کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش پکن به تاکید تهران بر گرفتن انتقام خون شهید هنیه

ایران حق دفاع از حاکمیت و امنیتش را دارد

21 مرداد 1403 ساعت 22:39


وزیر امور خارجه چین در گفت و گو با سرپرست وزارت امور خارجه ایران بر حقانیت ایران مبنی بر دفاع از حاکمیت و امنیت خویش با گرفتن انتقام خون شهید هنیه تاکید کرد.
وانگ یی، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و وزیر امور خارجه این کشور با علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه ایران، تلفنی گفتگو کرد.
وانگ یی در این تماس اظهار داشت که ایران یکی از کشورهای مهم و تأثیرگذار منطقه است و چین و ایران شرکای استراتژیک جامع یکدیگر هستند. چین همواره از منظر راهبردی و بلندمدت به روابط با ایران نگاه کرده و تمایل دارد با دولت جدید ایران در جهت ادامه حمایت قاطع از منافع اصلی یکدیگر همکاری کند. چین همچنین خواهان پیشبرد همکاری‌های عملی در تمامی زمینه‌ها و تعمیق بیشتر مشارکت استراتژیک جامع دو کشور است.علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه ایران، نیز تأکید کرد که ایران مایل است در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی با چین هماهنگی بیشتری داشته باشد و به روابط ایران و چین معنای استراتژیک عمیق‌تری ببخشد.
باقری مواضع ایران در قبال ترور رهبر حماس، شهید اسماعیل هنیه، و دیدگاه‌های ایران درباره وضعیت منطقه را بیان کرده و تأکید کرد: ایران مصمم به دفاع از حاکمیت، امنیت و تمامیت ارضی خود بوده و همچنین به حفظ امنیت و ثبات منطقه متعهد می‌باشد. وی از موضع عادلانه چین در خصوص مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد که چین نقش بزرگ‌تری در آرام‌سازی اوضاع و ارتقاء امنیت خاورمیانه ایفا کند.
وانگ یی نیز تأکید کرد: چین همواره از عدالت و انصاف در امور خاورمیانه حمایت کرده و از حقوق مشروع همه طرف‌ها، به ویژه حقوق مشروع ملت فلسطین، دفاع می‌کند. وی با محکومیت قاطع ترور، این اقدام را نقض شدید اصول بنیادین روابط بین‌الملل و تعرض به حاکمیت، امنیت و عزت ایران دانست.وی همچنین تأکید کرد: جامعه بین‌المللی باید برای متوقف کردن درگیری‌ها تلاش کند و شرایط لازم برای آتش‌بس دائمی و جامع در غزه را فراهم آورد. چین از تلاش‌های قانونی ایران برای دفاع از حاکمیت، امنیت و عزت ملی خود حمایت می‌کند و مایل است در ارتباط نزدیک با ایران جهت حفظ صلح و ثبات در منطقه باشد.
در این میان در ادامه حمایت از رژیم صهیونیستی، بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به فریاد‌های خبرنگاران، هشدار تک کلمه‌ای خود خطاب به ایران درباره حمله به اسرائیل را تکرار کرد.رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن که یک روز قبل از عملیات وعده صادق خواستار تلافی نکردن حمله اسرائیل به کنسولگری تهران در دمشق شده بود، حالا می‌گوید که ایران شهادت اسماعیل هنیه را پاسخ ندهد.خبر دیگر آنکه  نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل ادعاها درباره نقش تهران در هک کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا را رد و تاکید کرد: دولت ایران هیچ هدف و انگیزه ای برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ندارد.رسانه آمریکایی فاکس نیوز نیز اذعان کرد که ایالات متحده ناو‌ها و جنگنده‌های خود را به منطقه آورده تا در برابر حمله احتمالی ایران، از رژیم صهیونیستی حفاظت کند، اما ایران مرعوب قدرت‌نمایی آمریکا نخواهد شد.
همچنین توماس مسی، نماینده کنگره در بحبوحه هراس آمریکا و اسرائیل از حملات احتمالی ایران، اعلام کرده است که «آمریکایی‌ها باید به بایدن اصرار کنند تا از درگیری جدی با ایران در بحبوحه افزایش تنش‌ها در خاورمیانه خودداری کند».از سوی دیگر یک ژنرال ارتش اشغالگر با اشاره به اینکه اسرائیل در ترس و انتظار برای پاسخ ایران، روزهای پرتنشی را می‌گذراند تاکید کرد همین که تهران توانسته اسرائیل و متحدان آن را در وضعیت انتظار نگه دارد، بیانگر قدرت ایران بوده و یک پیروزی
برای آن است.
خبر دیگر در حوزه دیپلماسی آنکه سرپرست وزارت خارجه کشورمان با وزرای خارجه بلژیک، هلند و اندونزی با محوریت غزه و فلسطین به صورت تلفنی رایزنی کرد. علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه در تماس تلفنی با خانم حاجا لحبیب وزیر امور خارجه بلژیک درخصوص اقدامات تجاوزکارانه و تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن رئیس دفتر سیاسی حماس  در تهران و  حمله به مدرسه تابعین در غزه  گفتگو کرد.
حاجا لحبیب  وزیر امور خارجه بلژیک نیز ضمن خطرناک ارزیابی کردن تحولات در منطقه خاورمیانه اظهار داشت: بروکسل از وخامت اوضاع در خاورمیانه نگران است، چراکه عدم کنترل شرایط منطقه غرب آسیا را به یک جنگ تمام عیار می‌کشاند.کسپر ولدکمپ وزیر امور خارجه هلند نیز با ابراز نگرانی از وخامت اوضاع در منطقه غرب آسیا و لزوم خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای کاهش تنش اظهار داشت: حمله به یک مدرسه در غزه دلخراش است.
رتنو مرسودی وزیر امور خارجه اندونزی نیز در این گفتگو با تاکید بر اینکه جنایات رژیم صهیونیستی از جمله ترور اخیر در تهران خطری برای صلح و امنیت بین‌المللی است، اظهار داشت:  اندونزی ترور اسماعیل هنیه را محکوم و آن را مصداق نقض حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران می‌داند.خبر دیگر آنکه در ادامه تعاملات منطقه‌ای، هیات عالیرتبه نظامی جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی سردار سرتیپ علی شادمانی معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا (ص)  در پی دعوت وزارت دفاع روسیه از رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مراسم افتتاحیه و بازدید از نمایشگاه بین‌المللی فنی- نظامی موسوم به آرمی ۲۰۲۴ وارد مسکو شد.


کد مطلب: 130362

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/130362/ایران-حق-دفاع-حاکمیت-امنیتش

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir