کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عربستان دست در دست اسرائيل عليه ايران

15 اسفند 1393 ساعت 21:01


وزیر خارجه رژیم آل‌سعود در تازه‌ترین اظهارات خود، در حالي جمهوری اسلامی ایران را حامی تروریسم و اشغال‌کنندۀ بخشی از سرزمین‌های عربی نامیده كه به عقيده كارشناسان اين ادعاها بخاطر منزوي شدن عربستان در منطقه است.
ادعاي تازه سعودالفيصل و اتهام وي به جمهوري اسلامي ايران براي حمايت از تروريسم در نشست خبري مشترك با جان كري همتاي امريكايي‌اش مطرح شد.
آنطور كه تسنيم نوشته سعودالفيصل در کنفرانس خبري مشترك با جان كري بار ديگر اتهامات کشورش علیه ایران را تکرار کرد و گفت: ما پایبندیم که برخی مسائل با ایران از جمله حمایت این کشور از تروریسم را بررسی کنیم. ایران همچنان یک کشور حامی تروریسم نامیده مي‌شود.
وي همچنين نگرانی خود را از دخالت ایران در سوریه، لبنان، یمن و عراق بيان داشت و گفت: ایران بر عراق سلطه مي‌یابد و مشوق تروریسم است. امنیت منطقه خلیج‌فارس با جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌اي آغاز مي‌شود.
البته اين اظهارات ضد ايراني فقط از سوي فيصل مطرح نشد بلكه وزیر خارجه آمریکا نيز همصدا با وي ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و گفت که هرگز از تحرکات ایران در سوریه و عراق و یمن غافل نخواهیم شد و توافق هسته‌ای با ایران موضع ما در قبال اقدامات ایران را تغییر نمی‌دهد.
مهر‌ماه سال‌جاري نيز شاهد موضع‌گيري ضد ايراني مشابهي از سوي اين وزيرخارجه كشور همسايه بوديم وي در آن زمان پس از دیدار با همتای آلمانی‌اش در یک کنفرانس خبری مشترک در جده در اظهاراتی ضد ایرانی با بیان این ادعا که ایران باید نیروهای اشغالگرش را از سوریه خارج کند تا به حل مناقشات در این کشور کمک کند، مدعی شده بود در بسیاری از مناقشات ایران بخشی از مشکل است نه راه‌حل آن.
سعودالفیصل در نشست خبري‌اش با جان كري همچنین ادعا کرده: نگرانی ما درباره سیاست ایران در منطقه است نه درباره ایران به عنوان یک کشور یا یک ملت.
وی در ادامه اظهارات خصمانه‌اش افزود: اگر ایران می‌خواهد بخشی از راه‌حل در سوریه باشد باید نیروهایش را از این کشور و حتی نقاط دیگر شامل یمن یا عراق خارج کند.
اين شاهزاده سعودي که بیش از ۴۱ سال بر كرسي وزارت خارجه عربستان تكيه‌زده گویی از ياد برده است كه كشورش بزرگترين حامي تروريست‌ها در منطقه است،تروريست‌هايي كه بزرگترين جنايات را با حمايت‌هاي مالي فراوان سعودي‌ها و امريكايي و رژيم صهيونيستي در سوريه، عراق بوجود آوردند و حالا همين تروريست‌ها بلاي جان خودشان شده است.
همچنين اين شاهزاده سعودي فراموش كرده كه بسياري از كشورها به نقش مثبت ايران در مبارزه با تروريسم تاكيد كرده‌اند.
چنانچه استفان دمیستورا فرستاده ويژه سازمان ملل در امور سوريه روز پنجشنبه در سخنانی در «موسسه پادشاهی امور بین‌المللی» در لندن بر لزوم مشارکت دادن ایران در تلاش منطقه‌اي برای ایجاد ثبات در سوریه تاکید کرد. وی گفت: لازم است با ایران به عنوان بازیگری مهم و کشوری دارای نفوذ قابل ملاحظه در سوریه، تعامل کنیم.
نطق‌هاي سعودالفيصل كه به عقيده كارشناسان حاكي از منزوي شدن اين كشور در منطقه ونيز نگراني از اقتدار روز افزون جمهوري اسلامي ايران در عرصه بين‌الملل است اين وزير خارجه بايد بداند كه بيان ادعاهايي با اين ادبيات سخيف و اظهارات ضد ايراني روابط تهران و رياض را به عنوان دو كشور همسايه خدشه‌دار خواهد كرد و البته تا زماني كه سران آل‌سعود جيره‌خوار اربابان امريكايي خود باشند مطرح شدن اين مواضع از سوي آنها دور از انتظار نيست.

«فیصل» ‌آلزایمر دارد و کسی به حرف‌هایش توجهی نمی‌کند
در واكنش به اين اظهارات ضد ايراني حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با فارس، گفت: امروز عربستان در منطقه بدلیل نقش تخریبی که ایفا می‌کند از سوی افکار عمومی بشدت در انزواست. وی افزود: سعودالفیصل بدلیل بیماری جسمی و آلزایمر نمی‌تواند تحلیل دقیقی از تحولات منطقه ارائه دهد، آمریکایی‌ها هم می‌دانند که اینگونه اظهارنظرها نمی‌تواند تغییری در وضعیت منطقه ایجاد کند.
این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اظهارات اخیر ژنرال دمپسی رئیس ستاد ارتش آمریکا در‌خصوص نقش مثبت ایران در مقابله با گروه‌ داعش در عراق، یادآور شد: این اظهارات نشان می‌دهد که غرب و آمریکا بخوبی از نقش مهم و مثبت ایران در مقابله با گروه‌های تکفیری در نجات ملت عراق از چنگ داعش اطلاع دارند.
هانی‌زاده با اشاره به اینکه اظهارات فیصل با بی‌توجهی رسانه‌های غربی و آمریکایی مواجه شده و نشان می‌دهد که عربستان و بخصوص سعود‌الفیصل چندان آگاهی از وضعیت جاری منطقه ندارند، گفت: از زمان امضای توافقنامه ژنو بین ایران و ۱+۵ یک جبهه عربی - عبری علیه جمهوری اسلامی و تخریب مذاکرات هسته‌ای بین عربستان و رژیم اسرائیل تشکیل و در ادامه آن یک خط تلفنی مستقیم بین ریاض و تل‌آویو گشوده شد که مقامات سیاسی- امنیتی عربستان و رژیم صهیونیستی بصورت روزانه در خصوص آخرین روند تحولات هسته‌ای تبادل نظر می‌کنند.

سعود الفيصل با اظهارات خود به دولت و ملت عراق توهين کرده است
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، هادی افقهی دیپلمات سابق ایران در گفت‌وگو با این شبکه در پاسخ به اینکه چرا به نظر مي‌رسد ایران همواره اقداماتی تحریک‌آمیز بر ضد همسایگان خلیج‌فارسی خود انجام مي‌دهد گفت: در واقع ما به اظهارات نادری که آقای سعود‌الفیصل مطرح مي‌کند عادت کرده‌ایم. این ادعاها، ادعاهایی باطل و بی‌اساس است و در واقع با این اظهارات که گفته ایران عراق را به سیطره خود در آورده است به ملت و دولت عراق توهین و اتهام وارد کرده است.
وی در پاسخ به اینکه آیا این خطر در یمن نیز وجود دارد که ایران در آن دخالت مي‌کند و از حوثی‌ها در کشوری در همسایگی کشورهای خلیج (فارس) حمایت مي‌کند و چرا ایران به همسایگان خلیجی خود اطمینان نمی‌دهد گفت: اولا ایران در یمن دخالت نکرده است. ایران از وحدت و توافق یمن با همه گروه‌های تشکیل‌دهنده آنچه در جنوب و چه در شمال، چه در صنعا و چه در عدن حمایت مي‌کند. مسئله تضمین و اطمینان ایران به این کشورها مسئله‌اي متقابل است. کشورهای خلیج‌فارس باید به ایران اطمینان بدهند حمله‌اي از این پایگاه‌ها یعنی شصت و سه پایگاهی که از شمال عراق تا قرقیزستان قرار دارد و ایران را در بر گرفته است به ایران انجام نمی‌شود.


کد مطلب: 91493

آدرس مطلب :
https://www.siasatrooz.ir/fa/report/91493/عربستان-دست-اسرائيل-عليه-ايران

سیاست روز
  https://www.siasatrooz.ir