب آسیا و در واکنش به حمله احتمالی ایران، به تجهیز بیشتر بزرگ‌ترین پایگاه نظامی خود در شرق سوریه پرداخت.نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سایه ترس از انتقام ایران از این رژیم به خاطر ترور «اسماعیل هنیه» در تهران بار دیگر علیه مقاومت لفاظی کرد.  نتانیاهو که از چهارشنبه گذشته و همزمان با ترور شهید هنیه به همراه سایر سران و شهرک نشینان صهیونیست در ترس و نگرانی از پاسخ ایران و محور مقاومت به سرمی برد، برای روی روحیه دادن به صهیونیست‌ها و سرپوش گذاشتن بر وضعیت نابسامان داخلی خود مدعی شد: ما ضربات سختی به هریک از نمایندگان ایران وارد می‌کنیم و آماده همه سناریو‌های دفاعی و هجومی هستیم.
در این میان مقام ارشد رژیم صهیونیستی گفت که ایران و حزب الله لبنان می‌توانند اسرائیل را برای مدت طولانی در حالت آماده باش نگه دارند.مقام بلند پایه رژیم صهیونیستی به روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» امروز یکشنبه گفت: ایران و حزب الله می‌توانند اسرائیل را برای مدت طولانی در حالت آماده باش نگه دارند و افکار عمومی اسرائیلی‌ها را زیر فشار روانی و نگرانی قرار دهند.او در عین حال گفت: اسرائیل می‌تواند از این زمان (دوره زمانی برای پاسخ ایران و حزب الله) به منظور پیشبرد قرارداد مبادله [اسیران بین رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین]جهت آرام کردن همه جبهه‌ها استفاده کند.
خبر دیگر آنکه وزیر خارجه ایتالیا که کشورش در حال حاضر ریاست دوره‌ای گروه هفت را بر عهده دارد، در پیامی خواستار خویشتنداری ایران و جلوگیری از تشدید تنش در منطقه شد. آنتونیو تاجانی وزیر خارجه ایتالیا که کشورش در حال حاضر ریاست دوره‌ای گروه هفت را بر عهده دارد، در پیامی خواستار خویشتنداری ایران و اجتناب از اقداماتی شد که تشدید تنش در منطقه را به دنبال خواهد داشت. همچنین رئیس جمهور آمریکا ابراز امیدواری کرد ایران با وجود تهدیدش برای گرفتن انتقام ترور رهبر حماس در تهران، از خود خویشتنداری نشان دهد.
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ابراز امیدواری کرد که ایران با وجود تهدیدش برای گرفتن انتقام ترور رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس در تهران، از خود خویشتنداری نشان داده و از عملی کردن تهدید خود دست بکشد.تنش‌های موجود در منطقه خاورمیانه پس از ترور اسماعیل هنیه رهبر ارشد حماس که یک روز پس از حمله رژیم صهیونیستی به ضاحیه در جنوب لبنان که منجر به شهادت فؤاد شکر یکی از فرماندهان ارشد نظامی حزب الله لبنان شده بود به وقوع پیوست، به شدت افزایش یافته است.در همین ارتباط رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به پرسش خبرنگاران که از وی پرسیدند آیا ایران از حمله انتقام‌جویانه به خاطر ترور رهبر حماس خودداری خواهد کرد، جواب داد: نمی‌دانم، اما امیدوارم ایران در این زمینه از خود خویشتنداری نشان دهد.
منابع عبری ابراز نگرانی کردند که این بار پاسخ ایران و حزب الله به ترورهای انجام شده در روزهای اخیر بسیار شدیدتر و محکم‌تر از عملیات قبلی خواهد بود. روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت به نقل از مسئولان امنیتی رژیم صهیونیستی بیان کرد که حزب الله همچنان به دنبال فرصتی برای انجام یک حمله وسیع و گسترده علیه اسرائیل (رژیم صهیونیستی) است و این حمله صرفا محدود به اهداف نظامی نخواهد بود و برآوردها حاکی از آن است که ایرانی‌ها هنوز محاسبات خود را کامل نکرده و در حال مشخص کردن دامنه پاسخ خود هستند.این روزنامه اشاره کرد که پاسخ ایران این بار بسیار شدیدتر، دقیق‌تر و ویرانگرتر خواهد بود.یدیعوت احرونوت به نقل از یک مسئول بلندپایه صهیونیست آورده است که اگر حمله از چند جبهه و به شیوه‌ای گسترده انجام گیرد، مقابله با آن برای رژیم صهیونیستی و آمریکا دشوار خواهد بود و باید برای وقوع تلفات آمادگی داشت اما در چنین شرایطی، اسرائیل می‌تواند با قدرت بیشتری پاسخ داده و حمایت جهان را هم بدست آورد. وی گفت: ایران و حزب الله طی دهه‌ها یک نیروی نظامی قدرتمند را ایجاد کردند تا روزی از آن استفاده کنند.


کد مطلب: 130284

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/130284/انتقام-شهید-هنیه-میانجی-بردار-نیست

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir