اگرچه دولت بسته خروج از رکود را به معنای واقعی کلمه همچنان بسته نگه داشته است اما مردم خود دست به کار شدهاند و شب عیدی، با خریدهای خود البته با پولهای خرد، بازار را رونق دادهاند. دولت قرار بود که از ماهها قبل، سیاستهای خروج از رکود را برای بخشهای مختلف اقتصاد کشور از جمله تولید و بازار، اجرایی کرده و با تحریک تقاضا، زمینهساز رونق تولید شود، البته آن روزها دولتمردان اعلام کرده بودند که تحریک تقاضا در دو بخش داخلی و خارجی را صورت خواهند داد؛ بدون اینکه تورم ناشی از برهم خوردن عرضه و تقاضا، گریبانگیرشان شود. اما گویا چندان در اجرای این سیاست موفق نبوده و بنابراین بسته خروج از رکود به معنای واقعی کلمه را همچنان بسته نگاه داشتهاند.
به گزارش مهر؛ از سوی دیگر، بالاخره هر کشوری در ایام پایانی سال یا همان شب عید، رونق کسب و کار را شاهد است، اگرچه ممکن است نوسانات این رونق در سالهای مختلف، متفاوت باشد، اما به هرحال چون گردانندگان اصلی اقتصاد در این ایام را مردم تشکیل میدهند، بنابراین مردم خود دست به کار شده و هم نقش تقاضاکننده را بازی میکنند و هم به نوعی، عرضهکننده میشوند؛ بنابراین چرخ تولید را به حرکت در ميآورند.
بنابراین این نمونه موفقی از اقتصاد رقابتی و البته مردمی است که در شب عید در کشور صورت ميگیرد، در غیر این صورت دولت برنامه مشخصی برای خروج از رکود بازار عملیاتی نکرده است. این روزها هم بازار بزرگ تهران در کنار بسیاری از مراکز خرید پایتخت، شاهد همین رفت و آمدها و حضور پررنگ مردم است که خود ميخرند و خود هم ميفروشند. البته سرمایهها اندک و پولها خرد است و بیشتر به همان عیدی کارمندان و حقوق پیش از موعد، اسفندماه خلاصه ميشود.
همین رونق نسبی هم که در بازار بزرگ تهران مشاهده میشود، چندان سبب رونق خرید و فروش نشده است، چراکه آنگونه که فروشندگان میگویند، بیشتر حضور مردم در این ایام در بازار بزرگ تهران نمایشی است، اما بالاخره نسبت به ماههای دیگر سال، بازار را رونق دادهاند و زمینه را برای فروش کالاها فراهم کردهاند.
برهمین اساس، اگر این روزها، گذرتان به بازار بزرگ تهران بیفتد با جمعیتی انبوه و قابل توجه مواجه میشوید که تردد در خیابان و بازدید از مغازهها را با سختی مواجه کرده است اما جالب اینجاست که بازار بزرگ تهران به عنوان بزرگترین مرکز خرید پایتخت، علیرغم همین جمعیت زیاد، نتوانسته فروشندگان را به میزان توقعی که دارند، راضی نگاه دارد.
روایت فروشندگان از بازار شب عید
یکی از فروشندگان بازار بزرگ تهران ميگوید: مردم بیشتر کالاهای مصرفی میخرند و البته کالاهایی همچون پوشاک و کیف و کفش هم طرفداران خاص خود را دارد، اما اگر نگاهی به کیسههایی که دست مردم است بیندازید، بیشتر کالاهای با قیمت مناسب را خرید کردهاند، این را میتوان از کیسهها و نوع بستهبندی که کالاهای خریداری شده دارد، فهمید.
قسمت ابتدایی بازار بزرگ در خیابان اصلی به چند حجره و مغازه لباسفروشی اختصاص دارد؛ بخشی که به نظر میرسد شلوغتر از سایر اصناف است، همچون هر سال مردم استقبال زیادی برای خرید پوشاک نشان دادهاند؛ به گونهای که به دلیل شلوغی و ازدحام جمعیت، به سختی میتوان وارد برخی لباسفروشیها شد.
فروشندگان البته از وضعیت بازار پوشاک اظهار گلهمندی میکنند و میگویند: هرچند میزان تقاضا و خرید پوشاک در این ایام نسبت به روزها و هفتههای گذشته بیشتر شده اما در سالهای قبل میزان خرید مردم بیشتر از امسال بود و دلیل حضور قابل توجه مردم در بازار پوشاک این است که بسیاری از مردم صرفا برای دیدن و قیمت گرفتن اجناس میآیند و تعداد کمتری خرید میکنند.
فرد ديگري از فروشندگان ميگوید: استقبال بیشتر از بازار پوشاک نسبت به سایر بخشها امری طبیعی است؛ اما تخفیفها و حراجیهای زودرس لباسهای زمستانی هم از دلایل مهم برای استقبال مردم است، چراکه عرضه لباسهای زمستانی که به دلیل کوتاه شدن دوره سرما در زمستان امسال، خیلی زودتر با تخفیف در مراکز خرید عرضه میشوند که در حضور مردم در بازارهای خرید موثر است.
از سوی دیگر، بخش اصلی بازار بزرگ تهران را که خوراکیها تشکیل میدهند، شلوغ است و مردم هم البته به تناسب بودجه خود، قیمت و کیفیت اجناس را ميبینند و خرید ميکنند. وقتی اتیکتهای قیمتی آجیل و خشکبار را بررسی ميکنیم، همه نوع آجیل با کیفیت و قیمتهای متنوع عرضه ميشود؛ از آجیل چهارمغز ۳۰ هزار تومانی گرفته تا ۶۰ هزار تومانی، البته بسته به کیفیت، قیمت هم متنوع است. برخی فروشندگان در بیان دلایل این اختلاف قیمت ميگویند: آجیلهایی که قیمت کمتری دارند، از خشکبار ایرانی استفاده شدهاند و بنابراین اغلب ریز هستند ولی طعم خوبی دارند، در حالیکه آجیلهاي با قیمت بالا، از مغزهای خارجی استفاده ميکنند و بنابراین گرانتر هستند.
بازار داغ دستفروشان
در کنار این، بازار دستفروشان هم داغ است، دستفروشانی که به دلیل عدم توانایی مالی، قادر به اجاره غرفهها و حجرههاي بازار بزرگ تهران نیستند و بنابراین با پرداخت پول اندکی به شهرداری، از فضای بیرونی بازار بزرگ تهران استفاده ميکنند؛ بنابراین آنها هم این روزها کسب و کار خاص خودشان را دارند.
از سوی دیگر، این داستان را مردم تشکیل میدهند، مردمی که خرید از دستفروشان را به صرفه میدانند و معتقدند که اگر همین دستفروشان نباشند، آنها قدرت خریدشان به نصف میرسد. یکی از این مشتریان میگوید قیمت پلیوری که از یکی از دستفروشان خرید کرده که بیش از دو برابر قیمت مغازههایی است که باز هم حراج زدهاند.
یکی دیگر از مشتریان خرید از دستفروشی میگوید: این روزها تنوع در اجناس بازار بالا است و همین تنوعگرایی ما را تشویق به خرید از دستفروشان میکند، چراکه به هر حال قیمت بسیار مناسبتر از مغازههاي سطح شهر است. وی ميافزاید: قیمتهایی که دستفروشان بازار تهران عرضه ميکنند، از دستفروشیهای سایر نقاط بسیار ارزانتر است و علیرغم اینکه باید شلوغی بازار را تحمل کرد، اما خرید از دستفروشان حاشیه بازار تهران بسیار به صرفه است.
در عین حال، فرد ديگري که مشتری دائم بازار تهران برای مغازه خردهفروشی خود است میگوید: مغازههاي بازار تهران چندان هم ارزانتر از سایر مغازههاي شهر نیستند، چراکه اوضاع کاسبی خوب نیست و مغازهدار هم باید هزینههای خود را از فروش هر چند اندک اجناس جبران کند. وي ميگويد: بازار تهران دیگر بازار سابق نیست و رکود بر آن حاکم شده است، به همین دلیل فروش غیرنقدی و یا نسیه کالاها در عمل صورت نمیگیرد، بساط خرید و فروش با چک برچیده شده و در نهایت اجناس به صورت نقدی و با اختلاف جزيي قیمت و تخفیفهای اندک به فروش میرسد.
به هرحال، این رونق بازار هم حداکثر تا ۲۹ اسفندماه پا برجا است و به طور قطع، فروردینماه باز هم رکود بازار را در بر ميگیرد، اما مهم این است که آیا دولت برای این دسته از کسب و کارهای خرد آن هم در قلب اقتصادی پایتخت یعنی بازار بزرگ تهران، برنامهای تدارک خواهد دید تا این رونق را باز هم به خود ببینند؟