?>?> سیاست روز - «باغ کیانوش»؛ فیلمی که باید دیده شود - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تنوعِ موقتی ژانر در سینماهای کشور!

«باغ کیانوش»؛ فیلمی که باید دیده شود

23 مرداد 1403 ساعت 22:02


اکران فیلم‌های مست عشق به کارگردانی حسن فتحی و کُمدی سال گربه به کارگردانی مصطفی تقی نژاد امروز چهارشنبه بیست و چهارم مرداد ماه به پایان می رسد تا به این ترتیب بعد از مدت‌ها پرده نقره ای با بازیگران مطرحی همچون بهرام افشاری، پارسا پیروزفر و شهاب حسینی خداحافظی کند. گفته می‌شود بهرام افشاری که در سال‌های اخیر به یکی از چهره‌های مطرح سینمای کشور تبدیل شده به زودی با دو فیلم «هفتاد سی» و «مرد عینکی» به کارگردانی خودش به سینماهای کشور بازمی‌گردد و احتمالا دوباره باید شاهد صف‌های طویل در سینماهای کشور برای تماشای این دو فیلم کُمدی باشیم.
بنا به اعلام شورای صنفی نمایش این دو فیلم که از امروز از اکران عمومی حذف می‌شوند و دیگر اکران سراسری در کشور نخواهد داشت، در گروه سینما فرهنگ به اکران خود ادامه می دهد و کسانی که تا به امروز موفق نشده‌اند که این دو اثر را در سینما به تماشا بنشینند می توانند با خرید بلیط از گروه سینما فرهنگ، اثر محبوب خود را نگاه کنند. فیلم سینمایی مست عشق که ساخت و اکران آن به دلیل دوملیتی بودن این اثر با حواشی فراوانی روبرو شد و چندین و چندبار زمان اکران آن به تعویق افتاد، پس از چند سال بلاتکلیفی بالاخره پنجم اردیبهشت ماه سال جاری اکران سراسری خود را آغاز کرد. جالب اینجاست که این اثر به کارگردانی حسن فتحی برخلاف روش معمول بلیط فروشی پس از اکران، چندین روز پیش فروش بلیط داشت و از قضا با استقبال خوبی هم مواجه شد.
مست عشق به واسطه قصه آشنایی که اکثر مردم ایران با آن ارتباط برقرار می‌کنند و از بچگی تا بزرگسالی با آن ارتباط عاطفی و حتی علمی و درسی داشته‌اند برای مردم جالب بود. زندگی شمس و مولانا یکی از داستان‌هایی است که همواره برای مردم و عاشقان ادبیات و شعر جذابیت خاصی داشته است، در کنار این موارد حضور بازیگرانی همچون پارسا پیروزفر و شهاب حسینی و همچنین حضور بازیگر زن معروف ترکیه ، فارغ از محتوا و فیلمنامه و بحث کارگردانی حسن فتحی، با استقبال شایان توجهی از سوی مخاطبان مواجه شد و توانست در طول مدت اکران خود یعنی کمتر از چهار ماه، بیش از دو میلیون مخاطب را به سالن‌های سینما بکشاند.
مست عشق علاوه بر این توانست با فروش نزدیک به 120 میلیارد تومان، عنوان پرفروش ترین فیلم غیرکمدی سینمای پس از انقلاب ایران را به دست بیاورد.
پارسا پیروزفر که به تازگی در شبکه نمایش خانگی مقابل دوربین آیدا پناهنده رفته و سریال در انتهای شب که مورد استقبال مخاطبان نیز واقع شده بود، روانه شبکه نمایش خانگی کرد، با توجه به پایان اکران مست عشق ظاهرا خداحافظی طولانی با اکران و قاب تلویزیون و سینما خواهد داشت.
علاوه بر این شهاب حسینی نیز که در این چند سال اخیر با سریال‌هایی همچون پوست شیر و گناه فرشته مهمان خانه‌های مردم بود و روزهای پرکاری را پشت سر گذاشته نیز ظاهراً تا اطلاع ثانوی اثری را برای اکران نخواهد داشت.
فیلم کمدی «سال گربه» ساخته مصطفی تقی زاده هم دیگر فیلمی است که اکران آن همزمان با مست عشق به پایان می‌رسد. این فیلم از 22 فروردین ماه روی پرده رفت و در هفته‌های اول فروش بسیار خوبی داشت ، اما با آغاز اکران مست عشق فروش آن آرام آرام کاهش پیدا کرد.
دومین فیلم مصطفی تقی زاده در طول مدت اکران خود با جذب 1 میلیون و 175 هزار مخاطب توانست 64 میلیاردتومان فروش کند. با پایان نمایش عمومی سال گربه بهرام افشاری به شکل موقت از چرخه اکران خداحافظی می‌کند. او دو فیلم «هفتاد سی» و «مرد عینکی» را در نوبت نمایش دارد.
ظاهرا شورای صنفی نمایش با پایان اکران این دو فیلم ، از اکران 4 فیلم جدید خبر داده است. طبق اعلام این شورا، فیلم های «قلب رقه»، «سفر پرماجرا»، «خانه شیشه‌ای» و «باغ کیانوش» از امروز اکران سراسری خود را آغاز خواهند کرد. فیلم های قلب رقه و باغ کیانوش از آثاری است که در جشنواره چهل و دوم فیلم فجر به اکران رسید و می تواند علاقه‌مندان به این سبک فیلم ها را به سالن های سینما بکشاند.
باغ کیانوش که یکی از کارهای متفاوت در حوزه کودک و نوجوان است از آن آثاری است که علیرغم حوزه ساخت و فارغ از نام بازیگران اصلی که اکثرا نوجوانان مستعد تئاتر هستند، می‌تواند برای بزرگسالان هم تجربه متفاوتی را از منظر قصه گویی و نوع ساخت رقم بزند.
باغ کیانوش از آن آثاری بود که به محض پایان یافتن در کاخ جشنواره به شدت مورد تشویق حضار قرار گرفت و بسیاری از منتقدان نسبت به این فیلم نقد مثبتی داشتند ولی از آنجایی که سینمای ما در چند سال اخیر به تک قطبی تبدیل شده و به چنین آثاری که از همه منظرها اثری درست و محترم محسوب می شود بها نمی دهند، باغ کیانوش هم نتوانست در جشنواره فجر چهل و دوم موفقیت آنچنانی از آن خود کند. قلب رقه نیز شاید ادامه راه فیلم سازی به سبک ابراهیم حاتمی کیاست. قلب رقه داستان و روایتی در خصوص داعش و عوامل آنها و جنایتشان است که در فضایی جدید و بدون جلوه‌های ویژه خاصی و در سوریه فیلمبرداری شده و از این حیث می تواند برای مخاطبان و علاقه‌مندان به این سبک فیلمسازی جذاب و قابل توجه باشد.
امیدواریم که با تنوع ژانری که در حال حاضر در سینماهای کشور به وجود آمده، مخاطبان سینما به فیلم های کُمدی فقط اقبال نشان ندهند و فیلم های اینچنینی را نیز به تماشا بنشینند.
 
علی کلانتری


کد مطلب: 130395

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/130395/باغ-کیانوش-فیلمی-باید-دیده-شود

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir