مطابق سالهای گذشته از دیروز، ثبت نام اهالی رسانه و منتقدان برای حضور در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر آغاز شده و مطابق چند سال گذشته، اهالی رسانه با ارسال معرفی نامه و منتقدان با بارگذاری آثارشان میتوانند مجوز و کارت ورود به جشنواره که از 12 تا 22 بهمن سال جاری برگزار میشود، دریافت کنند.
همواره در برگزاری جشنواره کم و کاستیهایی وجود داشته و قطعاً در این دوره نیز وجود خواهد داشت، ولی ممکن است شدت و ضعف آن با دورههای دیگر تفاوت داشته باشد و همین شدت و ضعفهاست که در نهایت یک جشنواره را در رده خوب یا بد قرار میدهد.
سال گذشته جشنواره چهل و دوم در برج میلاد برگزار شد، جشنواره ای که از همان روز اول کم و کاستیهای آن به چشم میآمد. از طراحی داخلی لابی برج میلاد و جانمایی غرفهها گرفته تا ساعت و زمان پخش فیلمها در کاخ جشنواره، به طرز عجیبی ناهماهنگی وجود داشت و همین موضوعات باعث شده بود که مثل همیشه دادِ یک عده بلند باشد و به حق منتقد وضع موجود باشند.
با این که در روزهای بعدی اوضاع رو به بهبود رفت ولی مشکل سیستم صوتی سالن اصلی برج میلاد و همچنین نوع تصاویر پخش شده بر روی پرده به بحثی برای صاحبان اثر تبدیل شده بود و عده زیادی اعتقاد داشتند که محل برگزاری جشنواره به دلیل استاندارد نبودن سیستم پخش نباید برج میلاد تهران باشد و باید به یک پردیس سینمایی دیگر منتقل شود. با اینکه از این حیث باید به صاحبان اثر حق بدهیم ولی باید این نکته را در نظر داشته باشند که برگزاری جشنواره فیلم فجر با توجه به ترافیک سرسام آور تهران در جایی غیر از برج میلاد میتواند چالشهای زیادی را برای مسئولان برگزاری و میهمانان به همراه داشته باشد. جشنواره فیلم فجر طی چند سال اخیر در پردیس سینمایی ملت و پردیس چارسو نیز برگزار شده است ولی به دلیل ترافیک شدید در اطراف پردیس چارسو و بدی شرایط پردیس ملت به یکی از دل مشغولیهای حضار تبدیل شده بود به همین دلیل به مسئولان توصیه میشود که با رفع مشکلات سیستم صوتی و تصویری سالن اصلی برج میلاد، این مکان را برای جشنواره پیش رو آماده و انتخاب کنند.
به نظر میرسد که در سالهای اخیر نسبت به پخش فیلمهای کوتاه در بخش مسابقه، کوتاهیهای فراوانی صورت گرفته است. از زمان پخش تا انتشار جدولهای پخش و همچنین محل اکران آثار کوتاه همگی مورد بحث است و باید نسبت به آن تصمیمات سازنده ای گرفته شود. از آنجا که بخش سودای سیمرغ در جشنواره فیلم فجر بیشتر از سایر بخشها مورد توجه قرار میگیرد و اکثر اهالی رسانه برای پوشش این آثار به دلیل حضور سلبریتیها و چهرههای شناخته شده سالن اصلی را پر میکنند، این در حالی است که فیلمهای کوتاه در سالنهای جانبی اکران میشود و برخی اوقات به دلیل تداخل با فیلمهای بخش سودای سیمرغ، استقبال از این آثار بسیار پایین است و همین یک مورد میتواند باعث شود که صاحبان و سازندگان آثار در این حوزه دچار یک نوع سرخوردگی شوند و دیگر برای حضور در این فستیوال برنامه ای نداشته باشند که همین میتواند زنگ خطری برای آینده سینمای کشور باشد.
از آنجا که بسیاری از کارگردانهای بزرگ کنونی، ابتدا ساخت فیلم کوتاه را تجربه کرده و برای خود نامی دست و پا کرده اند، کم توجهی به این سینمای پویا آن هم در جشنواره فیلم فجر میتواند از ظهور کارگردانهای بزرگ در آینده جلوگیری کند. پس انتظار میرود که در جشنواره پیش رو مسئولان برگزاری نسبت به اعلام برنامهها و حتی اکران فیلمهای کوتاه در سالن اصلی اقدامات لازم را انجام دهند تا زمینه معرفی هرچه بیشتر و بهتر عوامل در دستور کار قرار بگیرد.
هر سال و با شروع جشنواره قول برگزاری کارگاهها و نشستهای تخصصی در حوزه سینما به علاقمندان داده میشود ولی آن طور که باید و شاید هیچگاه این قولها عملی نشده است. از آنجا که هر سال یکبار و به مدت 10 روز اهالی سینما و رسانه دور هم جمع میشوند انتظار میرود که مسئولین برگزاری جشنواره فیلم فجر با توجه به حساسیت این موضوع برای تربیت آینده سینمای کشور نشستها را با انسجام و برنامه دقیق تری انجام بدهند و باز هم تاکید میشود که نباید این نشستها با زمان اکران فیلمها در بخش سودای سیمرغ و حتی فیلمهای کوتاه تداخل داشته باشد تا اکثر دوستداران بتوانند علاوه بر تماشای فیلم مورد علاقه اشان، در کارگاهها و نشستهای تخصصی در همه حوزهها حضور داشته باشند و از محتوا این نشستها نهایت استفاده را ببرند.
باید در ادامه برخی مشکلات به بحث صدور کارت نیز اشاره ای داشته باشیم. از آنجا که تعداد اهالی رسانه و منتقدان برای حضور در این رویداد بالا است امید میرود که تیم برگزار کننده هرچه زودتر تقاضاها را در سایت جشنواره بررسی کند تا مانند جشنواره دو سال پیش دوباره صدور کارتهای ورود را به دقیقه نود موکول نکند و بی نظمیهایی به وجود نیاید.
از آنجا که مشکل ورود افرادی به غیر از اهالی رسانه و منتقد در محل برگزاری جشنواره به یک معضل تبدیل شده پس باید دوباره در این گزارش و دو ماه قبل از برگزاری نسبت به آن هشدار دهیم. دیده شده که در اکثر جشنوارهها افرادی با سنهای پایین و بدون داشتن کارت خبرنگاری و یا منتقد با سفارش برخی از عوامل برگزاری به کاخ جشنواره آمده اند و بعضاً در محلهایی حضور پیدا کردند که صرفاً برای اهالی رسانه بوده است. همین موضوع گاهی اوقات باعث هرج و مرج شده تا جایی که پای عوامل حراست را نیز به میان کشیده اند. چند سال پیش و در زمان اکران متری شش و نیم در جشنواره فیلم فجر دیده شده بود که حتی عده ای بچه یک یا دو ساله را به سالن اصلی آورده بودند و باعث شده بودند که دقایقی اکران این فیلم برای خروج این افراد دچار تعویق شود. پس به همین منظور امید میرود که سامانه صدور کارت ورود و افراد دخیل، نسبت به صدور کارت، تمام سعی خود را به کار گیرند تا هیچکس به جز اهالی رسانه و منتقدان، اجازه ورود به کاخ جشنواره را نداشته باشد.یکی دیگر از معضلاتی که در جشنواره سال پیش بسیار به چشم آمد و انتقاداتی را نیز به همراه داشت، اکران آخرین فیلم در روز بود. طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته یکی از فیلمها در جدول اکران از ساعت 22 به نمایش درمی آمد و همین مساله باعث شده بود که نشست خبری به بامداد روز بعد موکول شود و این امر اعتراض خبرنگاران و عکاسان را به همراه داشت.
امیدواریم که امسال علاوه بر پوشش و جبران کم و کاستیها شاهد برگزاری جشنواره ای پویا و درست و حسابی باشیم و مسئولان با دقت بیشتری نسبت به برطرف کردن مشکلات کوشا باشند.
همواره در برگزاری جشنواره کم و کاستیهایی وجود داشته و قطعاً در این دوره نیز وجود خواهد داشت، ولی ممکن است شدت و ضعف آن با دورههای دیگر تفاوت داشته باشد و همین شدت و ضعفهاست که در نهایت یک جشنواره را در رده خوب یا بد قرار میدهد.
سال گذشته جشنواره چهل و دوم در برج میلاد برگزار شد، جشنواره ای که از همان روز اول کم و کاستیهای آن به چشم میآمد. از طراحی داخلی لابی برج میلاد و جانمایی غرفهها گرفته تا ساعت و زمان پخش فیلمها در کاخ جشنواره، به طرز عجیبی ناهماهنگی وجود داشت و همین موضوعات باعث شده بود که مثل همیشه دادِ یک عده بلند باشد و به حق منتقد وضع موجود باشند.
با این که در روزهای بعدی اوضاع رو به بهبود رفت ولی مشکل سیستم صوتی سالن اصلی برج میلاد و همچنین نوع تصاویر پخش شده بر روی پرده به بحثی برای صاحبان اثر تبدیل شده بود و عده زیادی اعتقاد داشتند که محل برگزاری جشنواره به دلیل استاندارد نبودن سیستم پخش نباید برج میلاد تهران باشد و باید به یک پردیس سینمایی دیگر منتقل شود. با اینکه از این حیث باید به صاحبان اثر حق بدهیم ولی باید این نکته را در نظر داشته باشند که برگزاری جشنواره فیلم فجر با توجه به ترافیک سرسام آور تهران در جایی غیر از برج میلاد میتواند چالشهای زیادی را برای مسئولان برگزاری و میهمانان به همراه داشته باشد. جشنواره فیلم فجر طی چند سال اخیر در پردیس سینمایی ملت و پردیس چارسو نیز برگزار شده است ولی به دلیل ترافیک شدید در اطراف پردیس چارسو و بدی شرایط پردیس ملت به یکی از دل مشغولیهای حضار تبدیل شده بود به همین دلیل به مسئولان توصیه میشود که با رفع مشکلات سیستم صوتی و تصویری سالن اصلی برج میلاد، این مکان را برای جشنواره پیش رو آماده و انتخاب کنند.
به نظر میرسد که در سالهای اخیر نسبت به پخش فیلمهای کوتاه در بخش مسابقه، کوتاهیهای فراوانی صورت گرفته است. از زمان پخش تا انتشار جدولهای پخش و همچنین محل اکران آثار کوتاه همگی مورد بحث است و باید نسبت به آن تصمیمات سازنده ای گرفته شود. از آنجا که بخش سودای سیمرغ در جشنواره فیلم فجر بیشتر از سایر بخشها مورد توجه قرار میگیرد و اکثر اهالی رسانه برای پوشش این آثار به دلیل حضور سلبریتیها و چهرههای شناخته شده سالن اصلی را پر میکنند، این در حالی است که فیلمهای کوتاه در سالنهای جانبی اکران میشود و برخی اوقات به دلیل تداخل با فیلمهای بخش سودای سیمرغ، استقبال از این آثار بسیار پایین است و همین یک مورد میتواند باعث شود که صاحبان و سازندگان آثار در این حوزه دچار یک نوع سرخوردگی شوند و دیگر برای حضور در این فستیوال برنامه ای نداشته باشند که همین میتواند زنگ خطری برای آینده سینمای کشور باشد.
از آنجا که بسیاری از کارگردانهای بزرگ کنونی، ابتدا ساخت فیلم کوتاه را تجربه کرده و برای خود نامی دست و پا کرده اند، کم توجهی به این سینمای پویا آن هم در جشنواره فیلم فجر میتواند از ظهور کارگردانهای بزرگ در آینده جلوگیری کند. پس انتظار میرود که در جشنواره پیش رو مسئولان برگزاری نسبت به اعلام برنامهها و حتی اکران فیلمهای کوتاه در سالن اصلی اقدامات لازم را انجام دهند تا زمینه معرفی هرچه بیشتر و بهتر عوامل در دستور کار قرار بگیرد.
هر سال و با شروع جشنواره قول برگزاری کارگاهها و نشستهای تخصصی در حوزه سینما به علاقمندان داده میشود ولی آن طور که باید و شاید هیچگاه این قولها عملی نشده است. از آنجا که هر سال یکبار و به مدت 10 روز اهالی سینما و رسانه دور هم جمع میشوند انتظار میرود که مسئولین برگزاری جشنواره فیلم فجر با توجه به حساسیت این موضوع برای تربیت آینده سینمای کشور نشستها را با انسجام و برنامه دقیق تری انجام بدهند و باز هم تاکید میشود که نباید این نشستها با زمان اکران فیلمها در بخش سودای سیمرغ و حتی فیلمهای کوتاه تداخل داشته باشد تا اکثر دوستداران بتوانند علاوه بر تماشای فیلم مورد علاقه اشان، در کارگاهها و نشستهای تخصصی در همه حوزهها حضور داشته باشند و از محتوا این نشستها نهایت استفاده را ببرند.
باید در ادامه برخی مشکلات به بحث صدور کارت نیز اشاره ای داشته باشیم. از آنجا که تعداد اهالی رسانه و منتقدان برای حضور در این رویداد بالا است امید میرود که تیم برگزار کننده هرچه زودتر تقاضاها را در سایت جشنواره بررسی کند تا مانند جشنواره دو سال پیش دوباره صدور کارتهای ورود را به دقیقه نود موکول نکند و بی نظمیهایی به وجود نیاید.
از آنجا که مشکل ورود افرادی به غیر از اهالی رسانه و منتقد در محل برگزاری جشنواره به یک معضل تبدیل شده پس باید دوباره در این گزارش و دو ماه قبل از برگزاری نسبت به آن هشدار دهیم. دیده شده که در اکثر جشنوارهها افرادی با سنهای پایین و بدون داشتن کارت خبرنگاری و یا منتقد با سفارش برخی از عوامل برگزاری به کاخ جشنواره آمده اند و بعضاً در محلهایی حضور پیدا کردند که صرفاً برای اهالی رسانه بوده است. همین موضوع گاهی اوقات باعث هرج و مرج شده تا جایی که پای عوامل حراست را نیز به میان کشیده اند. چند سال پیش و در زمان اکران متری شش و نیم در جشنواره فیلم فجر دیده شده بود که حتی عده ای بچه یک یا دو ساله را به سالن اصلی آورده بودند و باعث شده بودند که دقایقی اکران این فیلم برای خروج این افراد دچار تعویق شود. پس به همین منظور امید میرود که سامانه صدور کارت ورود و افراد دخیل، نسبت به صدور کارت، تمام سعی خود را به کار گیرند تا هیچکس به جز اهالی رسانه و منتقدان، اجازه ورود به کاخ جشنواره را نداشته باشد.یکی دیگر از معضلاتی که در جشنواره سال پیش بسیار به چشم آمد و انتقاداتی را نیز به همراه داشت، اکران آخرین فیلم در روز بود. طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته یکی از فیلمها در جدول اکران از ساعت 22 به نمایش درمی آمد و همین مساله باعث شده بود که نشست خبری به بامداد روز بعد موکول شود و این امر اعتراض خبرنگاران و عکاسان را به همراه داشت.
امیدواریم که امسال علاوه بر پوشش و جبران کم و کاستیها شاهد برگزاری جشنواره ای پویا و درست و حسابی باشیم و مسئولان با دقت بیشتری نسبت به برطرف کردن مشکلات کوشا باشند.
علی کلانتری