کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اعتراض‌ها به سياست‌هاي دولتمردان آنكارا وارد سومين هفته شد

تركيه همچنان ناآرام

22 خرداد 1392 ساعت 23:13


همزمان با برگزاري نشست اردوغان و نمايندگان معترضان ، شهر استانبول بار ديگر شاهد درگيري شديد پليس با معترضان در ميدان تقسيم بود.
معترضان که قصد داشتند دوباره به ميدان «تقسيم» بازگردند با حمله نيروهاي امنيتي مواجه شدند، نيروهاي ضد شورش با شليک ده‌ها گاز اشک آور به سمت هزاران معترض، دود غليظي در اطراف اين ميدان ايجاد کردند.پليس ضد شورش ترکيه وارد ميدان تقسيم استانبول شد و با حمله به تظاهرات‌کنندگان، تلاش کرد تا آنها را از ميدان اخراج کند.همچنين خودروهاي آبپاش پليس نيز با موضع گيري در اطراف ميدان «تقسيم» اجازه ورود معترضان به ميدان تقسيم را ندادند و تظاهرات کنندگان را متفرق کردند.
معترضان نيز با برپا کردن آتش در خيابان‌هاي منتهي به ميدان تقسيم عليه دولت رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه و مقامات شهر استانبول شعار سر دادند.منابع خبري از زخمي شدن چندين نفر از معترضان و دستگيري ده‌ها نفر در درگيري‌ها خبر دادند.با افزايش ناآرامي در ترکيه، نخست وزير اين کشور خواستار عقب نشيني معترضين از پارک گزي در مرکز استانبول شد. رجب طيب اردوغان از معترضين خواست تا پارک گزي در مرکز استانبول را ترک کنند.اردوغان افزود: موج تظاهرات ضد دولتي بخشي از تلاش عمدي براي آسيب رساندن به وجهه و اقتصاد ترکيه است.
پليس در آنکارا، پايتخت ترکيه - که روزهاي اخير صحنه خشونت هاي شديدتري نسبت به استانبول بوده است- به سوي هزاران تظاهرکننده در مناطق مختلف اين شهر ، از جمله هزار تظاهرکننده در ميدان بزرگ مرکزي کيزيلاي Kizilay گاز اشک آور شليک کرد.
در اين ميان برخي از گروه‌هاي سياسي براي بهره گيري از شرايط ناآرام تركيه به ميدان آمده‌اند چنانكه رئيس حزب حرکت ملي ترکيه از جوانان معترض خواست اردوغان را در انتخابات آينده از نخست وزيري ترکيه بر کنار کنند.دولت باغچه لي رئيس حزب حرکت ملي ديروز در سخناني در نشست فراکسيون حزب خود در مجلس ترکيه ، به جوانان معترض درباره عواقب خطرناک و مبهم کشاندن اعتراضات به خيابان ها هشدار داد و آنان را به حمايت از دمکراسي فراخواند. وي گفت : دولت ها بايد در صندوق راي تغيير کنند. جوانان بايد در انتخابات سراسري آينده و يا انتخابات زودهنگام نخست وزير و دولت کنوني ترکيه را تغيير دهند. "کمال قليچداراوغلو" رهبر حزب "جمهوريخواه خلق" جريان اصلي اپوزيسيون ترکيه نيز ضمن انتقاد از عملکرد نادرست "رجب طيب اردوغان" نخست وزير ترکيه در قبال اعتراضات اخير آن کشور وي را عامل اصلي "تحريک کننده" اعتراضات پارک "گزي" استانبول دانست. در اين ميان روزنامه "حريت" چاپ ترکيه از سفر محرمانه "تامير پاردو" رييس سازمان موساد رژيم صهيونيستي به ترکيه براي ديدار با "هاکان فيدان" رييس سازمان اطلاعات ملي آن کشور خبر داده است.حريت، در ادامه اين خبر حريت خاطر نشان ساخته است که اين دو مقام امنيتي طي دو روز گذشته در آنکارا با يکديگر ديدار نموده و پيرامون مسائل مختلفي چون بحران سوريه، ايران و اعتراضات اخير در پارک "گزي" استانبول به بحث و تبادل نظر پرداخته اند. از سوي ديگر "بان کي مون" دبيرکل سازمان ملل متحد از طرفين درگير در ترکيه خواست تا آرامش خود را حفظ نمايند.وي همچنين از مقامات دولتي ترکيه نيز خواسته است تا به حقوق معترضيني که دو هفته است به اعتراض در خيابانها مي پردازند احترام بگذارد.اين در حالي است كه حزب سبز پارلمان اروپا ميزبان نشستي با حضور جمعي از فعالان و رهبران سياسي اعتراضات اخير ميدان "تقسيم" و پارک "گزي" استانبول بود.در اين نشست "اورهان گوموش" از اعضاي ارشد گروه "همبستگي تقسيم"، "روجا تکين" از سخنگويان جنبش "مسلمانان ضد سرمايه داري" و "سويل توران" سخنگوي ائتلاف سبزها و احزاب سبز نيز حضور داشتند. اين در شرايطي است كه بر اساس قوانين ترکيه فقط پارلمان اين کشور مي تواند درباره نخست وزير و سلب اعتماد از وي تصميم گيري کند و رئيس جمهور اختياراتي براي دخالت در اين امر ندارد.
در اين ميان در چارچوب آرام نشان دادن شرايط داخلي تركيه رزمايش‌ هوايي "عقاب آناتولي ۳" با حضور برخي کشورهاي غربي و عربي در ترکيه آغاز شد. هدف از اين رزمايش‌ ، بالا بردن توانايي نيروهاي هوايي کشورهاي شرکت کننده و افزايش هماهنگي ميان آنهاست.


کد مطلب: 81801

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/81801/تركيه-همچنان-ناآرام

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir