فرهنگ و هنر بدون توجه جدي به اقتصاد آن، بيشك در اجرا دچار مخاطرات فراواني ميشود و از ادامه موفق، باز ميماند. اتكاي فرهنگ به اقتصاد امري حتمي و ضروري است. در حوزه فرهنگ و هنر نيز تاكنون صنعت سينما نشان داده است كه چرخه اين غول هنري فرهنگساز با اتكا به اقتصادي هوشمند و سودآور است كه توانسته است پس از يك قرن به خوبي استيلاي خود بر فضاي اثرگذاري بر جامعه را به رخ ساير هنرها بكشاند.
جادوي سينما نيز در هر دورهاي و به فراخور اقتضائات ايام، درگير با شرايط و روندهاي جديد ميشود. سال ۱۳۹۳ براي اقتصاد سينماي ايران سالي انحصاري و تاريخ ساز بود. تاريخ سينماي همواره به ياد خواهد داشت كه در اين سال پرفروشترين فيلم تاريخ سينماي ايران اكران شد و با اكران خود چراغ رو به افول بسياري از سينماها و عوامل فيلم و سينما را نه تنها از خاموشي باز داشت، بلكه بر فروغ آن نيز افزود.
اما نگاهي به فروش ساير فيلمهاي سال مويد آن است كه در برابر چند فيلمي كه خوب فروختند و اقتصادي عمل كردند، فيلمهاي بسياري بودند كه با شكست اقتصادي مواجه شدند. اما يكي از اميدهاي اين فيلمهاي نفروخته و زيان ديده حوزه مبسوط و فراخ نمايش خانگي است.
نمايش خانگي با كثرت فراوان مخاطب و سليقههاي فراواني كه بسياري از اين مخاطبان به دلايل بسيار متعدد دم به تله رفتن به سينما نميدهند، گزينه بسيار خوبي هستند كه با افزايش سهولت دستيابي به آثار سينمايي در نزديكترين اماكن ممكن از جمله فروشگاههاي محلي و كيفيت خوب فيلمهاي ارائه شده و البته صرفه اقتصادي آن براي خانوارهاي بسياري از بهانهها براي فيلم نديدن از بين رود و اين امكان فراهم شود كه خانوادهها با هزينههاي حداقلي و در فراق خاطر پاي فيلمهاي سينمايي بنشينند و از اين آثار لذت ببرند.
جمعيت ۸۰ميليوني ايران حداقل از بيست و پنج ميليون خانواده تشكيل ميشود و اگر هر خانواده در ماه تنها ۲ فيلم از سيستم نمايش خانگي خريداري كند ظرفيت نمايش خانگي را ميتوان پنجاه ميليون حلقه فيلم و اگر هر حلقه فيلم را ۳هزار تومان فرض كنيم، گردش مالي اين مجموعه چيزي قريب به ۱۵۰ميليارد تومان خواهد بود كه اين رقم به تنهايي بيش از تمام گردش مالي سينماي ايران است و به نوعي برابري ميكند با دوبرابر فروش فيلمهاي ميلياردي اكران شده در يك سال سينماي ايران. و همه اين حساب و كتاب يعني اينكه نمايش خانگي اصلا محلي سطحي و ساده براي اقتصاد سينما نيست و برنامهريزي در اين فضا ميتواند سودآور و تقويت كننده سينماي غيراقتصادي ايران باشد.
شايد همين برآوردهاي مالي موجب شده باشد كه رئیس سازمان سینمایی در نشست اخير خود با اعضای هیات مدیره اتحادیه شرکتهای ویدئو رسانه از عزم جدی سازمان متبوعش برای حل بحران نمایش خانگی، ساماندهی برخی مسائل مورد اشاره و مبارزه با کپی سخن گفت و سال ۹۴ را سال نمایش خانگی نامید.
در اين ديدار كه سومین دیدار اعضای هیات مدیره اتحادیه شرکتهای ویدئو رسانه (سینمای خانگی) ایران با ایوبی بود حمیدرضا نوروزی رییس اتحادیه آخرین وضعیت شبکه نمایش خانگی را تشریح کرد. وی با ابراز خرسندی از توجه و همچنین انگیزه بالای معاون ارزشیابی و نظارت حرفهای سازمان سینمایی در بررسی و تلاش برای حل مشکلات و بحرانهای موجود در شبکه نمایش خانگی، برخی از مشکلات و بحرانهای فراگیر کنونی این شبکه از جمله: افزایش فعالیت کپی کاران، وضعیت هولوگرام، برخورد با برخی تخلفات، مباحث مربوط به کپی رایت فیلمهای خارجی و عناوین میجر را که ناشی از بی توجهی و عدم مدیریت صحیح در بدنه اداره کل نمایش خانگی و مدیر کل مربوطه بوده و مشکلات را به صورت چشمگیری افزایش داده بر شمرد و مجددا بر اجرایی شدن طرحهای پیشنهادی اتحادیه از قبیل: ساماندهی پخش، تعاونی منسجم پخش، مسائل مربوط به VOD فعالیت مجدد شورایعالی نمایش خانگی و مسائل حیاتی مرتبط با شبکه با هدف توسعه صنعت نمای خانگی و کمک به اقتصاد سینمای ایران تاکید کرد.
ایوبی هم از عزم جدی سازمان متبوعش برای حل بحران نمایش خانگی، ساماندهی برخی مسائل مورد اشاره و مبارزه با کپی سخن گفت و با اشاره به بازگشت آرامش به سینما و مسائل مختلف تولید، اکران و صنوف مرتبط، سال ۹۴ را سال نمایش خانگی نامید و اظهار امیدواری کرد با تعامل و همکاری مثبت و گسترده سازمان سینمایی با اتحادیه شرکتهای ویدئو رسانه (سینمای خانگی) ایران بحران فعلی کنترل شده و به حداقل رسانده شود.
در خلال این نشست رییس سازمان سینمایی به معاون نظارت و ارزشیابی سینمای حرفهای و همچنین دبیر کل ستاد صیانت و قائم مقام اقتصادی این سازمان ماموریت داد تا با تشکیل جلسات کارشناسی فوری و فشرده با اتحادیه ویدئو رسانه ایران اولین راهکارهای اجرایی و عملیاتی برای رسیدن به اهداف مذکور را ظرف مدت ده روز آینده به وی ارائه دهند.