کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معرفی وزرای پیشنهادی دولت به مجلس

نمره مردودی یا قبولی؟

21 مرداد 1403 ساعت 22:39


وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم از سوی رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی معرفی شدند و اکنون نوبت خانه ملت است تا با بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به آنها رأی اعتماد بدهد یا ندهد.
پس از معرفی وزرای پیشنهادی، برخی از افراد و شخصیت‌های اصلاح طلب از فهرست وزرا انتقاد کردند.پروانه سلحشوری، فعال سیاسی اصلاح طلب در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: پزشکیان در اولین امتحان به جز در مواردی معدود، نمره مردودی گرفت.
یک فعال رسانه‌ای نیز با انتقاد تند از فهرست وزرای پیشنهاید نوشت: اینکه ظریف و آذری و زارچی را ویترین کنی و خطیب و مومنی و دنیا مالی و کاظمی را وزیر، غشّ در معامله با مردم نیست، آقای نهج البلاغه؟
حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران و عضو شورای راهبری انتخاب کابینه چهاردهم نیز گفت: زحمات زیادی توسط جناب دکتر ظریف، اعضای شورای راهبری و کمیته‌های بیست و پنج‌گانه کشیده شد و برای هریک از وزارتخانه‌ها و معاونان رئیس جمهوری، ۳ تا ۵ نفر به رئیس‌جمهور پیشنهاد شدند. وی افزود؛ استعلام برخی از گزینه‌های معرفی شده منفی بود، کابینه شورای راهبری ۵۰ درصد متفاوت از کابینه معرفی شده است، انتقادات به کابینه وارد نیست.
احمد زیدآبادی فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در یادداشتی با عنوان «کابینه پزشکیان و باگ‌هایش!» نوشت: در ایران بدبختانه دست رئیس‌جمهور برای گزینش همکاران خود باز نیست و گروه‌ها و محافل سیاسی هم به طرزی خارج از قاعده خود را درگیر جزئیات این موضوع می‌کنند.
وی در ادامه نوشته است: به هر حال، اگر این چند نفری که اصطلاحاً «باگ» کابینه به نظر می رسند، خود را متعهد به همراهی با سیاست‌های اعلام شدۀ رئیس‌جمهور کرده باشند که چه بهتر. زید آبادی تأکید کرده: اگر او واقعاً فکر می‌کند که با برخی از این افراد می‌تواند کار کند، دلیلی ندارد که ما کاسۀ داغ‌تر از آش شویم!
در هر صورت با توجه به ترکیب وزرای پیشنهادی و با احتساب این که چه تعداد وزرای پیشنهادی رأی اعتماد می‌گیرند، باید پس از استقرار کامل دولت با وزرای خود مدتی را فرصت داد تا دولت خود را نشان دهد، هرچند با بررسی رزومه، پیشینه و کارکردهای تک تک وزرای پیشنهادی می‌توان نظر داد و پیش‌بینی کرد که چه اتفاقی خواهد افتاد؛ به ویژه در زمینه تیم اقتصادی دولت.
اکنون نگاهی کوتا داریم به سوابق اجرایی وزرای پیشنهادی.

وزارت آموزش و پرورش: علیرضا کاظمی
متولد ۱۳۴۴ و دارای کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان که مدیرکلی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، مشاور وزیر آموزش و پرورش و ریاست سازمان دانش‌آموزی، مدیرکلی فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش، معاونت پرورشی این وزارتخانه، قائم‌مقامی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و در نهایت سرپرستی وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم از جمله سوابق اجرایی او محسوب می‌شود.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات: ستار هاشمی
متولد ۱۳۵۵ و دارای مدرک دکتری مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز که تجربه معاونت توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک، ریاست هیئت مدیره شرکت ایرانسل، معاونت فناوری اطلاعات شرکت ارتباطات زیرساخت و معاونت فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را هم در کارنامه اجرایی و علمی خود دارد.

وزارت اطلاعات: حجت‌الاسلام سیداسماعیل خطیب
متولد ۱۳۴۰ که حضور در درس خارج فقه آیات عظام خامنه‌ای، مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی و مجتبی تهرانی را تجربه و فعالیت در اطلاعات عملیات سپاه از سال ۱۳۵۹، مدیرکلی اطلاعات استان قم، حضور در دفتر رهبری انقلاب، ریاست مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه، ریاست حراست آستان قدس رضوی و در نهایت وزارت اطلاعات دولت سیزدهم را در سوابق اجرایی، مدیریتی و فعالیت‌های خود ثبت کرده است.

وزارت امور اقتصادی و دارایی: عبدالناصر همتی
متولد ۱۳۳۶ و دارای مدرک دکترای اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران که ریاست بیمه مرکزی ایران و شورای عالی بیمه را به مدت ۱۵ سال برعهده داشته و ریاست هیئت‌مدیره و مدیرعاملی بانک ملی ایران را هم تحربه کرده و در سمت ریاست بانک مرکزی ایران در دولت دوازدهم نیز فعالیت کرده است.

وزارت امور خارجه: عباس عراقچی
متولد ۱۳۴۱ و دارای مدارک دکتری علوم سیاسی و از اعضای هیئت علمی دانشکده روابط بین‌الملل که مدتی سفیر ایران در فنلاند و ژاپن بود. تجربه معاونت‌های امور حقوقی و بین‌الملل و سیاسی وزارت خارجه، درکنار پذیرش مسئولیت سخنگویی این وزارتخانه و دبیری شورای راهبردی روابط خارجی از جمله سوابق اجرایی اوست.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: محمدرضا ظفرقندی
متولد ۱۳۳۷ و متخصص جراحی عمومی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران که مؤلف ۲۱ مقاله علمی فارسی و بیش از ۸۰ مقاله انگلیسی در نشریات معتبر است و سرپرستی و راهنمایی ۴۹ مقاله کارشناسی ارشد و دکتری را در کارنامه دارد و نامش در تالیف، ترجمه و نظارت بر ۹ کتاب در حوزه پزشکی ثبت شده است. کسب رتبه برتر در جشنواره رازی ریاست سازمان نظام پزشکی و دبیرکلی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران نیز دیگر سوابق علمی و اجرایی او را دربرمی‌گیرد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: احمد میدری
متولد ۱۳۴۲ و دارای مدرک دکترای اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران که معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیری هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های تابعه را برعهده داشته، نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره ششم بوده و سابقه پژوهشگری مرکز پژوهشهای مجلس و مرکز تحقیقات استراتژیک را هم در کارنامه دارد.

وزارت جهادکشاورزی: غلامرضا نوری قزلجه
متولد ۱۳۴۹ و دارای مدرک فوق‌لیسانس مدیریت کشاورزی که کارشناس ارشد سازمان و مدیر جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بود و در دوره‌ای به‌عنوان قائم‌مقام و مشاور وزیر جهاد کشاورزی فعالیت می‌کرد. تجربه معاونت اجرایی مجلس شورای اسلامی و نمایندگی مجلس در دوره‌های نهم، یازدهم و دوازدهم نیز از دیگر سوابق اجرایی اوست.

وزارت دادگستری: امین‌حسین رحیمی
متولد ۱۳۴۷ و دانش‌آموخته دکتری رشته فقه و حقوق جزاء و قاضی دادگستری با بیش از ۳۵ سال خدمت در مشاغل مختلف قضایی که معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه و نمایندگی ملایر در مجلس هشتم را برعهده داشته و مشاور رئیس قوه قضائیه هم بوده است. او تجربه دادستانی دیوان محاسبات کشور، ریاست کل دیوان محاسبات کشور و معاونت سیاسی و امنیتی دادستان کل را در سوابق داشته و در دولت سیزدهم نیز وزیر دادگستری بوده است.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: عزیز نصیرزاده
متولد ۱۳۴۳ که فارغ‌التحصیل دانشکده خلبانی نیروی هوایی و خلبان اف ۱۴- ارتش جمهوری اسلامی است. او مدتی وابسته نظامی ایران در ایتالیا بود و مدیریت جنگ الکترونیکی معاونت عملیات نیروی هوایی ارتش، معاونت اطلاعات نیروی هوایی ارتش، معاونت طرح و برنامه نیروی هوایی ارتش، جانشینی فرمانده نیروی هوایی ارتش و در نهایت فرماندهی این نیرو را تجربه کرده است و در دوره‌ای جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم بوده است.

وزارت راه و شهرسازی: فرزانه صادق
متولد ۱۳۵۵ و دارای مدرک دکترای شهرسازی که معاونت دفتر معماری و طراحی شهری وزارت مسکن و شهرسازی، مدیریت شهرسازی سازمان مسکن و شهرسازی استان همدان، مدیرکلی دفتر معماری و طراحی شهری و بافتهای واجد ارزش، مدیرکلی معاونت شهرسازی و معماری شهردای تهران و در نهایت معاونت وزیر و دبیری شورای عالی شهرسازی و معماری را هم در سوابق اجرایی خود دارد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت: سیدمحمد اتابک
متولد ۱۳۳۷ و دارای مدرک کارشناس ارشد عمران که نایب‌رئیسی شرکت سیمان تهران، مدیرعاملی و نایب‌رئیسی هیئت مدیره شرکت اکباتان، عضویت و ریاست هیئت‌مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک مسکن و شرکت صدرا از جمله مهمترین سوابق اجرایی و علمی اوست.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:حسین سیمایی صراف
متولد ۱۳۴۷ و دارای دکترای حقوق خصوصی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی که برگزیده دوره هفتم جشنواره بین‌المللی فارابی است و معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، مدیرکلی دفتر حقوقی وزارت علوم، عضویت در ستاد آمایش وزارت آموزش عالی، جانشینی وزیر علوم در کارگروه ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و در نهایت دبیری هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران در دولتهای دوازدهم و سیزدهم بخشی از سوابق علمی و اجرایی اوست.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: سیدعباس صالحی
متولد ۱۳۴۳ و دارای دکترای فلسفه که عضویت هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و تجربه حضور در عالی‌ترین سمت همین وزارتخانه را در کارنامه دارد و در سال‌های اخیر نماینده ولی‌فقیه در موسسه اطلاعات و مدیرمسئول این روزنامه هم بوده است.

وزارت کشور: اسکندر مومنی
متولد ۱۳۴۱ و دارای مدرک دوره عالی امنیت استراتژیک که جانشینی فرمانده نیروی انتظامی، ریاست پلیس راهنمایی و رانندگی، معاونت عملیات نیروی انتظامی، ریاست مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰، معاونت انتظامی نیروی انتظامی را در کارنامه دارد و در دوره‌ای مشاوره رئیس‌جمهوری نیز بوده است. تجربه دبیرکلی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز از دیگر سوابق اوست.

وزارت میراث فرهنگی و گردشگری: سیدرضا صالحی امیری
متولد ۱۳۴۰ و دارای دکترای مدیریت دولتی و عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی که تجربه معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیکِ مجمع تشخیص مصلحت نظام، سرپرستی وزارت ورزش و جوانان، ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم را در کارنامه خود ثبت کرده است.

وزارت نفت: محسن پاک‌نژاد
متولد ۱۳۴۵ و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع که مشاور وزیر نفت و رئیس ستاد نظارت بر سوخت‌رسانی این وزارتخانه بود و مدیریت طرح توسعه میدان‌های گازی، مدیرکلی نظارت بر صادرات مواد نفتی و بازرسی فنی وزارت نفت را هم در کارنامه دارد. عضویت هیئت‌مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، معاونت وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری، معاونت مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور تولید، مدیرکلی نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت و مدیرعاملی و نایب‌رئیسی هیئت مدیره شرکت بازرگانی نفت ایران از جمله سوابق اجرایی او محسوب می‌شود.

وزارت نیرو: عباس علی‌آبادی
متولد ۱۳۴۰ و دارای مدرک دکترای مکانیک از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی که ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر، معاونت برق و انرژی وزارت نیرو، مدیرعاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و مدیرعاملی گروه صنعتی مپنا را در کارنامه دارد و وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم هم از سوابق اجرایی او به شمار می‌آید.

وزارت ورزش و جوانان: احمد دنیامالی
متولد ۱۳۳۹ و دارای مدرک دکترای برنامه‌ریزی شهری که ریاست فدراسیون قایقرانی، عضویت هیئت مدیره فدراسیون جهانی کانوئیک (ICF)، معاونت وزیر راه و ترابری، ریاست سازمان بنادر و کشتیرانی کشور، معاونت فنی و زیربنایی راه‌آهن و نمایندگی در دوره چهارم شورای شهر تهران و دوره‌های یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی را در سوابق اجرایی خود ثبت کرده است.


کد مطلب: 130366

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/130366/نمره-مردودی-یا-قبولی

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir