معاون صنایع عمومی وزیر صمت، صادرات لوازم خانگی کشورمان در حالی عنوان کرد که در چهار ماهه ابتدایی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 11 درصدی رشد کرده و از ابتدای سال تاکنون بیش از 300 واحد متعهد شدند بیش از 18 میلیون و 500 هزار دستگاه لوازم خانگی تولید کنند که همچنان مسئله بالا بودن قیمتها و پایین بودن کیفیت محصولات نارضایتی مشتریان را به همراه دارد.
لوازم خانگی همچون صنعت خودروسازی کشور سالهاست که با انحصار همراه شده که نتیجه آن نیز افزایش قیمتها و البته پایین بودن کیفیت محصولات است که نارضایتی مردم را به همراه داشته است حال در آستانه دولت چهاردهم همزمان با وعده مسئولان مبنی بر افزایش تولید این مسئله برای مصرف کننده وجود دارد که این افزایش تولید آیا بهانهای برای افزایش قیمت میشود یا زمینه ساز کاهش قیمت و البته افزایش کیفیت.
محمد مهدی برادران افزود: اولویت ما در جایگزینی محصولاتِ دارای سهم عمده در قاچاق است به عنوان مثال، امسال در تولید ظرفشویی بیش از ۲۶ درصد رشد داشته ایم.او گفت: افزایش صادرات لوازم خانگی در کشورمان در چهار ماه امسال نشان از تولید داخلی بیشتر، عمق بخشی بیشتر و کیفیت بالاتر تولیدات لوازم خانگی داخلی است.
برادران در ادامه افزود: تا زمانی که نیاز داخل تامین شود و بازار رقابتی در داخل وجود داشته باشد، ضرورتی برای واردات لوازم خانگی نمیبینیم ولی اگر بخواهیم واردات لوازم خانگی را داشته باشیم، باید از ظرفیتهای حمایتی مانند تعرفه استفاده کنیم تا تولیدکنندگان مطمئن باشند در یک رقابت نابرابری با تولیدکنندگان دیگر کشورها قرار نمیگیرند.او خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر بیش از ۲۰۰ واحد لوازم خانگی در داخل کشور در حوزه تنوع محصولات، کیفیت و ضمانت با هم رقابت دارند. در حوزه خارج از کشور هم بعضی از محصولاتمان توان رقابتی بالایی دارند، ولی در بعضی از محصولات مان که نوپا هستند این نگرانی وجود دارد که به توان داخلی ایجاد شده و پیوندی که بین دانشگاه، شرکتهای دانش بنیان و قطعه سازها بوجود آمده، آسیب برسد. اما برای اینکه توان رقابتی را افزایش دهیم، باید به صادرات توجه ویژهای کنیم.به گفته برادران در چهار ماهه ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال قبل، تولید در این حوزه، بیش از ۶ درصد رشد داشته و به عدد بیش از ۵ میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه در چهار ماهه ابتدای سال رسیده است و این روند صعودی تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
او در بخشی از سخنان خود با اشاره به برگزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) گفت: نمایشگاه ایران اکسپوی ۲۰۲۴، با توجه به حضور بیش از ۲۵۰۰ تاجر و بازرگان از بیش از ۱۰۰ کشور، فرصت خوبی بود که تعدادی از واحدهای تولیدی ما موفق به عقد قرارداد شوند و نتایج خوبی به همراه داشت.برادران افزود: همچنین هفته قبل در کشور عراق، نمایشگاه توانمندیهای صادراتی در اربیل کردستان برگزار شد که فرصت خوبی بود، چون بیشتر صادرات ما در این حوزه برای کشور عراق صورت میگیرد.به گفته او همچنین با هماهنگی که با رایزنهای اقتصادی و مراکز تجاری کشورهای مختلف داششتیم محصولات لوازم خانگی را در اولویتهای صادراتی کشور قرار دادیم. چون در سالهای اخیر این صنعت در حال رشد است و از ۱۴ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال ۱۴۰۰ به ۱۶ میلیوندستگاه در سال ۱۴۰۱ و ۱۷ و نیم میلیون دستگاه لوازمخانگی در سال ۱۴۰۲ رسیده است.
گفتنی است طبق اعلام انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران هم سال گذشته تولید ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه لوازم خانگی و صادرات ۴۰۰ میلیون دلاری در این حوزه محقق شده است که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ رشد را نشان میدهد، چرا که به گفته این انجمن در سال ۱۴۰۱، تعداد ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه انواع لوازم خانگی در کشور تولید شده است.طبق اعلام این انجمن قبل از سال ۹۶ به دلیل فقدان کالای ایرانی نوعی انحصار در بازار لوازم خانگی وجود داشت اما اکنون تعداد تولیدکنندگان داخلی بسیار زیاد است در حال حاضر انحصار در بازار وجود ندارد زیرا رقابت در این عرصه بسیار شدید است.در صورت تحقق برخی الزامات تولید امسال به ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.
لوازم خانگی همچون صنعت خودروسازی کشور سالهاست که با انحصار همراه شده که نتیجه آن نیز افزایش قیمتها و البته پایین بودن کیفیت محصولات است که نارضایتی مردم را به همراه داشته است حال در آستانه دولت چهاردهم همزمان با وعده مسئولان مبنی بر افزایش تولید این مسئله برای مصرف کننده وجود دارد که این افزایش تولید آیا بهانهای برای افزایش قیمت میشود یا زمینه ساز کاهش قیمت و البته افزایش کیفیت.
محمد مهدی برادران افزود: اولویت ما در جایگزینی محصولاتِ دارای سهم عمده در قاچاق است به عنوان مثال، امسال در تولید ظرفشویی بیش از ۲۶ درصد رشد داشته ایم.او گفت: افزایش صادرات لوازم خانگی در کشورمان در چهار ماه امسال نشان از تولید داخلی بیشتر، عمق بخشی بیشتر و کیفیت بالاتر تولیدات لوازم خانگی داخلی است.
برادران در ادامه افزود: تا زمانی که نیاز داخل تامین شود و بازار رقابتی در داخل وجود داشته باشد، ضرورتی برای واردات لوازم خانگی نمیبینیم ولی اگر بخواهیم واردات لوازم خانگی را داشته باشیم، باید از ظرفیتهای حمایتی مانند تعرفه استفاده کنیم تا تولیدکنندگان مطمئن باشند در یک رقابت نابرابری با تولیدکنندگان دیگر کشورها قرار نمیگیرند.او خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر بیش از ۲۰۰ واحد لوازم خانگی در داخل کشور در حوزه تنوع محصولات، کیفیت و ضمانت با هم رقابت دارند. در حوزه خارج از کشور هم بعضی از محصولاتمان توان رقابتی بالایی دارند، ولی در بعضی از محصولات مان که نوپا هستند این نگرانی وجود دارد که به توان داخلی ایجاد شده و پیوندی که بین دانشگاه، شرکتهای دانش بنیان و قطعه سازها بوجود آمده، آسیب برسد. اما برای اینکه توان رقابتی را افزایش دهیم، باید به صادرات توجه ویژهای کنیم.به گفته برادران در چهار ماهه ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال قبل، تولید در این حوزه، بیش از ۶ درصد رشد داشته و به عدد بیش از ۵ میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه در چهار ماهه ابتدای سال رسیده است و این روند صعودی تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
او در بخشی از سخنان خود با اشاره به برگزاری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) گفت: نمایشگاه ایران اکسپوی ۲۰۲۴، با توجه به حضور بیش از ۲۵۰۰ تاجر و بازرگان از بیش از ۱۰۰ کشور، فرصت خوبی بود که تعدادی از واحدهای تولیدی ما موفق به عقد قرارداد شوند و نتایج خوبی به همراه داشت.برادران افزود: همچنین هفته قبل در کشور عراق، نمایشگاه توانمندیهای صادراتی در اربیل کردستان برگزار شد که فرصت خوبی بود، چون بیشتر صادرات ما در این حوزه برای کشور عراق صورت میگیرد.به گفته او همچنین با هماهنگی که با رایزنهای اقتصادی و مراکز تجاری کشورهای مختلف داششتیم محصولات لوازم خانگی را در اولویتهای صادراتی کشور قرار دادیم. چون در سالهای اخیر این صنعت در حال رشد است و از ۱۴ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال ۱۴۰۰ به ۱۶ میلیوندستگاه در سال ۱۴۰۱ و ۱۷ و نیم میلیون دستگاه لوازمخانگی در سال ۱۴۰۲ رسیده است.
گفتنی است طبق اعلام انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران هم سال گذشته تولید ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه لوازم خانگی و صادرات ۴۰۰ میلیون دلاری در این حوزه محقق شده است که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ رشد را نشان میدهد، چرا که به گفته این انجمن در سال ۱۴۰۱، تعداد ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه انواع لوازم خانگی در کشور تولید شده است.طبق اعلام این انجمن قبل از سال ۹۶ به دلیل فقدان کالای ایرانی نوعی انحصار در بازار لوازم خانگی وجود داشت اما اکنون تعداد تولیدکنندگان داخلی بسیار زیاد است در حال حاضر انحصار در بازار وجود ندارد زیرا رقابت در این عرصه بسیار شدید است.در صورت تحقق برخی الزامات تولید امسال به ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.