کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سیاست روز

عراقچی از بدنه وزارت خارجه است

29 مرداد 1403 ساعت 21:13


ناصرکنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت اقای عراقچی از بدنه وزارت امور خارجه بوده و از کارشناسی تا عرصه‌های مدیریتی را به خوبی انجام داده‌اند.
نشست هفتگی ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز با حضور خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی در محل این وزارتخانه برگزار شد.  سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سیاست روز در باب دیدگاه بدنه وزارت امور خارجه در قبال تصدی سمت وزیر خارجه توسط آقای عراقچی گفت: اقای عراقچی از بدنه وزارت امور خارجه بوده و از کارشناسی تا عرصه‌های مدیریتی را به خوبی انجام داده‌اند. و همان طور نیز که دیروز خودشان در مجلس عنوان کردند افتخارشان آن است که ابتدا یک کارشناس در وزارت امور خارجه است و قطعا ایشان یک کارشناس خبره در این وزارتخانه هستند امیدواریم که نمایندگان مجلس نظر مثبت خود را درباره آقای عراقچی اعلام کنند. طبیعتا رئیس دستگاه دیپلماسی با هر میزان رای بالاتری که انتخاب شود مقتدرتر و با قوت قلب بیشتر در سکان داری عرصه دیپلماسی و در اجرای سیاست‌های نظام عمل خواهد کرد. این مسئله در چارچوب وظایف و مسئولیت‌ها و اختیارات نمیندگان مجلس است که نظر و دیدگاه خود را بیان نمایند. در نهایت چنانکه گفتم دکتر عراقچی با بدنه وزارت خارجه غریبه نیست و در عین حال رابطه مجلس و وزارت خارجه همواره یک رابطه تنگاتنگ و مثبتی بوده است و امیدواریم که این روند در دولت جدید نیز با قدرت بیشتری ادامه داشته باشد. ما منتظریم نمایندگان منتخب مردم رای اعتماد خودشان را اعلام کنند.
کنعانی در این نشست در پاسخ به سوالی در خصوص مواضع تند طیف خاص سیاسی در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزرات امور خارجه به ویژه نقش آقای عراقچی در مذاکرات هسته ای و چگونگی روند از سرگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها با توجه به فشار این طیف سیاسی گفت: طبیعی است که در هر صورت سندی و توافقی در این زمینه از سوی دو دولت ایران و امریکا برای بازگشت مسئولانه به برجام وجود دارد. حتی درخواستی از سوی دولت امریکا در همین دولت فعلی شکل گرفت و مذاکراتی برقرار شد.او افزود: روز گذشته اقای عراقچی هم در صحن مجلس در این زمینه هم وضعیت را توضیح دادند و هم به رویکردها و سیاست های قطعی نظام و قانون راهبردی مجلس اشاره کردند.او اظهار امیدواری کرد که با تشکیل کابینه جدید در روزهای آینده و شروع به کار دولت جدیددر مسیر احقاق حقوق قطعی ملت و تامین منافع مردم ایران در مسیر توافق تعریف شده به طور کامل دست یابیم. سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد:دستگاه دیپلماسی درچارچوب سیاستهای قطعی نظام و برنامه دولت به وظیفه حرفه ای خود عمل خواهد کرد.کنعانی در خصوص موضوع آتش‌بس و مسائل مربوط به آن نیز تاکید کرد: ما آمریکا را دارای حسن نیت و صلاحیت تلقی نمی‌کنیم، چراکه این موضوع ناشی از رفتار و عملکرد دولت آمریکاست.او با تاکید بر اینکه ما از اینکه مذاکراتی برای آتش‌بس انجام شود حمایت کرده‌ایم و مشورت‌های منطقه‌ای در این زمینه داشته‌ایم، گفت: علیرغم نگاه اصولی و انتقادی که به رفتار آمریکایی‌ها داریم از تلاش‌هایی که همراه با حسن نیت است، حمایت می‌کنیم .کنعانی درخصوص برخی از تحلیل‌های منتشر شده مبنی بر اینکه ایران احتمالاً در برابر ایجاد آتش‌بس در غزه از حق خود در ارتباط با خونخواهی از ترور اسماعیل هنیه در تهران می‌گذرد، با تاکید بر حمایت ایران از ضرورت ایجاد آتش‌بس فوری در غزه و توقف کشتار رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین خاطرنشان کرد: این موضوع با حق مشروع ایران و تنبیه متجاوز و پاسخ به تجاوز صورت گرفته ارتباط مستقیمی ندارد. این دو  موضوع جداگانه هستند و ارتباط مستقیمی  با یکدیگر ندارند.سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران بر حق قانونی و مسلم خود بر تنبیه متجاوز تاکید داریم و همچنین به دوستان خود نیز گفته‌ایم که به دنبال تشدید تنش در منطقه نیستیم  و از  تلاش‌های همراه با حسن نیت حمایت می‌کنیم و از دیگر سو بر حق ذاتی ایران در استیفای حقوق خود و تنبیه متجاوز تاکید داریم و در زمان مقتضی نیز  از آن استفاده می‌کنیم.
خبر دیگر آنکه رئیس کمیته اطلاعات مجلس آمریکا مدعی شد که ایران تا پایان سال جاری میلادی می‌تواند خود را یک کشور دارای سلاح هسته‌ای اعلام کند.مایک ترنر، رئیس کمیته اطلاعات مجلس آمریکا در مصاحبه با شبکه سی بی اس گفت: با توجه به عملکرد دولت کنونی آمریکا، ممکن است بر اساس احتمالاتی که در گزارش‌های خبری مطرح شده، (ایران) تا پایان سال جاری خود را یک کشور دارای سلاح هسته‌ای اعلام کند.از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به عبور تعداد شهدای غزه از ۴۰ هزار نفر تصریح کرد: همه دولت‌ها و همه ملت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، در مقابل فاجعه هولناک جاری در نوار غزه، مسئولیت دارند. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به افزایش تعداد شهدای غزه و عبور از 40 هزار شهید، در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: ‏در میان بی‌عملی بهت برانگیز مجامع و سازمان‌های مسئول بین‌المللی و فقدان اقدام مؤثر کشورهای اسلامی و عربی و در زیر آتش حمایت‌های بی‌دریغ تسلیحاتی آمریکا و هم پیمانان غربی آن از رژیم آپارتاید صهیونیستی، تعداد شهدای ‎غزه از مرز چهل هزار تن گذشت.
 
سیاست روز - مهدی یوسفی


کد مطلب: 130457

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/130457/عراقچی-بدنه-وزارت-خارجه

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir