کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

كارشناسان در گفت‌وگو با سياست روز تاكيد كردند

مواضع رهبر انقلاب معادلات غرب را برهم زد

26 شهريور 1392 ساعت 20:53


آمريکا و متحدانش در حالي مجبور به عقب‌نشيني از تهديدات جنگ‌طلبانه خود عليه سوريه شدند که بسياري از ناظران سياسي بر اين عقيده‌اند که مواضع جمهوري اسلامي ايران بويژه مواضع و رهنمودهاي مقام معظم رهبري در اين عقب‌گرد تاثير بسزايي گذاشته است.
جمهوري اسلامي ايران از ابتداي بحران سوريه از اين کشور حمايت کرد و رهبر انقلاب اسلامي نيز همواره از همان آغازين روزهاي بحران در اين كشور با تاكيد بر اهميت سوريه در منطقه بر لزوم اجراي معادله سوري ـ سوري براي حل مسائل سوريه و مخالفت با هرگونه مداخله خارجي در سوريه تاکيد داشتند مقام معظم رهبري در تهديدات جنگ‌طلبانه عوامل خارجي از جمله آمريکا نيز موضع‌گيري قاطعي را اتخاذ کردند و بر حمايت همه‌جانبه جمهوري اسلامي ايران از سوريه تاکيد ويژه‌اي داشتند.
دراين ميان برخي صاحبنظران و ناظران سياسي معتقدند مواضع رهبري در حمايت از سوريه و عقب‌گردهاي غرب نقشي مهم در اين معادلات ايفا کرده است .
سياست روز در گفتگو با کارشناسان به تبيين اين موضوع پرداخته که به شرح ذيل است.

مواضع رهبري موجب تقويت خودباوري در ملت سوريه شد
حسن قديري ابيانه كارشناس مسائل سياسي در اين خصوص گفت:سوريه با حمايت‌هايي که ايران تحت رهبري مقام معظم رهبري از اين کشور کرد در مقابل تهديدات غربي و صهيونيست‌ها احساس ضعف نکرد و با صلابت در مقابل تهديدات ايستاد.
وي افزود:حمايت شيعيان جهان، حزب‌ا...، نيروهاي مبارز عراقي از سوريه و شکست پي‌درپي تروريست‌ها موجبات تقويت خودباوري در مسئولين، ارتش و مردم سوريه شد و دولت سوريه با صلابت تهديد کرد که در مقابل هر تجاوزي از سوي غرب، اسرائيل را مورد تهاجم همه‌جانبه قرارمي دهد بنابراين دشمن متوجه شد که سوريه در اين تهديد جدي است و باتوجه به اينكه اسرائيل شيشه عمرنفوذ غرب در جهان اسلام است از اين جهت دچار وحشت شد.
وي تصريح كرد: به همين دليل روسيه با پيشنهاد خودش مفري براي کنار گذاشتن ضرب‌الاجل با حفظ آبرو براي غرب شد چنانکه اگر غرب دست به تجاوز مي‌زد روزگار بر صهيونيست ها سياه مي‌شد
اين كارشناس مسائل سياسي ادامه داد: قطعا حمايت ايران از سوريه و سياست‌هاي کلان کشورمان که توسط مقام معظم رهبري ترسيم شده و ايستادگي ايران در دفاع از ملت و دولت و ارتش سوريه بر عقب‌نشيني غرب تاثيرگذار بود در حالي که غرب تهديد مي‌کرد که تجاوز به سوريه زهر چشمي براي ايران است تحليلگران غربي و صهيونيست به ناچار اعتراف کردند كه اين پيش آمد موجب تقويت نفوذ ايران در منطقه و تضعيف غرب در جهان اسلام شده است.

مواضع رهبر، معادلات امريكايي ها را برهم زد
حسن ‌هاني‌زاده ديگر کارشناس مسائل سياسي نيز در اين خصوص گفت: يکي از مهمترين عوامل بازدارندگي در حمله آمريکا به سوريه مواضع مقامات جمهوري اسلامي ايران به ويژه فرمايشات مقام معظم رهبري بود که در ايجاد ترديد باراک اوباما و فرماندهان نظامي نقش مهمي ايفا کرد.
وي افزود: تهديدات آمريکا عليه سوريه و موضع‌گيري‌هاي فرماندهان سپاه پاسداران موجب شد تا آمريکاييها نسبت به پيامدهاي جنگ از خودشان ترديد نشان دهند با توجه به اينکه اين جنگ مي‌توانست از مرزهاي سوريه فراتر و کل منطقه را درگير کند.
اين کارشناس مسائل سياسي تصريح کرد: بنابراين آمريکا از عواقب آن به شدت بيمناک و اظهارات بازدارنده رهبر انقلاب و فرمانده سپاه موجب شد تا آمريکايي‌ها از تصميم خودشان عقب‌نشيني کنند.
وي با اشاره به اينکه هر چند آمريکايي‌ها اين تهديدات را براي ارزيابي واکنش‌هاي ايران مطرح کردند گفت موضع‌گيري مقام معظم رهبري در خصوص تهديدات جنگ‌طلبانه آمريکا عليه سوريه معادلات آنها را به کلي برهم زد موضوع بازرسي از مراکزي که ادعا شده از سلاح شيميايي استفاده مي کنند تحت نظارت بازرسان آژانس يک سناريو بود که روس‌ها و آمريکايي‌ها تصميم گرفتند تا با حفظ آبروي آمريکا نه تنها اعتبار آنهارا در منطقه حفظ کنند بلكه در عرصه بين‌الملل نيز اقتدار کاذب آمريکا از بين نرود.

مواضع رهبري موجب ايستادگي سوري ها دربرابر تهديدات شد
صباح‌زنگنه ديگر کارشناس مسائل سياسي نيز در اين خصوص گفت: بايد در نظر داشت که حقيقتا شرايط منطقه و جهان آن طور نيست که غرب تصور مي‌کرد يا تبليغ مي‌كند، نه تنها کشورها نسبت به مسائل آگاه‌تر شدند بلکه موجب شده کشورهايي که با يکديگر در يک جهت گام برمي‌دارند از همديگرنيز حمايت کنند.
وي با اشاره به اينکه مواضع مورد تاکيد مقام معظم رهبري در اثرگذاري اين صحنه نقشي موثر ايفا کرد افزود: بيانات رهبر انقلاب کمک کرد تا موضع‌گيري‌هاي نظام و ارکان آن در يک جهت حرکت کند همچنين به سوري‌ها هم کمک کرد تا بتوانند در برابر تهديدات مقاومت ايستادگي کنند.
وي خاطر نشان کرد: مواضع رهبري از سوي ديگر موجب شد تا به ديگر کشورها اين پيام را برساند که ايران مقابل زياده‌خواهي آمريکا ايستاده بنابراين مي توان اذعان داشت مجموعه اين عوامل موجب حصول نتيجه به رخ کشيدن اقتدار بيش از گذشته جمهوري اسلامي ايران در منطقه و عرصه بين‌الملل شد.

هدي دهقان بذرافشان


کد مطلب: 83560

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/83560/مواضع-رهبر-انقلاب-معادلات-غرب-برهم-زد

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir