کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آقای رئیس جمهور! در جریان وام بانک‌ها به خودی‌ها هستید؟

29 مهر 1403 ساعت 21:28


در حالی که بیش از دو ماه از استقرار دولت وفاق ملی می‌گذرد و در این مدت بسیاری از اقلام و کالاهای اساسی همچون مرغ، تخم مرغ، لبنیات، نان و ... افزایش قیمت داشته انتظار می‌رفت که به زودی رئیس دولت چهاردهم لب به انتقاد بگشاید و مشکلات را به گردن دیگران بیندازد.
رؤسای جمهور همواره پس از وعده وعید‌هایی که در رقابت انتخاباتی می‌دهند پس از پیروزی سعی می‌ککنند دولت و دولت‌های قبلی و حتی مجلس را مقصر وضع موجود معرفی کنند در حالی که به همه مسائل کشور آگاه هستند و علم دارند و با وجود همین آگاهی از شرایط خود را نامزد انتخابات می‌کنند. مسعود پزشکیان رئیس جمهور گفته بود؛ «نگویید از دولت قبل چه ویرانه‌ای تحویل گرفتید.»
رئیس جمهور در حالی چنین مسئله‌ای را مطرح می‌کند که بر اساس آمار رسمی منتشر شده بیشترین وام درون بانک‌ها به کارکنان و مدیران آنها پرداخت شده است و مردم که نیازمند اصلی وام هستند کمترین سهم را داشته‌اند.
اما حالا او اکنون مجلس را مقصر داسته و گفته است؛ تعهداتی که مجلس بر گردن دولت‌ها گذاشته با واقعیت‌ها همخوانی ندارد، از طرفی می‌گوییم؛ به کسانی که ازدواج کرده‌اند فلان قدر وام می‌دهیم، اینها را هم بیمه کنید، پول کجاست؟ دولتی بدهکار درست کرده‌اند و بعد می‌گویند؛ مشکل را حل کنید.
رئیس جمهور دیروز با حضور در آیین بیست و هشتمین دوره روز ملی صادرات، ضمن تجلیل از صادرکنندگان نمونه و ممتاز کشور، پای سخنان، دیدگاه‌ها و دغدغه‌های آنان نشست.
وی در این مراسم در سخنانی ضمن محکوم کردن جنایت‌های رژیم صهیونیستی در منطقه و همچنین حمایت‌های کشورهای مدعی حقوق بشر، آزادی و دموکراسی، با اشاره به توطئه‌گری‌های دشمن از ایام پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر و ادامه آن تا امروز گفت: دشمن از دوران انتخابات ریاست‌جمهوری با هدف ناامید کردن مردم از حضور پای صندوق‌های رأی به‌دنبال توطئه و تفرقه‌افکنی بود.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید مقابل زیاده‌خواهی دشمن با سلاح باور و اعتقاد خود ید واحدی ایجاد کنیم، افزود: دشمن از روز تحلیف بنده، به‌دنبال قطع کردن این ید واحد است و می‌خواهد با زور و قلدری ما را مجبور کند مقابل او سر خم کنیم.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بیانی از حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) گفت: مولا علی در خطبه‌ای در نهج‌البلاغه وقتی جامعه را طبقه‌بندی می‌کند، وظایف و شأن هر قشر را توضیح می‌دهد و سپس می‌گوید؛ هیچ کدام از اینها نمی‌توانند پایدار باشند، مگر اینکه با تاجران و صاحبان صنعت به‌درستی رفتار شود، ما باید همین نگاه را باور داشته باشیم که مملکت ما با تعامل صحیح با تاجران و صادرکنندگان قوام و پایداری می‌یابد و ما خود را موظف می‌دانیم که موانع را از پیش‌پای تجارت و تولید برداریم. ما به‌دنبال تعامل با شما هستیم و در سفرهای خارجی نیز از شما کمک می‌گیریم و به‌عنوان مثال در همین سفر پیش‌ِرو برای شرکت در اجلاس بریکس به‌دنبال آن هستیم تا خواسته‌ها و حرف‌های شما را دنبال کنیم.
وی با ابراز اینکه یکی از معضلات ما هدف‌گذاری‌هایی است که در نهادهای حکومتی برای بخش تولید می‌شود و بخشی از ناترازی بانک‌ها نتیجه این تصمیمات از جمله مصوبات امثال بنده در مجلس است، اظهار داشت؛‌ مجلس تعهداتی به گردن دولت‌ها می‌گذارد که با واقعیت‌ها همخوانی ندارد، از یک سو تعهد برای دولت ایجاد می‌کنیم که مثلاً به اقشاری وام داده شود و یا اقشاری را بیمه کند و همه اینها برای دولت و بانک‌ها بدهکاری و ناترازی درست می‌کند و بعد وقتی مشکل درست شد می‌گوییم؛ «دولت آن را حل کند».
وی با تصریح به اینکه «وضع ما به‌تبع این ناترازی‌ها خوب نیست، ما در حال جنگ هستیم و روز به روز هم وضعیت بدتر می‌شود»، خاطرنشان کرد: شما تولیدکنندگان، صنعتگران و تاجران می‌توانید کمک کنید، ما راه را باز می‌کنیم. جنگ امروز، جنگ اندیشه و تولید و تجارت و صنعت است و مبارزه در این جنگ نیازمند بستری است که ما به‌عنوان دولت باید آن را آماده کنیم و مصمم هستیم و معتقدیم به‌هرشکلی باید این بستر برای شما فراهم شود؛ تلاش می‌کنیم به‌نحو مقتضی موانع را از پیش‌پای شما برداریم.
پزشکیان گفت: هر تشکیلات و نهادی، مثل شورای‌عالی صادرات که مورد نیاز است، باید ایجاد شود؛ ما آمادگی داریم با شما برای حل مشکلات جلسه بگذاریم و مطالبات شما را برآورده کنیم. آماده‌ایم برای رونق تولید و توسعه آن وقت بگذاریم و موانع آن را هم برطرف کنیم.
همچنین در بیست و هشتمین سالگرد «روز ملی صادرات»، از 4 شرکت صادرکننده مدال‌آور، 3 شرکت ممتاز ملی، 48 شرکت صادرکننده نمونه ملی و 1 شرکت شایسته تقدیر، تجلیل و با حضور رئیس جمهور از 4 شرکت گروه تراکتورسازی ایران، گروه مپنا، شرکت خودروسازی سایپا، شرکت مهاب قدس و 3 شرکت صادرکننده ممتاز، شرکت فروآلیاژ ایران، شرکت تونل سد آریانا و شرکت کالسیمین به‌عنوان صادرکنندگان ممتاز با اهدای لوح تقدیر به‌عمل آمد.
پیش از سخنان رئیس جمهور 3 نفر از صادرکنندگان برتر نیز به بیان دیدگاه‌ها؛ طرح مشکلات و موانع صادرات پرداختند. رویارویی با تحریم‌های گسترده بین‌المللی، چندنرخی بودن ارز، موانع بر سر راه نقل و انتقالات بانکی، مشکلات بانکی داخل کشور اعم از ناترازی‌ها، صدور بخش‌نامه‌های دستوری غیرواقعی و خام‌فروشی بدون ایجاد ارزش افزوده، از اهم دغدغه‌های ایشان در خصوص صادرات به کشورهای خارجی بود.


کد مطلب: 131069

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/131069/آقای-رئیس-جمهور-جریان-وام-بانک-ها-خودی-ها-هستید

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir