کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سیاست روز

ایران با هیچ طرفی مسامحه نخواهد کرد

15 مرداد 1403 ساعت 20:23


سخنگوی دستگاه دیپلماسی در باب قطعی بودن واکنش ایران به ترور شهید هنیه گفت ایران نسبت به امنیت ملی و حیثیت خود با هیچ طرفی از جمله رژیم صهیونیستی مسامحه نخواهد کرد.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه، پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد.
وی در پاسخ به سوال سیاست روز در خصوص اقدامات ایران برای تامین امنیت ملی خود و اینکه ایا امکان دارد که در ازای دریافت برخی امتیازات همچون آتش بس غزه از پاسخگو سازی رژیم صهیونیستی خودداری کند گفت: ایران نسبت به امنیت ملی و حیثیت خود با هیچ طرفی از جمله رژیم صهیونیستی مسامحه نخواهد کرد. دنیا در قبال جنایات جنگی رژیم مسئولیت دارد و ایران هم نسبت به مردم و امنیت خود مسئول است. بنابراین ما در این خصوص مسامحه نخواهیم کرد. ما رژیم صهیونیستی را در این جنایت عامل مستقیم می‌دانیم که باید مسئولیت‌های این تجاوز را بپذیرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اقدامات وزارت متبوعش برای پیگیری ترور شهید هنیه گفت: اقدام رژیم صهیونیستی در ترور ناجوانمردانه رهبر عالی سیاسی ملت فلسطین در تهران در حالی که وی میهمان رسمی ایران برای شرکت در مراسم تحلیف رییس جمهور منتخب بود، نقض فاحش حقوق بین‌الملل و نیز عرف سیاسی مورد احترام جامعه بین‌المللی بود.وی افزود: ما حق خودمان را برای دفاع از امنیت ملی و حاکمیت و تمامیت سرزمینی خود حق قاطع و بلاتشکیک می‌دانیم. کسی حق ندارد در حق قانونی ایران در تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی تردید کند، ما تا این لحظه اقدامات سیاسی و حقوقی لازم را انجام دادیم. از جمله ما پیگیر برگزاری نشست فوری شورای امنیت شدیم و این نشست با کمک کشورهای دوست از جمله روسیه و چین برگزار شد و مواضع قاطعی در محکومیت اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی از سوی تعداد قابل توجهی از کشورهای عضو اتخاذ شد. ما همچنین درخواست برگزاری نشست شورای وزیران همکاری اسلامی را مطرح کردیم و برگزاری این نشست مورد موافقت قرار گرفت و قرار است در جده روز چهارشنبه برگزار شود.
کنعانی در ادامه گفت: مکاتبات حقوقی و سیاسی ایران با مراجع ذی‌ربط از جمله دبیرکل سازمان ملل و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی انجام شد و مواضع مستدل ایران در این مکاتبات  تصریح شد. تماس‌ها و گفتگوهای متعدد تلفنی با وزرای  امور خارجه با مقامات کشورهای مختلف توسط آقای باقری انجام شد و مواضع صریح ایران تشریح و تبیین شد.ما معتقدیم ایران در چارچوب حقوق بین‌الملل حق تنبیه متجاوز را دارد. به دلیل اعمال نفوذ آمریکا در مسئولیت‌ها و وظایف شورای امنیت که منجر به ایجاد ناکارآمدی شورای امنیت شد، ایران در استفاده از حق ذاتی خود مبتنی بر اصول بین‌الملل در تامین امنیت خود حتما اقدام جدی و بازدارنده خود را با قاطعیت انجام خواهد داد. کسی نباید در اراده جدی ایران برای تنبیه متجاوز تردید به خود راه دهد. اگر مجامع بین‌المللی قادر نیستند که در مقابل رژیم صهیونیستی بایستند ایران نمی‌تواند نسبت به امنیت خود و دوستان خود بی تفاوت باشد.
وی درباره تلاش چند کشور برای گفتگو با تهران و سفر وزیر خارجه اردن به تهران گفت: هم ایران در چارچوب تلاش‌های خود ارتباطات گسترده‌ای با مقامات کشورهای دنیا برقرار کرده و هم کشورهای مختلفی اقدام به تماس با مقامات ایران کرده‌اند. در شرایط پیچیده منطقه طبیعتا تشدید تحرکات دیپلماتیک امری طبیعی است. ما در تمام رایزنی مواضع اصولی خود را بیان کردیم.ایران نه تنها به دنبال تشدید تنش نیست بلکه دنبال ثبیت ثبات است اما معتقد است که ثبات با تنبیه متجاوز به دست خواهد آمد.کنعانی در خصوص ادعاها درباره سفر مقامات آمریکایی به ایران و ارسال پیام به ایران گفت: نیازی به ارسال پیام نیست، مسئولیت آمریکا مشخص است. آمریکا شریک جنایات رژیم بوده است. آنچه که تکلیف آمریکاست اعمال فشار بر رژیم برای توقف ماشین کشتار جنگی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص همراهی برخی کشورها با اسرائیل گفت: ایجاد بازدارندگی در مقابل رژیم تامین کننده منافع همه کشورهای منطقه ما است. تجربه نشان داده رژبم نه تنها یک تهدید برای فلسطین بلکه خطری حقیقی برای ثبات و امنیت همه کشورهای منطقه است. ایجاد بازدارندگی در مقابل این رژیم یک مسئولیت جمعی است. جریان‌های مقاومت همه در مسیر کمک به منافع کشورهای منطقه عمل می‌کنند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به تسنیم در خصوص ادعاها نسبت به هشدار ایران به رژیم صهیونیستی از طریق مصر گفت: ما نیازی به ارسال هیچ پیامی برای رژیمی که هویت آن را به رسمیت نمی‌شناسیم نداریم.سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سطح خطر برای رژیم صهیونیستی گفت: رژیمی که مرتکب جنایت بین‌المللی شده و احمقانه به خود جرات داده که به ایران تجاوز کند باید منتظر دریافت پاسخی قاطع برای این جسارت احمقانه خود باشد.
 
مهدی یوسفی


کد مطلب: 130298

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/130298/ایران-هیچ-طرفی-مسامحه-نخواهد

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir