کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

داغ معدن طبس بر دل مردم ایران

یک شب تلخ

1 مهر 1403 ساعت 21:34


خبر تلخ و ناگوار بود، بار دیگر یک حادثه، جان ده‌ها تن از هموطنان را گرفت و مردم را داغدار کرد.
یک شب تلخ در استان خراسان جنوبی رقم خورد، بر اثر انفجار در معدن طبس ده‌ها تن از معدنچیان زحمتکش جان باختند تعدادی مجروح شدند و برخی نیز همچنان در معدن هستند. آمارها متفاوت است، برخی خبر از مرگ 51 تن داده‌اند و برخی دیگر 32 تن و ده‌ها تن دیگر از کارگران معدن مجروح شده‌اند.
چنین حوادثی بارها در معادن کشور اتفاق افتاده و باعث جان باختن کارگران زحمتکش معدن شده است.
برخی از مرگبارترین حوادث معدن در ایران در چند سال گذشته گویای آن است که کنترل و نظارت بر وضعیت کاری معادن وجود ندارد یا بسیار کم است.
در سال ۱۳۸۸ حادثه در معدن باب نیروز زرند ۱۲ نفر را به کام مرگ کشاند. در سال ۱۳۸۹ نیز معدن اشکلی هجدک کرمان حادثه ای رخ داد که 7 تن در ان جان باختند. معدن یال شمالی طبس نیز در ۱۳۹۱ دچار حادثه شد و  ۸ تن جان باختند. سال  نیز۱۳۹۶ حادثه در معدن زمستانی یورت در آزادشهر گلستان ۴۳ نفر را به کام مرگ برد و خانواده‌های زیادی را داغدار کرد.
۱۴۰۲ نیز حادثه در معدن رزمجاه روستای طزره دامغان جان ۶ تن از معدنچیان را گرفت.
و اما آخرین شب یک روز تابستانی در معدن زغال‌سنگ طبس بیشترین تلفات در چنین حادثه‌ای رقم خورده است، آمارها متفاوت است اما با توجه به حضور پرتعداد کارگران معدن بیش از 40 تن تاکنون جان خود را از دست داده‌اند. 31 شهریور ماه یک شب تلخ برای خانواده‌های معدنچی بود، فردای آن شب قرار بود فرزندان پدرانی که در این حادثه جان باختند به مدرسه بروند و جشن آغاز سال تحصیلی را برگزار کنند.
علت این حادثه «نشت گاز حوالی ساعت ۲۱ شنبه‌شب (۳۱ شهریور) در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال‌سنگ معدنجوی طبس بود که با انفجار نیز همراه شد.
تیم‌های امداد و نجات خود را به سرعت به محل حادثه رساندند تا بتوانند با نجات آنهایی که هنوز در معدن زنده‌ بودند از تلفات بکاهند. جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی با حضور در محل وقوع انفجار در معدن زغال سنگ طبس به بازدید از شرایط پرداخت و از نزدیک در جریان این حادثه قرار گرفت.
اسکندر مومنی-وزیر کشور- نیز در پی حادثه نشت گاز در یکی از کارگاه‌های شرکت زغال سنگ معدنجو طبس دستوراتی به استاندار خراسان جنوبی صادرکرد و جویای آخرین وضع حادثه‌ انفجار در معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس شد.
مسعود پزشکیان هم که دیروز راهی نیویورک شد تا در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند، پیش از عزیمت به نیویورک با صدور دستوراتی به وزرای کشور، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استاندار خراسان جنوبی، خواستار تسریع در پیگیری وضعیت مصدومان حادثه و بررسی علت وقوع این حادثه و جانباختن کارگران این معدن شد. وی با اشاره به انفجار معدن معدنجوی در طبس، اظهار کرد: خدمت همه خانواده‌های داغدار این حادثه تسلیت می‌گویم‌. با وزرای کشور، بهداشت و صنعت گفت‌وگو کردم تا با تمام تلاش پیگیر وضعیت و مشکلات آن عزیزان باشیم.
حادثه انفجار گاز متان در ۲ بلوک B و C حدود ساعت ۲۱ شنبه شب رخ داد که تعدادی از کارگران را دچار خفگی کرد.
حوضه زغال‌دار طبس با وسعت بییش از ۳۰ هزار کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی ۷۵.۲ میلیارد تن زغال سنگ کک شو و حرارتی، غنی ترین و بزرگترین ناحیه زغالی ایران محسوب می‌شود.
پیرحسین کولیوند با هدف حضور میدانی و مدیریت عملیات جست‌وجو و نجات کارگران مفقود شده در حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ طبس، در محل حادثه حاضر شد.
در این زمینه رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت؛ به مردم شهرستان طبس و خانواده متوفیان قول می‌دهیم که بررسی دقیق ابعاد حادثه را انجام دهیم و با خاطیان و مقصران برخورد لازم را انجام دهیم.
محمد جعفر عبدالهی با حضور میدانی در محل حادثه معدن طبس به خبرنگاران گفت: همکاران قضایی ما در اولین ساعات وقوع حادثه به منظور بررسی آن در محل حاضر شدند.
حادثه انفجار معدن طبس ساعت ۲۱ شب گذشته به دلیل تصاعد آنی گاز متان در یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو رخ داد که در زمان حادثه ۶۹ کارگر در بلوک سی و بی این معدن زغال‌سنگ در طبس مشغول کار بودند.
رئیس قوه قضاییه نیز طی تماسی با رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی به وی دستور داد به سرعت ابعاد مختلف حادثه معدن زغال سنگ طبس بررسی و رسیدگی شود. همچنین علی اکبر رحیمی فرماندار طبس با اشاره به آخرین وضعیت امداد رسانی معدن طبس گفت؛همه نیروهای امدادرسان، بدون وقفه مشغول کار در بلوک C هستند با این وجود، هنوز نتوانسته‌ایم به محبوسان دسترسی داشته‌باشیم.
قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تسلیت به خانواده‌ جان باختگان، به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ماموریت داد تا با فوریت نسبت به بررسی دقیق علل وقوع حادثه انفجار معدن طبس و شناسایی متخلفان احتمالی اقدام کرده و گزارش آن را به مجلس ارائه دهد.
سید محمد اتابک وزیر صمت نیز روز گذشته برای بررسی ابعاد حادثه معدن طبس در محل حادثه حاضر شد.
در پی حادثه تأسف برانگیز در معدن معدنجو طبس و ‌جان باختن و مجروح شدن جمعی از کارگران شریف آن، ۳ روز ‌در خراسان جنوبی عزای عمومی اعلام شد.
در پی حادثه در معدن زغال سنگ معدنجو در طبس و فوت، مصدومیت و گرفتار شدن تعدادی از هموطنان، خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور ضمن تسلیت به خانواده جانباختگان و آرزوی سلامتی برای مصدومین، با صدور دستوری به مهدی رحیمی بازرس کل قضایی استان خراسان جنوبی، به وی ماموریت داد با حضور در صحنه و نظارت بر نحوه امدادرسانی، خدمات رسانی، آواربرداری و رسیدگی به وضعیت مصدومان، ابعاد مختلف حادثه را بررسی و نسبت به معرفی متخلفین احتمالی و ترک فعل‌ها به مراجع قضایی و اداری اقدامات لازم را انجام دهد.
مؤمنی وزیر کشور نیز در پی انفجار معدن معدنجو برای بررسی و اطلاع از آخرین وضع عملیات میدانی خود را به طبس رساند.
و اما حرف پایانی گزارش؛ پس از این حادثه موجی از پیام و این که به این مسئله رسیدگی جدی خواهد شد و با خاطیان برخورد شدید صورت خواهد گرفت، آغاز شد که البته واکنش درست و بجایی است اما بهتر آن است که پیش از وقوع چنین حوادثی از وقوع آن جلوگیری شود.
قطعا با بازرسی‌ها و نظارت‌هایی که باید از سوی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذیربط از معادن کشور انجام می‌شود می‌توان جلوی بسیاری از اینگونه حوادث ناگوار را گرفت، تنها کافی است دستگاه‌هایی که وظیفه نظارتی را بر عهده دارند به وظایف خود عمل کنند و اجازه ندهند معادنی که غیر استاندارد مشغل فعالیت هستند به کار خود ادمه دهند.


کد مطلب: 130740

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/130740/یک-شب-تلخ

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir