سلام صبحمان را نثار ترافيكي ميكنيم كه بسياري از كارشناسان آن را دليل اصلي افزايش نرخ موتورسواري در تهران ميدانند.موتورسواراني كه عدهاي حضور آنها را بواسطه گراني ماشين دانسته و بر اين اعتقادند كه با وضعيت حال حاضر اقتصادي منتهاي توان بيشتر جوانان خريد يك موتور است؛ موتوري كه برخي جامعهشناسان دليل سوار شدن بر آن را نياز قشر جوان با شادي و شور و نشاط ارزيابي كرده و معتقدند با ويراژ دادن با اين وسيله نقليه، هيجان نهفته در نسل جوان با شيوهاي نامناسب تخليه ميشود.
علل و عوامل درخصوص چرايي افزايش ميزان موتورسواري در تهران فراوان است اما آنچه كه در اين بين اهميت افزوني دارد بحثي نيست مگر آنكه در پرتو افزايش آمار موتورسواري فرهنگ موتورسواري آنچنان كه بايد و شايد بالا نرفته است.
كافيست يك روز در سطح شهر راه بيفتيم و بوسيله لنز چشمانمان را قاب بگيريم از صحنه تصادف موتورسواراني كه دركوچه و خيابانهاي اين شهر تردد ميكنند. آماري كه ويرانگر است و تنها براساس اين تصادفات به طور متوسط هفتهاي سه نفر ميميرند. نميدانم چرا اما باز ياد همان كلام الهي ميافتم كه هر كس در نجات جان انساني بكوشد در نجات جان تمام انسانها كوشيده است.
استاندارد نامطلوب؛ عامل ۴۰ درصد مرگ و مير موتورسواران
معاون آموزش سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: متأسفانه به طور متوسط هر ۴۸ ساعت یک موتورسوار بر اثر حوادث و سوانح ترافیکی در تهران کشته میشود، در صورتی که استفاده از کلاه ایمنی مرگ و میر موتورسواران را تا ۴۰ درصد کاهش میدهد.
شهرام جباری زادگان با اعلام این که موتورسوارانی که از کلاه ایمنی استفاده نمیکنند، سه برابر بیشتر از موتورسوارانی که از این وسیله استفاده میکنند، در خطر آسیبهای سر و گردن، ضربات مغزی و مرگ و میر قرار دارند، گفت: براساس قانون، استفاده از کلاه ایمنی هنگام راندن موتورسیکلت اجباری است و موتورسواران برای حفظ ایمنی خود در هر شرایطی باید از این وسیله استفاده کنند.
وی افزود: بسیاری از موتورسواران به بهانه گرم شدن هوا، به جای این که کلاه ایمنی را روی سر خود قرار دهند، آن را روی فرمان یا ترکبند موتورسیکلت قرار میدهند، در صورتی که خطر هر لحظه در کمین آنهاست و ممکن است آنها را با خطرات جبرانناپذیری رو بهرو کند.
جباریزادگان با تأکید بر این که هدف از استفاده از کلاه ایمنی، حفظ جان موتورسواران و جلوگیری از ورود آسیب به سر و گردن آنها هنگام بروز حوادث و سوانح ترافیکی است، افزود: متأسفانه بسیاری از موتورسواران به این موضوع پُراهمیت توجه چندانی نمیکنند و با عدم رعایت این مهم، شاهد مرگ و میر موتورسواران عموماً جوان و نوجوان هستیم که مهمترین دلیل فوت آنها عدم استفاده از کلاه ایمنی و ضربه مغزی است.
معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به این که گروهی از موتورسواران برای گریز از قانون به استفاده از کلاه ایمنی غیراستاندارد و پلاستیکی مبادرت میورزند، اظهار کرد: امروزه بیشتر کلاههای ایمنی تولید داخل استاندارد نبوده و دارای مشکلاتی همچون زاویه دید نا مناسب، عدم تناسب با فصول و کیفیت پایین طلق میباشند، اظهار کرد: کلاه ایمنی استاندارد به عنوان مهمترین وسیله ایمنی تحت هر شرایطی مهم ترین نیاز هر موتورسوار است. جباریزادگان با بیان این که بسیاری از کلاههای ایمنی داخلی به شکلی طراحی شدهاند که موجب آزار سر و صورت موتورسواران شده و وزن و سایز مناسبی نداشته و با ورود اولین ضربه شکسته میشوند، تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از کلاههای ایمنی موجود در بازار به دلیل انتخاب نادرست و استفاده غیراصولی در صحنه تصادف از سر موتورسوار جدا میشوند.
وی با تأکید بر این که عدم استفاده از کلاه ایمنی موجب افزایش مرگ و میر موتورسواران میشود، خاطرنشان کرد: البته نا ایمن و غیراستاندارد بودن بسیاری از کلاههای ایمنی ساخت داخل و واردات انواع نامرغوب و غیرایمن این وسیله از سوی تولیدکنندگان و واردکنندگانی که به فکر سودجویی و منفعتطلبی خود هستند، از عوامل تشدید تلفات موتورسواران است. معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به این که اولین و مهمترین مشخصه یک کلاه ایمنی مناسب، لایه بیرونی مقاوم و مقاومت آن در مقابل ضربه است، اظهار کرد: لایه داخلی کلاه ایمنی باید قدرت جذب ضربه را داشته باشد و جلوی انتقال نیرو به سر را بگیرد، ضمن این که طلق مقابل کلاه که مانند شیشه جلوی خودرو عمل میکند باید مقابل خراش و ضربه مقاوم باشد.
جباریزادگان با بیان این که متأسفانه بسیاری از موتورسیکلتهای موجود در بازار از استاندارد و ایمنی برخوردار نمیباشند، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت برخی کلاههای ایمنی با کیفیت و کاملاً استاندارد از قیمت بعضی موتورسیکلتهای داخلی که از پایینترین کیفیت و ایمنی برخوردار میباشند، بیشتر است.
وی در پایان با تأکید بر این که تابستان فصل رونق موتورسواری و تشدید تلفات موتورسواران است، خاطرنشان کرد: متأسفانه به طور متوسط هر ۴۸ ساعت یک موتورسوار بر اثر حوادث و سوانح ترافیکی در تهران کشته میشود، در صورتی که استفاده از کلاه ایمنی مرگ و میر موتورسواران را تا ۴۰ درصد کاهش میدهد.
فرهنگ موتورسواري در ايران خواب مانده است
تاكنون طرحهاي بزرگ بسياري با عنوان تشدید برخورد با موتورسیلکت سواران متخلف اجرايي شده است اما تاثیری بر ساماندهی موتورسیکلتها نداشته است و بیشتر موتورسیکلت سواران تنها هنگامی تاثیر این آمار را دریافتند که در خیابانهای تهران دیدند که ماموران راهنمایی و رانندگی به خیابان آمدهاند تا پایتخت موتورسیکلتهای جهان را از این حیث سر و سامان بدهند.
براساس آمار، حدود ۲میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران روزانه در رفت و آمد هستند و این آمار در هیچ شهر دیگری در دنیا سابقه ندارد، تردد ۲میلیون موتورسیکلت در تهران در حالی که بسیاری از آنها خود را به رعایت حداقل مقررات مقید نمیدانند، عوارضی ایجاد کرده است که حداکثر آن مرگ در خیابانهاست.
بیشترین تخلفات موتورسواران استفاده نکردن از کلاه ایمنی، حرکت در خلاف جهت و رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی است.
فرهنگ موتورسواری در کشور پایین بوده و آموزش ناقص است و به این مساله اهمیت لازم داده نمیشود که باید در این زمینه اقدامات جدی صورت گیرد. بحث فرهنگ موتورسواری در کشور بویژه در شهر بزرگ تهران، مقوله مهمی است که باید به آن پرداخته شود و در اين بين موضوع تاثربرانگيز آن است ما از معدود کشورهایی در دنیا هستیم که جوانان و نوجوانان ما در کشور با اين پندار پاي در جرگه موتورسواران ميگذارند كه فكر ميكنند موتورسواري سادهتر از آن است كه بخواهند تحت آموزش قرار گيرند و همين موضوع سبب شده تا عامل ۵۰ درصد از تصادفات موتورسواران باشند.
حرف آخر
اين دست نوشته رو به پايان است. هريك از ما چشم كه بچرخانيم حداقل يك يا دو موتورسوار در كنار خود ميبينيم. وظيفهمان است كه دلسوزي به خرج دهيم و با توصيه نكات ايمني بيم از دست دادن آنها را از بين ببريم.
بشر فراموش كار است؛ حادثه خبر نميكند و در اين ميان تمام ما وظيفه داريم هر روز براي بهبود فرهنگ ترافيكي و نجات جان انسانها حتي شده در حد يك توصيه ساده تلاش كنيم.