کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نرخ‌های جدید نان در پایتخت اعلام شد

کیفیت نان هم قد می‌کشد؟

19 شهريور 1403 ساعت 21:09


رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در حالی اعلام کرد که با موافقت وزارت کشور تغییرات قیمت در کارتخوان‌های عرضه نان اعمال شد که همچون گذشته یک سوال مطرح است و آن اینکه آیا کیفیت نان هم قد خواهد کشید؟
افزایش قیمت نان همواره در کنار عنوان جبران هزینه‌ نانواها با کلید واژه‌ای به نام افزایش و بهبود کیفیت نان و کاهش دور ریز نان همراه است که البته تا به امروز نیز محقق نشده است. در کنار مسئله پخت، مسئله کیفیت گندم نیز از مسائل مطرح در بهبود کیفیت است که عملا با افزایش قیمت نان محقق نخواهد شد بلکه اصلاح در نوع کشت گندم مولفه مهم این روند است. در همین حال افزایش قیمت نان همواره برابر با افزایش قیمت‌های در سایر کالاها بوده که نتیجه آن نیز بی اثر شدن افزایش قیمت برای نانوایان است که در نهایت همان رویه قدیمی کوتاه شدن قد نان و کیفیت آن را به همراه دارد. در باب مسئله قاچاق آرد و نان نیز که دلیل آن را ارزان بودن قیمت‌ها عنوان می‌کنند باید گفت که تا زمانی که نرخ دلار و ارز در نوسان سعودی است عملا نمی توان مانع از قاچاق شد مگر آنکه بازنگری در قیمت ارز صورت گرفته و قیمت آن کاهشی محسوس داشته باشد در این صورت است که قاچاق و تبدیل آن به ریال بی ارزش است.
با توجه به این مولفه‌ها می‌توان گفت که افزایش قیمت نه بهبود زندگی نانوا را به همراه دارد تا بهبود کیفیت نان و نه مانع سازی در برابر قاچاق آرد و نان و صرفا یک شوک به اقتصاد کشور بویژه اقشار مستضعف جامعه است که با گرانی نان و افزایش قیمت‌ها در سایر بخش‌های خوراکی سبد آنها کوچک‌تر و مصرف نانشان بیشتر می شود. در چنین شرایطی فاطمه نظری رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران افزود: نان سنگک ساده از ۳ به ۵ هزار تومان، همچنین قیمت نان بربری ساده با آرد نوع یک، از ۱ هزار و هشتصد تومان به ۲ هزار و پانصد تومان وبربری ساده با آرد نوع دو ۲ هزار و پانصد تومان به ۳ هزار و پانصد تومان رسید.او ادامه داد: نان لواش با آرد نوع یک از پانصد تومان به هفتصد تومان تغییر قیمت یافت و لواش نوع دو نیز از ششصد و پنجاه به نهصد تومان رسید.
نظری تصریح کرد: قیمت نان سنتی تافتون با آرد نوع یک، از ۹۰۰ تومان به ۱ هزار و دویست شصت تومان و نوع دو از ۱ هزار و دویست به ۱ هزار و پانصد تومان رسید. همچنین قیمت نان ماشینی تافتون با آرد نوع یک از هفتصد به ۸۵۰ تومان و نوع دو از ۱ هزار به ۱ هزار و دویست تومان تغییر یافت.به گفته او شکل عرضه نان کنجدی نیز تغییر یافته، به این ترتیب که در کارتخوان‌های عرضه نان قسمتی جداگانه برای خرید کنجد در نظر گرفته شده و مشتریان میتوانند از این قسمت به ازای هر نان از ۱۰ تا ۳۰ گرم کنجد خریداری کنند و نانوا با نظرمشتری از این کنجد در پخت نان استفاده میکند. پیشتر قیمت نان در استان‌های مختلف اصلاح شده بود و همچنین قیمت نان از سال ۱۴۰۰ تاکنون در تهران تغییر نکرده بود.
در این میان رئیس اتاق اصناف تهران گفت: با اعلام نرخ‌های جدید انواع پخت نان با آرد یارانه‌ای نوع یک و دو، نظارت بر اجرای فعالیت نانوایی‌ها تشدید می‌شود. حمیدرضا رستگار، با اشاره به افزایش قیمت نان گفت: پس از اعلام قیمت جدید، نظارت‌ها تشدید و با هرگونه تخلفی توسط دستگاه‌های تعزیراتی و نظارتی برخورد قانونی خواهد شد.رئیس اتاق اصناف تهران، با بیان اینکه با اعلام قیمت جدید نظارت بر اجرای آن تشدید می‌شود، اظهار کرد: ما مکلف هستیم که قانون را اجرا کنیم.
وی تاکید کرد: نانوایان طبق نرخ‌نامه‌ای که ارائه می‌شود، باید نان را عرضه کنند و در صورت تخلف دستگاه‌های تعزیراتی و بازرسی برخورد قانونی و اعمال قانون خواهند کرد.بنا به گفته رئیس اتحادیه صنف نانوایان سنتی تهران تغییرات قیمت‌ها با تأیید وزارت کشور در کارتخوان‌های مربوط به فروش نان به اجرا در آمده است.
به هر تقدیر می‌توان گفت که امید آن است که افزایش قیمت نان تحولی مثبت در کیفیت و ارتقا نان نیز ایجاد نماید هر چند که تجربه نشان داده است که عملا چنین امری روی نداده است بویژه اینکه نظارت‌ها نیز چند روزی بیشتر نبوده است و در نهایت به وضعیت سابق بازگشته است.
 
سمیه ملکی


کد مطلب: 130619

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/130619/کیفیت-نان-هم-قد-می-کشد

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir